پیامد‌های داخلی عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی

8:00 - 16 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۳۰۹۰
پیامد‌های داخلی عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی
عملیات طوفان الاقصی و ادامه آن در یک ماه گذشته باعث تعمیق بحران‌های داخلی در رژیم صهیونیستی شده است.

خبرگزاری میزان - رژیم صهیونیستی که قبل از آغاز عملیات طوفان‌الاقصی نیز شاهد بحران‌های داخلی بود، اکنون و پس از گذشت یک ماه از آغاز این عملیات شاهد تشدید این بحران‌ها بوده است.

این بحران‌ها محدود به یک حوزه خاص نبوده و ابعاد مختلفی را در بر‌می‌گیرد. 

بحران سیاسی در رژیم صهیونیستی

پس از آغاز عملیات مقاومت فلسطین در هفتم اکتبر (۱۵ مهرماه)، که «بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی آن را معادل «۲۰ حادثه ۱۱ سپتامبر» توصیف کرد، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مقبولیت نتانیاهو نه تنها در حال افزایش نبوده، بلکه در حال کاهش است. 

در سراسر طیف سیاسی، مطبوعات رژیم صهیونیستی از او انتقاد کردند و مقام‎های امنیتی سابق و فعالان، خواستار استعفای او شدند. 

برخی کارشناسان سیاسی عنوان می‌کنند که فشار‌های داخلی در نهایت نتانیاهو را مجبور به کناره‌گیری خواهد کرد.

نتانیاهو قبل از عملیات طوفان الاقصی نیز در محاصره منتقدان خود بود. او با اتهامات رشوه‌خواری و کلاهبرداری مواجه بود و تلاش‌های او برای تصویب طرح اصلاح سیستم قضایی، با هدف تضعیف دادگاه عالی رژیم صهیونیستی و دشوارتر کردن برکناری او از قدرت، جرقه برخی از بزرگترین تظاهرات‌های عمومی در تاریخ رژیم صهیونیستی را برانگیخت. 

چالش بزرگ دیگری که نتانیاهو با آن روبه‌رو است، اعتقاد بسیاری از صهیونیست‌هاست که او را حداقل تا حدی مقصر نقص‌های امنیتی می‌دانند که به مقاومت فلسطین اجازه داد تلفات سنگینی را به این رژیم وارد کند.

نتانیاهو آشکارا از پذیرفتن هرگونه مسئولیت درباره آنچه در روز آغاز عملیات طوفان الاقصی رخ داد، خودداری کرده است.

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که ۷۰ تا ۸۰ درصد شهرک‌نشینان انتظار دارند نتانیاهو پس از جنگ از قدرت کناره‌گیری کند. 

بحران فرار صهیونیست‌ها از اراضی اشغالی

پایگاه «د مارکر» در گزارشی نوشت که عملیات روز هفتم اکتبر باعث شد که نزدیک به یک ربع میلیون نفر (۲۳۰ هزار نفر) از اراضی اشغالی پا به فرار گذاشته و به دیگر کشور‌ها بروند. 

به اعتراف این رسانه، رقم اعلام شده فقط تا اوایل هفته چهارم عملیات طوفان الاقصی را پوشش می‌دهد و می‌تواند اولین موج از مهاجرت‌های معکوسی باشد که در سایه جنگ و بحران امنیتی رژیم صهیونیستی محسوب شود. 

این گزارش می‎گوید که روند فرار شهرک‌نشینان و تبدیل شدن آن به یک پدیده و جریان از هفته دوم جنگ و پس از آنکه پرواز‌های خارجی پس از یک هفته توقف در فرودگاه بن‌گوریون به زمین نشستند، نمایان شد. 

آمار‌هایی که اداره گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های رژیم صهیونیستی ارائه کرده، نشان می‌دهد که برخی شهرک‌نشینان حتی کسب‌وکار و فعالیت‌های اقتصادی خود را هم در اراضی اشغالی تعطیل یا به حداقل رسانده‌اند. 

به نوشته «د مارکر»، در این میان برخی از شهرک‌نشینان فراری از اراضی اشغالی در تماسی با مسئولان و کارفرمایان خود خواستار فراهم شدن سازوکاری جهت ادامه همکاری از طریق دورکاری و از کشور‌های محل اقامت خود شده‌اند.

بحران اقتصادی در رژیم صهیونیستی

خسارت‌های اقتصادی عملیات طوفان الاقصی برای رژیم صهیونیستی از بارزترین پیامد‌های این جنگ است که اشغالگران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و نگران تاثیر آن بر بخش‌های حیاتی خود هستند.

رسانه‌های عبری‎زبان گزارش دادند که ارزش شیکل (واحد پول رژیم صهیونیستی) نیز طی سه هفته گذشته شش درصد کاهش یافته است.

«پورتز پورت» نیز در گزارشی که از سوی اداره تحقیقات اتحادیه صنعت‌گران رژیم صهیونیستی تهیه شده، اعلام کرد که هزینه مستقیم جنگ غزه طی سه هفته برای اقتصاد این رژیم حدود ۱۱.۱ میلیارد شیکل (حدود سه میلیارد دلار) برآورد شده است.

این گزارش به آسیب‌های وارد شده به فعالیت‌های اقتصادی رژیم صهیونیستی بعد از آغاز جنگ غزه و نیز تخلیه شهرک‌های جنوبی و شمالی اراضی اشغالی اشاره و اعلام کرد که این جنگ موجب کاهش ارزش شیکل، آسیب مستقیم به کارخانه‌ها و بخش سرمایه‌گذاری‌های خارجی، لغو معاملات و موارد دیگری شده است.

البته این میزان خسارت اقتصادی در سه هفته اول جنگ برای رژیم صهیونیستی بدون در نظرگرفتن آسیب‌های غیرمستقیم به بخش تولید و واردات و نیز کارکنانی است که فعالیت خود را در بخش‌های مختلف متوقف کرده‌اند.

پایگاه «گلوبس» نیز در گزارشی اعلام کرد که پیش‌بینی می‌شود درآمد حاصل از مالیات در سال جاری برای رژیم صهیونیستی ۵۰ درصد کاهش یابد. همچنین انتظار می‌رود در صورت تشدید و گسترش جنگ در غزه، رکود بزرگی که امسال در بخش املاک و مستغلات رژیم صهیونیستی رخ داد، شدیدتر شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *