گفت‌وگو|

دانشگاه باید سرمنشاء پروژه‌های اجرایی کشور باشد

9:11 - 27 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۹۲۴
دانشگاه باید سرمنشاء پروژه‌های اجرایی کشور باشد
یکی از نخبگان حاضر در دیدار با دیدار با رهبر انقلاب با بیان اینکه همراستایی و همسانی پروژه‌های دانشگاهی و پروژه‌های اجرایی کشور ۷۰ درصد موفق بوده است گفت: دانشگاه باید سرمنشاء اتفاقات در دستگاه‌های اجرایی کشور باشد.

خبرگزاری میزان - جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی کشور روز سه‌شنبه ۲۵ مهر ماه با حضور در حسینیه‌ امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب دیدار کردند.

در جریان این دیدار مریم زارع، استاد دانشگاه و دارای مدرک پسا دکتری مهندسی عمران -محیط زیست بر لزوم به‌روزرسانی دستورکار‌های حوزه مدیریت آلودگی هوا و اصلاح نظام توزیع یارانه‌های حوزه انرژی تاکید کرد.

وی در گفت‌وگو با میزان درباره نهاد‌هایی که کنترل آلودگی هوا موثر هستند، گفت: مهم‌ترین و اصلی‌ترین نهاد در رابطه با آلودگی هوا سازمان حفاظت از محیط زیست کشور است پس از آن هم شهرداری‌ها نقش دارند. در کلانشهر‌ها سازمان حفاظت از محیط زیست با همکاری شهرداری غلظت آلاینده‌های هوا را پایش و سنجش می‌کنند.

این استاد دانشگاه درباره اصلاح نظام توزیع یارانه‌های حوزه انرژی توضیح داد: چند سال است که بحث اصلاح نظام‌مند رایانه‌های انرژی و قیمت‌گذاری سوخت‌ها در تمامی بخش‌ها مطرح شده است. یارانه‌های انرژی باید به درستی جای‌گذاری شود و اصلاح قیمت‌گذاری صورت گیرد، این مسئله می‌تواند در کنترل آلودگی هوا نقش مهمی داشته باشد.

وی ضمن اشاره به اینکه در دیدار با رهبر انقلاب به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه حمل و نقل عمومی پاک نظیر اتوبوس برقی و موتور سیکلت‌های برقی اشاره کردم که در حوزه انرژی است، افزود: مدیریت تقاضای انرژی دارای چندین مولفه در حوزه آلودگی هوا است که یکی از آن‌ها رایانه‌های انرژی، توسعه حمل و نقل عمومی، استفاده از تکنولوژی‌های نوین و وسایل حمل و نقل برقی و ارتقای کیفیت سوخت است.

این استاد دانشگاه درباره نقش دانشگاه در رابطه با این موضوعات گفت: دانشگاه بازوی علمی و فنی کشور است و اگر قرار است اتفاقی در حوزه صنعت و یا بخش‌های اجرایی کشور در تمامی زمینه‌ها رخ دهد باید سرمنشا آن دانشگاه‌ها باشند و تاییدیه‌ آن را دانشگاه را دهد و روی آن موضوع مطالعه کند، همراستایی و همسانی پروژه‌های دانشگاهی و پروژه‌های اجرایی کشور ۷۰ درصد موفق بوده است.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب هم به این موضوع اشاره کردند که دانشگاه‌ها مقالاتی را ارائه می‌دهند که الزاما با فضای اجرایی کشور ارتباط مستقیم ندارد و این مسئله هدر رفت انرژی و سرمایه است و باعث می‌شود انرژی سرمایه انسانی که می‌تواند بهترین کیفیت را برای حل مشکلات کشور داشته باشد صرفا مطالعاتی می‌شود که شاید از دغدغه‌ها و نیاز‌های اصلی کشور نباشد.

این نماینده جامعه نخبگان کشور بیان کرد: جامعه دانشگاهی نقش بسیار پررنگی دارند و می‌توانند شواهد علمی در بحث‌های اجرایی را تهیه و مسئولان اجرایی از نتیجه این پژوهش‌ها برای جمع‌بندی و سیاست گذاری استفاده کنند.

انتهای پیام/

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *