عمران خان به افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک متهم شد

10:58 - 01 آبان 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۶۴۱
عمران خان به افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک متهم شد
نخست‌وزیر پیشین پاکستان به دلیل آنچه از سوی دادگاه این کشور افشای اسناد محرمانه خوانده می‌شود، متهم شده و ممکن است با افزایش مدت حبس مواجه شود.

خبرگزاری میزان - «عمران خان»، نخست‌وزیر پیشین پاکستان به دلیل آنچه افشای اسناد محرمانه دیپلماتیک خوانده شده، از سوی دادگاه این کشور متهم شده است.

براساس گزارش رسانه‌های پاکستانی، دادگاه ویژه‌ای که به این پرونده رسیدگی می‌کند، «عمران خان» و «شاه محمود قریشی»، وزیر خارجه سابق این کشور را به دلیل نقض قانون اسرار رسمی متهم کرد.

این تصمیم تنها ۲ روز پس از بازگشت «نواز شریف»، نخست‌وزیر تبعید شده این کشور به پاکستان گرفته شد. 

«عمران خان»، رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان (PTI) و «قریشی» در پرونده مرتبط با علنی کردن محتوای اسناد دیپلماتیک در سال گذشته متهم شدند. طبق این اسناد، «عمران خان» گفته بود که اخراج وی از نخست‌وزیری بخشی از یک توطئه به سرکردگی آمریکا بوده است.

این اسناد محرمانه پس از ارسال آن از سوی سفیر پاکستان در واشنگتن به اسلام‌آباد پس از برکناری «عمران خان» در آوریل ۲۰۲۲ فاش شد. در آن زمان «خان» از سوی پارلمان پاکستان رای عدم اعتماد دریافت کرده بود.

«ابوالحسنات ذوالقرنین»، قاضی دادگاه ویژه پاکستان، درخواست‌های خان و وکلای معاونش را رد کرد.

جلسه بعدی رسیدگی به این پرونده برای ۲۷ اکتبر (پنجم آبان) تعیین شده است و شامل ارائه اظهارات شهود و بازجویی متقابل خواهد بود.

«خان» که جانشین «شریف» و رقیب اصلی سیاسی او است، همچنان در پی یک پرونده فساد در زندان به سر می‌برد و در حال گذراندن دوران محکومیت سه ساله خود است. در پی این موضوع، حضور «عمران خان» در انتخاباتی که در اواخر ژانویه برگزار می‌شود، با پیچیدگی مواجه شده است.

«خان» و «قریشی» اتهامات را رد کرده و طرح آنها را دارای انگیزه سیاسی خوانده‌اند.

این دومین باری است که «خان» به طور رسمی متهم می‌شود. اگر او مجرم شناخته شود، ممکن است با حداکثر ۱۴ سال زندان مواجه شود.

این بازیکن سابق کریکت با بیش از ۱۷۰ پرونده، از جمله اتهامات مختلف از تحقیر دادگاه گرفته تا تروریسم و تحریک خشونت روبرو است. 

«خان» پیشتر گفته بود که جانش در معرض تهدید قرار دارد، اما اصرار داشت که در انتخابات شرکت کند.

نخست وزیر پیشین پاکستان پس از محکومیت در یک پرونده فساد اداری در ماه آگوست، از حضور در مناصب دولتی به مدت پنج سال محروم شد.

در اواخر همان ماه، دادگاه عالی اسلام‌آباد این حکم را در یک پیروزی قانونی برای عمران خان به حالت تعلیق درآورد. 

نخست‌وزیر سابق پاکستان هنوز حامیان زیادی دارد. او همچنین یکی از چهره‌های اصلی مخالفان باقی مانده است.

براساس نظرسنجی «گالوپ» در ژوئن، از هر ۱۰ شهروند پاکستانی شش نفر همچنان خواهان بازگشت او به نخست‌وزیری هستند. این میزان حمایت ۲ برابر حمایت از شریف بود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *