نشست خبری وزیر امور خارجه|

امیرعبداللهیان: مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی با آمریکایی‌هاست/ابتکار برجامی سلطان عمان همچنان روی میز است

21:43 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۷۹۱
امیرعبداللهیان: مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی با آمریکایی‌هاست/ابتکار برجامی سلطان عمان همچنان روی میز است
وزیر امور خارجه پس از شرکت در دومین نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در نشستی خبری شرکت کرد و به موضوعاتی مانند قفقاز، تحولات فلسطین و برجام پرداخت.

خبرگزاری میزان - حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه پس از نشست سازوکار منطقه‌ای ۳+۳ در نشست خبری حاضر شد.

اهداف نشست تهران

امیرعبداللهیان با اشاره به اینکه برگزاری این نشست ۲ پیام مهم دارد؛ نخست، فرصتی که برای وزیران خارجه کشورهای عضو ایجاد شد تا به موضوع فلسطین بپردازند، گفت: ضمن اینکه فرصت دیدار آن‌ها با رئیس‌جمهور هم ایجاد شد؛ ما تلاش کردیم از این فرصت برای تاکید بر توقف فوری جنایت‌های رژیم صهیونیستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه پیام دیگر این نشست نیز تاکید بر کنشگری فعال ایران در موضوع‌های منطقه بود، اظهار کرد: شعار و عنوان نشست تهران بر فرارسیدن نوبت صلح، همکاری و پیشرفت تمرکز داشت؛ دور بعدی این نشست در ترکیه برگزار می‌شود.

 

 

منطقه مانند بشکه باروت است

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر با اشاره به رایزنی اخیر با سامح شکری، همتای مصری خود، گفت: امروز از زبان وزیران خارجه جزئیات بیشتری را دریافت کردیم؛ مایه تاسف است که کشور‌های عربی حاضر نمی‌شوند از حق مشروع فلسطین در متن بیانیه نشست مصر صحبت کنند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه امروز منطقه مانند بشکه باروت است، بیان کرد: به طرف‌های دخیل در این آتش‌افروزی به‌طور مشخص آمریکا و رژیم صهیونیستی توصیه می‌کنیم تا دیر نشده، کشتار زنان و کودکان را متوقف کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره رایزنی اخیر خود با سران مقاومت فلسطین، تصریح کرد: شب گذشته با سران مقاومت فلسطین گفت‎وگو کردم؛ نکته مهم این است که سران مقاومت تاکیدشان بر آمادگی طولانی‌مدت برای تداوم مبارزه در بخش نظامی است.

 

 

حرکت ارمنستان و جمهوری آذربایجان به سمت صلح

وی در ادامه ضمن اشاره به حضور وزیران خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان در نشست تهران، گفت: در کنار هم بودن وزیران خارجه جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، نشان‌دهنده حرکت ۲ کشور به سوی صلح و دوستی است؛ در حاشیه این نشست وزیران ۲ کشور باهم گفت‎وگو کردند؛ همچنین این نشست بستری را فراهم کرد تا صلح هرچه سریع‌تر در قفقاز پیش بیاید.

مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی با آمریکاست

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر درباره تحولات فلسطین، گفت: مدیریت جنگ رژیم صهیونیستی با آمریکایی‌ها است؛ سفر جو بایدن به اراضی اشغالی در همین راستا صورت گرفت؛ آمریکایی‌ها به‌دنبال صدور بیانیه‌ای در شورای امنیت هستند؛ درباره این موضوع با سرگئی لاوروف صحبت کردم و رایزنی‌هایی با چین انجام دادیم و تلاش می‌کنیم که قطعنامه‌ای علیه منافع فلسطین صادر نشود.

 

 

رژیم صهیونیستی رویای ایجاد کشور جدید فلسطین را در مصر و اردن دارند

وزیر امور خارجه درباره نقشه‌های رژیم صهیونیستی برای غزه با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی به‌دنبال حذف مقاومت از غزه و بیرون راندن ساکنان این منطقه است، افزود: رژیم صهیونیستی برای رسیدن به این هدف، دستور تخلیه مناطق شمال غزه را صادر کرده و مساجد و غیرنظامیان غزه را هدف قرار می‌دهد؛ صهیونیست‌ها به‌دنبال انتقال فلسطینی‌ها به صحرای سینا و کرانه باختری رود اردن هستند؛ این رویایی است که آن‌ها در سر می‌پرورانند.

رئیس دستگاه دیپلماسی در بخشی دیگر به موضوع مقاومت در منطقه اشاره و اظهار کرد: حزب‌الله اکنون در قدرتمندترین زمان خود است؛ آنچه در صحنه عملیاتی جز رویای اسرائیلی‌ها است، جزو آمال دست نیافتنی آن‌ها محسوب می‌شود؛ آن‌ها می‌خواهد کشور جدید فلسطین را در مصر و اردن ایجاد کنند؛ مقاومت در حوزه فلسطین و لبنان از بهترین شرایط برخوردار است و معادله این موضوع با مقاومت است.

توسعه روابط در دستور کار ایران و مصر

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر با اشاره به اینکه یکی از موضوع‌های گفت‎وگو‌های ما با وزیر خارجه مصر توافق برای توسعه و ارتقای سطح روابط دیپلماتیک ۲ کشور بود، توضیح داد: اگر این بحران پیش نیامده بود، شاهد پیشرفت خوبی در روابط ۲ کشور بودیم؛ فهم مشترکی میان ۲ کشور وجود دارد.

پیام‎های آمریکا در پی وقوع جنگ غزه

وزیر امور خارجه با اشاره به پیام‌های ارسال شده از سوی آمریکا در پی جنگ غزه، اظهار کرد: آمریکا هزاران محموله سلاح به اسرائیل ارسال کرده و با حمایت تمام عیار از این رژیم در حال تشدید دامنه نبرد در کرانه باختری است؛ آقای بایدن، ریاکاری را متوقف کنید؛ به راستی به شهادت رساندن بیش از ۵ هزار غیرنظامی و آواره کردن صد‌ها هزار نفر نتیجه حقوق بشر است؟

وی با بیان اینکه قرار است در مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای درباره فلسطین صادر شود، تاکید کرد: تا زمانی که آمریکا به این شکل در کنار یک طرف درگیری قرار داشته باشد، وضعیت در شورای امنیت اینگونه است که می‌بینید؛ با وجود این، ما از نقش دبیرکل سازمان ملل درباره گشایش گذرگاه رفح تشکر می‌کنیم.

تاکید ایران بر عدم تغییر ژئوپلیتیک منطقه

امیرعبداللهیان در بخشی دیگر درباره بررسی موضوع عدم تغییر ژئوپلتیک منطقه، اظهار کرد: این موضوع امروز مورد بررسی قرار گرفت؛ رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان اعلام کرد که قصدی بری تغییر مرز‌ها ندارد؛ درباره مسیر مواصلاتی زنگزور کریدوری از ایران به سمت نخجوان تعریف و طراحی شده است و شرکت‌های مربوط برای اجرای این پروژه در حال اقدام جدی هستند؛ مسائل منطقه با کنشگری اهالی آن قابل حل هستند.

به گفته امیرعبداللهیان، نشست امروز پیام قوی برای جامعه جهانی داشت.

ابتکار برجامی سلطان عمان همچنان روی میز

وی درباره ابتکار برجامی سلطان عمان، اظهار کرد: این ابتکار همچنان روی میز است.

 

 

واکنش به احتمال حمله زمینی رژیم صهیونیستی به غزه

وزیر امور خارجه در بخشی دیگر درباره پیامد‌های اقدام زمینی رژیم صهیونیستی علیه غزه، گفت: براساس گفت‎وگو‌هایی که با مقام‌های منطقه و مقاومت داشتم، همگی بر این باور بودند که رژیم صهیونیستی در صورت ارتکاب خطای استراتژیک ورود زمینی به غزه با یک باتلاق مواجه خواهند شد و نوار غزه به باتلاقی برای زمین‌گیر کردن آن‌ها تبدیل می‌شود.

 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *