افزایش تنش‌ها میان فیلیپین و چین

11:49 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۶۳
افزایش تنش‌ها میان فیلیپین و چین
فیلیپین و چین یکدیگر را مسئول ۲ برخورد بین کشتی‌های چینی و قایق‌های فیلیپینی در دریای جنوبی چین عنوان کردند.

خبرگزاری میزان - چین و فیلیپین طی سال‌های گذشته و به طور ویژه در ماه‌های گذشته شاهد افزایش تنش‌ها در روابط خود بر سر منطقه مورد مناقشه دریای چین جنوبی بوده‌اند.

در همین راستا هر ۲ کشور امروز یکدیگر را به ایجاد درگیری در همین منطقه متهم کردند. این آخرین مورد از یک رشته درگیری‌های دریایی بین چین و فیلیپین بوده که تنش‌های منطقه‌ای را تشدید کرده است.

مقامات فیلیپین گفتند که یک کشتی گارد ساحلی چین و یکی از کشتی‌های شبه‌نظامی این کشور به‌طور جداگانه با یک کشتی گارد ساحلی فیلیپین و یک قایق تدارکاتی که از سوی ارتش اداره می‌شود در یک منطقه مورد مناقشه در دریای جنوبی چین با هم برخورد کردند. 

کارگروه ملی فیلیپین گفت: اقدام چین تحریک‌آمیز، غیرمسئولانه و غیرقانونی بوده و ایمنی خدمه قایق‌های فیلیپینی را به خطر انداخته است.

با این حال تلویزیون دولتی چین به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد که «برخوردی سطحی» پس از نادیده گرفتن قایق تدارکاتی به چند هشدار رخ داد. طبق این گزارش، قایق فیلیپینی به‌طور عمدی به شیوه‌ای غیرحرفه‌ای و خطرناک از مقابل کشتی چینی عبور کرد. 

بخش‌هایی از گذرگاه اقتصادی حیاتی منطقه از سوی چین و چندین کشور آسیای جنوب شرقی محاصره شده‌اند.

کشور‌های رقیب چین ادعا می‌کنند که پکن در طول ۲ دهه گذشته تعدادی از صخره‌های مرجانی دور از خط ساحلی خود در سراسر دریای چین جنوبی را تحت کنترل گرفته و تاسیسات نظامی از جمله باند فرودگاه و بنادر ایجاد کرده است. 

چرا دریای چین جنوبی اهمیت دارد؟

این آبراه ۱.۳ میلیون مایل مربعی برای تجارت بین‌المللی حیاتی است و تخمین زده می‌شود که یک سوم حمل‌ونقل جهانی به ارزش تریلیون‌ها دلار هر سال از آن عبور می‌کند. 

دریای چین جنوبی همچنین محل ماهی‌گیری وسیعی است که زندگی و امرار معاش به آن بستگی دارد.

با این حال، بسیاری از ارزش اقتصادی آن دست‌نخورده باقی مانده است. به گفته آژانس اطلاعات انرژی آمریکا، این آبراه حداقل ۱۹۰ تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی و ۱۱ میلیارد بشکه نفت دارد. 

اینکه چه کسی آن منابع را کنترل کرده و چگونه از آن‌ها بهره‌برداری می‌شود، می‌تواند تأثیر زیادی بر محیط زیست داشته باشد. دریای چین جنوبی خانه صد‌ها جزیره عمدتا خالی از سکنه و جزایر مرجانی و حیات وحش متنوع در معرض خطر تغییرات آب‌وهوایی و آلودگی دریایی است. 

چرا تنش‌ها دوباره در حال افزایش است؟

در زمان «فردیناند مارکوس جونیور»، رئیس‌جمهور کنونی فیلیپین، این کشور گام‌هایی را برای محافظت از ادعای خود درباره پایگاه‌ها در دریای چین جنوبی برداشته که به چندین رویارویی با کشتی‌های چینی در آب‌های دریایی جنوبی چین منجر شده است.

این رویارویی‌ها شامل درگیری مختصر بین گارد ساحلی چین و آنچه مانیل ادعا می‌کند «کشتی‌های ماهیگیری چوبی کوچک فیلیپینی» بوده، است.

گارد ساحلی فیلیپین می‌گوید که به حمایت از قوانین بین‌المللی، حفاظت از رفاه ماهیگیران فیلیپینی و حفاظت از حقوق فیلیپین در آب‌های سرزمینی خود متعهد بوده و چین را به افزایش تنش‌ها متهم می‌کند.

در پاسخ به اتهام‌زنی‌های فیلیپین، وزارت خارجه چین از رفتار کشتی‌های خود در این آبراه دفاع کرده و گفته است که پکن از آنچه به‌عنوان حاکمیت ارضی خود می‌داند، قاطعانه محافظت خواهد کرد.

کارشناسان می‌گویند که تعداد زیادی از نیرو‌های نظامی پکن در امتداد زنجیره‌های جزیره‌های اسپراتلی و پاراسل متمرکز شده‌اند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *