استراتژی و تاکتیک‌های مقاومت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی

9:01 - 25 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۴۶۸۳
استراتژی و تاکتیک‌های مقاومت فلسطین در مقابله با رژیم صهیونیستی
گروه‌های مقاومت فلسطین به‌طور ویژه‌ای از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی نشان داده‌اند که در مبارزه با رژیم صهیونیستی از استراتژی و تاکتیک‌های کارآمد برخوردار هستند.

خبرگزاری میزان - مقاومت فلسطین طی سال‌ها از منابع مختلف پشتیبانی دریافت کرده است. این حمایت‌ها مقاومت را قادر کرده است تا توانایی‌های نظامی خود را افزایش دهد و قدرت خود را در سرزمین‌های فلسطینی حفظ کند. 

«مورونگ اکسپرس» در گزارشی نوشت که استراتژی نظامی مقاومت یک جنبه پیچیده و در حال تحول از عملیات آن‌ها است. درک رویکرد نظامی مقاومت مستلزم کاوش در زمینه تاریخی، زیربنای ایدئولوژیک آن‌ها و استفاده آن‌ها از جنگ نامتقارن است.

استراتژی و تاکتیک‌های مقاومت فلسطین

یکی از جنبه‌های کلیدی استراتژی نظامی مقاومت فلسطین، اتکای آن به جنگ نامتقارن است. مقاومت از تاکتیک‌هایی از جمله حملات موشکی و شهادت‌طلبانه برای هدف قرار دادن شهرک‌نشینان و زیرساخت‌های نظامی رژیم صهیونیستی استفاده می‌کند.

این استراتژی هم اهداف نظامی و هم اهداف تبلیغاتی را دنبال می‌کند، زیرا رژیم صهیونیستی را در حالت دفاعی نگه می‌دارد. 

استفاده از حملات راکتی از ویژگی‌های بارز عملیات‌های نظامی مقاومت، به‌ویژه در غزه بوده است. این پرتابه‌ها، که در عین سادگی، پیچیده هستند، از نوار غزه به سمت اراضی اشغالی پرتاب می‌شوند.

مقاومت همچنین تاکید زیادی بر تونل‌هایی دارد که برای تردد، نفوذ و حملات غافلگیرکننده استفاده می‌شود. این گذرگاه‌های زیرزمینی مقاومت فلسطین را قادر می‌کند تا اقدامات امنیتی رژیم صهیونیستی را دور بزند و عملیات‌هایی را در داخل اراضی اشغالی انجام دهد. وجود این تونل‌ها کار را برای رژیم صهیونیستی سخت کرده است.

استراتژی نظامی مقاومت به رویارویی مستقیم با رژیم صهیونیستی محدود نمی‌شود. 

استفاده از تبلیغات و جنگ اطلاعاتی یکی دیگر از ابعاد استراتژی نظامی مقاومت است. این مقاومت اهمیت شکل دادن به روایت را هم در جامعه فلسطین و هم در صحنه بین‌المللی درک می‌کند.

استراتژی نظامی مقاومت فلسطین به‌طور پیچیده با اهداف سیاسی و موضع ایدئولوژیک آن مرتبط است. مقاومت به‌عنوان یک بازیگر نامتقارن در یک درگیری بسیار نامتقارن، از طیف وسیعی از تاکتیک‌ها، از حملات موشکی گرفته تا تونل‌ها و جنگ اطلاعاتی، برای تعقیب اهداف خود استفاده می‌کند.

معنی آتش‌بس برای رژیم صهیونیستی

آتش‌بس، جدا از اینکه یک ضرورت بشردوستانه و انسانی است، در عمل به معنی شکست همه‌جانبه رژیم صهیونیستی است؛ شکستی که در این ۷۵ سال نظیرش را تجربه نکرده و هرگز تصورش را هم نمی‌کرد. شکستی که تبعات بلندمدت برگشت‌ناپذیری چه در داخل، چه در منطقه و چه در صحنه بین‌المللی برای این رژیم رقم خواهد زد. 

آتش‌بس یعنی رژیم صهیونیستی در حوزه نظامی ناکام مانده است. همچنین این رژیم حیثیت بازدارندگی‌اش را از دست داده و در حوزه سیاسی شکست خورده است. رژیم صهیونیستی همچنین در حوزه گفتمانی و معنایی نابود شده و هم بدون کوچک‌ترین دستاور ملموس نظامی، مقام‌هایش را در معرض پیگرد‌های قانونی به جرم ارتکاب جنایات بین‌المللی قرار داده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *