گفت‌وگو|

اصلی‌ترین مطالبه نابینایان اشتغال است/ نقش قوه قضاییه در اشتغال معلولان و برخورد با دستگاه‌های متخلف

7:50 - 29 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۹۸۳۲
اصلی‌ترین مطالبه نابینایان اشتغال است/ نقش قوه قضاییه در اشتغال معلولان و برخورد با دستگاه‌های متخلف
یک کارشناس امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور ضمن اشاره به اینکه بررسی مسائل افراد نابینا و کم‌بینا نشان می‌دهد که اصلی‌ترین مطالبه این اشخاص در سطح جامعه اشتغال است، گفت: اصلی‌ترین ضرورتی که در جامعه برای نابینایان وجود دارد این است که مردم برای برقراری ارتباط موثر با این افراد آموزش ببینند.

حمدالله خواجه حسینی در گفت‌وگو با میزان درباره اصلی‌ترین نیاز‌های افراد نابینا و کم‌‌بینا گفت: این افراد هم مانند سایر افراد جامعه از بدو تولد و در طول مراحل مختلف زندگی نیاز‌هایی دارند و در صورتی که در زمینه‌های مختلف جسمانی، روانی و اجتماعی آموزش‌های لازم را ببینند می‌توانند ظرفیت‌های شناختی، حسی، روانی و اجتماعی‌شان را در ابعاد مختلف بپرورانند و به قابلیت‌هایی که یک انسان سالم برای یک زندگی نیاز دارد، دست پیدا کنند. نابینایان و کم‌بینایان هم مانند سایر افراد جامعه به آموزش، بهداشت و سلامت، اشتغال، رفاه و تامین اجتماعی و به طور کلی تمام امکاناتی که هر فردی برای رسیدن به رشد به آن نیاز دارد، نیازمند هستند.

وی ادامه داد: بررسی مسائل افراد نابینا و کم‌بینا نشان می‌دهد که اصلی‌ترین مطالبه این اشخاص در سطح جامعه اشتغال است. نابینایان با پروراندن استعدادهایشان و بهره‌گیری از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در زمینه‌های علمی و رشته‌های مختلف تحصیلی کسب دانش می‌کنند و مدارج تحصیلی را در بالاترین سطح می‌گذرانند، اما با این وجود شاهد هستیم اشتغال این افراد مهم‌ترین مسئله‌ای است که درباره نابینایان خودنمایی می‌کند و تنها تعداد کمی از آن‌ها به شغل دست پیدا می‌کنند.

این روان‌شناس ضمن اشاره به اینکه حل نشدن مسئله اشتغال نابینایان چند دلیل دارد، افزود: دلیل اول این است که دستگاه‌های اجرایی نسبت به توانمندی‌ها و قابلیت این افراد شناخت کافی ندارند و معمولا در مصاحبه‌های استخدامی پذیرفته نمی‌شوند و یا اجازه شرکت در آزمون استخدامی و یا مصاحبه شغلی را پیدا نمی‌کنند. دلیل دیگر این است که شرایط احراز مهارت‌های شغلی در رشته‌های مختلف به صورت دقیق برای افراد معلول مشخص نمی‌شود و افراد معلول در این آزمون‌ها شرکت می‌کنند و هنگامی برای مصاحبه می‌روند به آن‌ها گفته شما اصلا نباید در این آزمون شرکت می‌کردید بدون آنکه چنین موضوعی از قبل مشخص شده باشد.

کارشناس امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: مشاغل مورد احراز برای نابینایان به صورت دقیق مشخص نیست و در شرایطی هم که این افراد توانمندی برای احراز مهارت‌ها را دارند عدم شناخت و آگاهی مصاحبه کننده‌ها و دستگاه‌های اجرایی موجب می‌شود نسبت به توانمندی افراد نابینا به باور نرسند و مانع از احراز شغل توسط آن‌ها شوند، این در حالی است که ماده ۱۵ قانون حمایت از معلولان دستگاه‌ها را به رعایت سهمیه ۳ درصدی استخدامی معلولان ملزم کرده است و قوه قضاییه می‌تواند در تحقق این امر نقش بسیار مهمی داشته باشد.

این مدرس دانشگاه‌ها ادامه داد: ما طی ۲ سال گذشته ۲ نشست بسیار مهم با رئیس قوه قضاییه داشتیم که در آن نشست رئیس دستگاه قضا بر معاونت‌های تخصصی قوه قضاییه دستور اکید داد که کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون فعال باشد و مواردی که دستگاه‌های اجرایی تخلف می‌کنند را منعکس کنند تا سیستم قضایی کشور با آن‌ها برخورد کند، اما متاسفانه بر خلاف دستور مقام عالی قضایی جلسات این کمیته به طور دقیق و جدی تشکیل نشد که این امر روند اجرای قانون را با مشکل مواجه می‌کند. چنانچه جلسات این کمیته به صورت دقیق برگزار و با دستگاه‌های مختلفی که سهمیه ۳ درصدی استخدامی معلولان را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود می‌توان به حل مشکل اشتغال معلولان امیدوار بود.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین ضرورتی که در جامعه برای نابینایان وجود دارد این است که مردم برای برقراری اراتباط موثر با این افراد آموزش ببینند، افزود: متاسفانه فرایند آگاه سازی در جامعه که باید با همکاری رسانه‌ها و نهاد‌های فرهنگی صورت گیرد به درستی انجام نمی‌شود و ما از صدا و سیما و مطبوعات و نهاد‌هایی که متولی امر آموزش جامعه هستند، انتظار داریم که شیوه ارتباط وموثر با افراد نابینا را به شکل‌های مختلف آموزش دهند.

این کارشناس امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با بیان  اینکه لازم است مردم بر پیش فرض‌های منفی که نسبت به افراد نابینا وجود دارد غلبه کنند، توضیح داد: یکسری پیش فرض‌های منفی در رابطه با این افراد در جامعه وجود دارد که مانع از ارتباط موثر با نابینایان می‌شود، برای مثال اینکه تصور کنیم این افراد متوجه محیط اطرافشان نمی‌شوند و دنیایی کاملا متفاوت با دنیای ما دارند و یا اینکه گمان کنیم در ارتباط موثر با آن‌ها ناتوان هستیم و نمی‌توانیم آن‌ها را همراهی کنیم، نادرست است. بستر آموزش‌های عمومی جامعه مردم در درجه اول باید بر این پیش فرض‌ها غلبه کند و لازم است مردم به شکل بی واسطه و مستقیم با افراد نابینا ارتباط برقرار کنند چرا که در مواردی شاهد هستیم مردم به جای برقراری ارتباط با این افراد با همراهانشان ارتباط برقرار می‌کنند که این بدترین نوع ارتباط با این اشخاص است.

خواجه حسینی گفت: یک فرد نابینا مانند همه افراد دارای نقاط قوت و ضعف است و یکسری محدودیت‌ها دارد و به طور کلی یک فرد معمولی است و دنیای متفاوتی ندارد و اگر بر پیش فرض‌های نادرست درباره این افراد غلبه کنیم می‌توانیم ارتباط خوبی با آن‌ها داشته باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *