گفت‌وگو|

سازمان برنامه و بودجه اصلی‌ترین نهاد برای محرومیت‌زدایی است/ موضوعات پایان‌نامه و رساله‌ها باید مسائل روز کشور باشد

9:58 - 30 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۴۰۴۰۵
سازمان برنامه و بودجه اصلی‌ترین نهاد برای محرومیت‌زدایی است/ موضوعات پایان‌نامه و رساله‌ها باید مسائل روز کشور باشد
یک دانشجوی نخبه در جریان دیدار جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی کشور با رهبر انقلاب به بهبود اجرای سیاست‌های محرومیت زدایی از مناطق محروم تاکید کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه اصلی‌ترین نهاد برای کاهش محرومیت زدایی است و لازم است جامعه دانشگاهی خط مشی و خط فکری تحلیل مسائل کشور را به دانشجویان بدهد.

خبرگزاری میزان - جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی کشور روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب دیدار کردند.

در جریان این دیدار شکوفه احمدی دارای مدرک کارشناسی ارشد حقوق اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی بر بهبود اجرای سیاست‌های محرومیت زدایی از مناطق محروم تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با میزان اصلی‌ترین نهاد برای کاهش محرومیت زدایی در کشور را سازمان برنامه و بودجه دانست و گفت: این سازمان هم متولی برنامه‌ریزی و هم متولی تعیین بودجه در کشور است و اصلی‌ترین نهاد برای کاهش محرومیت زدایی به شمار می‌رود چرا که محرومیت زدایی هم به بودجه و هم به نحوه برنامه‌ریزی ما بستگی دارد و لازم است برای تحقق این امر اصلاحاتی بر روی ساختار و نحوه حکمرانی صورت گیرد که سازمان برنامه و بودجه بخشی از آن است.

این نخبه جوان ادامه داد: در محضر رهبر انقلاب نمودار توزیع ناخالص داخلی کشور در سال ۹۸ را ارائه دادم که نشان می‌دهد ۱۰ استان دارای بالاترین میزان تولید ناخالص داخلی هستند و بقیه استان‌ها سهم نیم تا یک درصدی دارند و با استفاده از این نمودار می‌توان محروم‌ترین استان‌ها را شناسایی کرد. شاخص فلاکت هم یکی از شاخص‌هایی است که محروم‌ترین استان‌ها را نشان می‌دهد. استان‌هایی نظیر لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان و کرمانشاه، سیستان و بلوچستان و استان‌های جنوبی از جمله استان‌های محورم به حساب می‌آیند و به طور کلی هر چه فاصله از تهران بیشتر شود محرومیت هم افزایش پیدا می‌کند.

این کارشناس حقوق اقتصاد درباره نقش دانشگاه‌ها در بهبود اجرای سیاست‌های محرومیت زدایی از مناطق محروم بیان کرد: مهم‌ترین اقدامی که جامعه دانشگاهی باید در این مورد به آن توجه کند این است که خط مشی و خط فکری تحلیل مسائل کشور را به دانشجویان بدهد و در تصویب موضوعات پایان‌نامه و رساله‌ها به سمت مسائل کاربردی و مسائل روز کشور حرکت کند، دانشجویان هم لازم است از مدرک گرایی فاصله بگیرند و با توجه به رشته تحصیلی‌شان مسائل کشور را تحلیل کنند. بنیاد ملی نخبگان هم بستری در این زمینه است و می‌تواند به دانشجویان و نخبگان برای حل مسائل کشور کمک کند.

وی ضمن اشاره به اینکه یکی از مسائلی که از تمرکزگرایی در کشور ناشی می‌شود این است که بهترین دانشگاه‌های کشور در تهران و تعدادی از شهر‌های بزرگ قرار دارد، افزود: این مسئله موجب می‌شود تا گرایش به مهاجرت در دانشجویان مناطق محروم‌تر افزایش پیدا کند، از طرفی دیگر وجود دانشگاه‌هایی با سطح علمی بالا بر شرایط منطقه تاثیرگذار است و از این رو لازم است در بحث آموزش هم تمرکز زدایی صورت گیرد و آموزش و پرورش نیز باید با تربیت دبیر، دسترسی به آموزش رایگان را در کل کشور فراهم کند؛ حل این مسائل نیاز به اراده جهادی از سوی مسئولان دارد و جامعه دانشگاهی نیز باید به مشکلات توجه ویژه داشته باشد و آن‌ها را بیان کند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *