بومیسازی و استفاده از توانمندیهای داخلی در ایمیدرو پیگیری میشود
خبرگزاری میزان - به گزارش پایگاه اطلاعرسانی وزارت صمت، «محمدرضا موثقینیا» معاون وزیر صمت و رئیس هیئت عامل ایمیدرو، ضمن بیان مطلب فوق گفت: بومیسازی از جنبههای مختلف از جمله مقابله با تحریمها، فنآوری و ضرورت توسعه آن، فعال کردن ظرفیتهای خالی صنایع و همچنین کمک به اشتغالزایی در کشور مورد اهمیت است.
به گفته وی، محور برنامههای بومیسازی این سازمان بر افزایش خوداتکایی، ارتقای توان ساخت داخلی و حرکت به سمت تحقق اقتصاد مقاومتی استوار است.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو اضافه کرد: این سازمان در راستای تقویت و تسهیل افزایش مشارکت سازندگان داخلی و بومیسازی تجهیزات و ماشینآلات مورد نیاز بخش معدن و صنایع معدنی کشور بهویژه در معادن، شرکتهای فولادی و همچنین حمایت از شرکتهای دانشبنیان و توانمند، اقداماتی را در چند سال اخیر با جدیت پیگیری و عملیاتی کرده است.
وی ادامهداد: با اجرای برنامههای بومیسازی و استفاده از ظرفیتها و توانمندیهای داخل، بیش از یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار در سه سال گذشته (۱۴۰۱-۱۳۹۹) توسط شرکتهای تابعه ایمیدرو، صرفه جویی ارزی بهدست آمده است.
موثقینیا ادامه داد: برنامهریزی برای صرفهجویی ارزی به میزان حدود ۷۰۰ میلیون دلار در سال ۱۴۰۲، انجام هماهنگیهای لازم برای تأسیس صندوق پژوهش و فنآوری فولاد (با همکاری معاونت علمی و فنآوری ریاست جمهوری و انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و با مشارکت شرکتهای فولادی کشور) بهمنظور حمایت از شرکتهای دانشبنیان، سازندگان داخلی و نیز تسهیل گری طراحی، ساخت و تولید داخل، بخش دیگری از برنامه بومیسازی ایمیدرو است.
وی توضیحداد: صندوق پژوهش و فنآوری فولاد تا پایان امسال، مجوز ثبت و عملیاتی شدن فعالیت خود را از بانک مرکزی دریافت کرده و برای پوشش ضمانتنامهای تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال فعالیتهای ساخت و تولید داخل را حمایت و پشتیبانی میکند.
رئیس هیئت عامل ایمیدرو با اشاره به راهبری ایمیدرو برای ساخت داخل ماشینآلات معدنی، گفت: به عنوان نمونه میتوان به بومیسازی دامپتراک ۶۰ تنی که اکنون به مرحله تولید رسیده اشاره کرد. همچنین بومیسازی دامپتراک ۱۲۰ تنی برقی که از سال گذشته مراحل اجرایی طراحی آن شروع شده است، پیش بینی میشود سال آینده ساخت نخستین نمونه از آن به اتمام برسد.
انتهای پیام/