بذرپاش: به زودی قیرهای اصلاح شده در جادهها استفاده میشود
خبرگزاری میزان- به گزارش وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی امروز ۹ آبان در حاشیه برگزاری پانزدهمین همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات در جمع خبرنگاران گفت: قیر در تهیه آسفالت جزو اصلیترین فاکتورهاست و معمولا کیفیت آسفالت متاثر از قیر است. حدود ۶ میلیون تن قیر در کشور تولید میشود که ۴ میلیون تن آن صادر میشود و مابقی برای مصرف داخلی است.
نیاز قیر داخل کشور باید تامین شود
وزیر راه و شهرسازی افزود: از انجمن قیر خواستهایم که نیاز داخل کشور درباره قیر تامین شود و بازار داخلی کمبودی نداشته باشد. زیرا کمبود قیر سبب افزایش قیمت خواهد شد.
عضو کابینه دولت سیزدهم توضیح داد: قیر تهاتری که در برنامه بودجه چند سالی است که مصوب میشود برای پروژههای عمرانی و عمومی کشور همچون پروژههای راهسازی، راههای روستایی، احداث مدارس جدید و سایر پروژههای عمومی که دولت مسئول اجرای آنهاست تامین میشود. به همین جهت چنانچه صادرات قیر بیشتر از نیاز داخل باشد و نیاز داخل دچار کمبود شود پیمانکاران باید با قیمت بالاتری قیر را از بازار تامین کنند و همین موجب افزایش قیمت خواهد شد.
به زودی قیر تهاتری به پروژههای راهسازی افزوده میشود
بذرپاش گفت: مجمع تشخیص، ایراداتی به قیر تهاتری وارد کرده بود که با توضیحات در این خصوص مورد قبول مجمع تشخیص قرار گرفت. هماکنون قیر تهاتری مسیر شورای نگهبان و مجلس را طی میکند تا سریعتر به پروژههای عمرانی کشور از جمله راهسازی، تزریق شود.
وی درباره کیفیت بخشی به تولید قیر نیز توضیح داد: همواره خواستیم که قیرهای باکیفیت هستند و ناخالصی کمتری داشته باشند تا در پروژههای راهسازی داخل مورد استفاده قرار بگیرند و بتوانیم حداکثر بهره را از قیر باکیفیت ببریم.
نظارت بر تولید قیر داخل افزایش مییابد
بذرپاش ادامه داد: یکی از مجموعههای ذیل وزارت راه و شهرسازی را مامور کردیم تا کنترل بیشتری را برای کیفیت بخشی به قیر داشته باشند.
وی با تاکید بر اینکه نیاز مصرف داخل به قیر در حال افزایش است، گفت: باید تغییر تکنولوژی تولید قیر را در دستور کار قرار بدهیم و از روشهای اصلاح شده همچون پودر لاستیک استفاده کنیم که این کار برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعریف شده است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: به زودی قیرهای اصلاح شده در مدار عملیات راهسازی و راهداری قرار میگیرد.
بذرپاش گفت: با ابلاغ مصوبه قیر تهاتری در تامین نیازهای راهسازی داخل با کمبود مواجه نیستیم و از این به بعد در تلاش هستیم تا در جهت ارتقای کیفیت گام برداریم.
قیر رایگان در اصلاح برخی راهها گره گشاست
وی درباره میزان قیر رایگان اختصاص یافته برای اصلاح راهها گفت: در قانون بودجه قیر رایگان ۲۰ هزار میلیاردتومان است که ۴۹ درصد آن برای پروژهای راه و شهرسازی، حدود ۲۰ درصد برای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای پروژههای معابر داخل روستاها و با درصدی دیگر برای سایر دستگاههاست و برای انجام برخی پروژهها، گره گشاست.
وی درباره اخذ عوارض از جادهها گفت: یکی از روشهای تامین منابع مالی اخذ عوارض از آزادراههاست. قانون به ما اجازه داده است تا از آزادراه اخذ عوارض انجام شود و برای آزادراه اصفهان- شیراز نیز هنوز مبلغ تعیین نشده است. مقرر است تا عوارضی مشخص و بعد اجرایی شود.
انتهای پیام/