نقش آموزش و پرورش در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان؛ از ارائه آموزش رایگان در شرایط خاص تا مشاوره برای دانشآموزان در معرض خطر
سید حسن موسوی چلک در گفتوگو با میزان درباره نقش آموزش و پرورش در قانون حمایت از اطفال و نوجوانان و آییننامه اجرایی آن گفت: افراد مشمول این قانون شامل مصادیقی است که ممکن است در مدارس حضور داشته باشند و یا مشکلاتی که احتمال دارد برخی از دانش آموزان با آن مواجه باشند.
وی ضمن اشاره به اینکه بند «ج» ماده ۶ این قانون وظایفی را برای آموزش و پروش پیشبینی کرده است، ادامه داد: در آییننامه اجرایی ماده ۶ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان مصوب سیام خرداد ۱۴۰۰ آمده است که نوجوان در مرکز نگهداری باید به تحصیلات خود ادامه دهند و شرایط تحصیل باید مطابق استانداردهای کشوری و زیر نظر وزارت آموزش و پرورش بوده و مدارک تحصیلی بدون ذکر نام «مرکز نگهداری»، توسط آموزش و پرورش صادر شود و اولیا یا سرپرستانی قانونی و تمام اشخاصی که مسئولیت نگهداری، مراقبت و تربیت طفل و نوجوانان را بر عهده دارند، موظفند شرایط و موجبات تحصیل طفل و نوجوان واجد شرایط را در مدرسه یا مرکز نگهداری فراهم آورند.
موسوی چلک عنوان کرد: همچنین نظام تأمینی و تربیتی کشور به منظور رشد و تکامل همه جانبه اطفال تربیتی کشور مکلف است و باید برای نوجوانان محروم از آزادی، برنامه جامع توانمندسازی اطفال و نوجوانان شامل آموزشهای رسمی، فنی وحرفهای، مهارتهای زندگی و ارتباطی و سایر آموزشهای متناسب با سن، جنس، فرهنگ و وضعیت طفل و نوجوان محروم از آزادی را با همکاری وزارت آموزش و پرورش تهیه و اجرا کند و نسبت به شناسایی و معرفی اطفال نوجوانانی که پدر، مادر یا سرپرست قانونیشان در زندان به سر میبرند به سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش اقدام و در آغاز سال تحصیلی جدید به تفکیک منـاطق شهری و روستایی به آموزش و پرورش اعلام کند.
وی با بیان اینکه اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی، فرماندهی انتظامی و کلیه نهادهایی که این گونه اطلاعات را در اختیار دارند، مکلفند این اطلاعات را در اختیار سازمان ثبت احوال کشور قرار دهند. ادامه داد: باید در خصوص نوجوانان معرفی شده از سوی سازمان بهزیستی و نهادهای حمایتی و نسبت به آموزش رایگان اطفال و نوجوانانی که در مراکز نگهداری یا کانونهای اصلاح و تربیت نگهداری میشوند، اقدام شود.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران توضیح داد: آموزش و پرورش باید حسب گزارشهای دریافتی از سازمان ثبت احوال کشور اطفال و نوجوانان بازمانده از تحصیل را شناسایی و چنانچه برای رفع علت ترک تحصیل نیاز به اقدام حمایتی یا قضایی باشد حسب مورد موضوع را به سازمان بهزیستی کشور یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری اعلام کند.
موسوی چلک ضمن اشاره به اینکه اطفال و نوجوانان کم توان یا مبتلا به اختلالات شناختی یا مشکلات یادگیری باید از آموزشهای ویژه و متناسب برخوردار شوند، بیان کرد: آموزش و پرورش با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات باید جهت پوشش تحصیلی کامل اطفال و نوجوانان، تمهیدات لازم را برای ارائه و دسترسی به خدمات آموزشی مجازی فراگیر فراهم کند.
وی گفت: مدرسه در صورت شناسایی موارد مشکوک به ترک تحصیل ضمن بررسی موضوع و علت سنجی، با همکاری دستگاههای ذیربط زمینه حضور مجدد ادامه تحصیل دانشآموز را فراهم میکند و در صورت ضرورت انجام اقدامات حمایتی یا مداخله قضایی به جهت بزهدیدگی یا وضعیت مخاطره آمیز طفل و نوجوان، مدیر مدرسه باید ضمن اعلام مراتب به آموزش و پرورش منطقه یا ناحیه موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از اطفال و نوجوانان دادگستری اعلام کند.
وی افزود: آموزش و پرورش به صورت مستمر به بررسی وضعیت تحصیلی و رفتاری دانشآموزان اقدام میکند و مدیر مدرسه با شناسایی دانش آموزان در معرض خطر یا بزه دیده ضمن ارائه خدمات آموزشی، مشاوره فردی و خانوادگی انجام مداخلات مختصر ضروری در صورت نیاز به و ارائه خدمات حمایتی و تخصصی یا مداخله قضایی، حسب مورد موضوع را فوراً به سازمان بهزیستی یا دفتر حمایت از از اطفال و نوجوانان دادگستری اعلام میکند.
رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران توضیح داد: این نهاد باید در چارچوب ضوابط و مقررات نهضت سوادآموزی و در خواست سرپرست طفل و نوجوان یا نهادهای حمایتی، نسبت به آموزش رایگان اطفال و نوجوانانی که به دلایلی مانند شرایط خاص جسمی، کم توانی، بیماری، نبود امکانات و شرایط تحصیل، افزایش سن نسبت به مقطع تحصیلی و یا هر دلیل دیگری قادر به ادامه تحصیل در نظام رسمی آموزش و پرورش کشور نیستند، اقدام کند.
انتهای پیام/