رئیس کمیته سلامت شورای شهر: از ۵ میلیون موتورسیکلت در تهران، تنها ۴۰۰ دستگاه معاینه فنی دارند
خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در بازدید از ستاد مرکزی معاینه فنی خودرو با بیان اینکه بازدیدهای میدانی قطعاً میتواند در سیاستگذاریهای شورای شهر تاثیرگذار باشد، اظهار کرد: یکی از دغدغههای جدی شورای شهر تهران موضوع آلودگی هوا و ترافیک است که بخشی از این موضوع در حوزه فعالیت معاینه فنی خودرو و موتورسیکلتهاست و در ماده ۶ قانون هوای پاک نیز به این مورد اشاره و وظایفی تعیین شده است.
وی ادامه داد: ستاد معاینه فنی خودرو در این دوره از مدیریت شهری اقدامات قابل توجهی در راستای افزایش تعداد مراکز، شبانهروزی بودن برخی از مراکز، نوبتدهی اینترنتی و مرکز ویژه بانوان داشته که حاصل این تلاشها سبب کاهش زمان اخذ گواهی معاینه فنی و رضایت شهروندان بوده است.
رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: بر اساس آمارهای اعلام شده حدود ۳ میلیون خودروی فرسوده در شهر تهران وجود دارد که طبیعتاً این خودروها آلاینده بوده و مشکلات زیست محیطی به همراه دارند و ضروریست که زمان مراجعه به مراکز معاینه فنی به حداقل ۲ بار در سال کاهش یابد تا از این طریق خودروهای آلاینده شناسایی و نواقص ایمنی و فنی آنها رفع شود.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا سبب مرگ خاموش است، یادآور شد: موتور سیکلتها سهم قابل توجهی در آلودگی هوا دارند که برابر آمار اعلام شده حدود پنج میلیون موتور سیکلت در شهر تهران تردد دارد؛ لذا موتور سیکلتها نیز باید مورد معاینه فنی قرار گیرد.
سوده نجفی با اشاره به گزارش مدیرعامل ستاد معاینه فنی شهرداری گفت: اینکه از پنج میلیون دستگاه موتور سیکلت در حال تردد در شهر تهران تنها ۴۰۰ دستگاه برای معاینه فنی مراجعه داشتند، قابل قبول و پذیرش نیست و باید این موضوع با همکاری مشترک با راهنمایی و رانندگی ساماندهی شود.
عضو شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه سیستم معاینه فنی باید به نحوی باشد که اگر خودرویی در مراکز معاینه فنی مردود شود مراجعه آن به مراکز خارج از تهران امکان پذیر نباشد، یادآور شد: کیفیت، دقت و صحت معاینه فنی در شهر تهران متفاوت است؛ کلان شهر تهران به واسطه وضعیت بحرانی آلودگی هوا دارای مختصات خاص خود بوده و خودروهای پایتخت بایستی با دقت بیشتر و سختگیرانهتر کنترل شوند.
وی ادامه داد: به نظر میرسد سیاستگذاری باید به نحوی باشد که خودروهای پایتخت تنها در مراکز شهر تهران معاینه فنی بگیرند.
نجفی در پایان بر لزوم معاینه فنی تاکسیها و اتوبوسها تاکید کرد و خواستار مطالعات لازم در خصوص راه اندازی معاینه فنی به صورت پرتال شد.
انتهای پیام/