لزوم هم‌صدایی رسانه‌ها برای معرفی چهره واقعی زنان انقلابی/ زنان تأثیرگذار غربی زیر فشار رسانه امپریالیسم هستند

16:22 - 05 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۶۴۵۱
لزوم هم‌صدایی رسانه‌ها برای معرفی چهره واقعی زنان انقلابی/ زنان تأثیرگذار غربی زیر فشار رسانه امپریالیسم هستند
دبیر جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید ضمن تاکید بر اهداف این جشنواره هم‌صدایی و همراهی رسانه‌ها را خط بطلانی بر اهداف شوم دشمن در ارائه چهره زنان مسلمان و انقلابی دانست.

به گزارش خبرنگار میزان، نشست خبری اولین جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید با حضور مرضیه هاشمی دبیر جشنواره و زهرا اوستی دبیر شورای علمی جشنواره صبح روز چهارشنبه ۵ مهرماه در محل معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست مرضیه هاشمی ضمن اشاره به زمان برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید گفت: اختتامیه جشنواره بین‌المللی خورشید ۸ مهرماه در شهر مشهد مقدس برگزار می‌شود. این جشنواره تلاش دارد تا تصویری واضح و روشن از زنان را در جامعه اسلامی فارغ از سوگیری‌های رسانه‌های دشمن مطرح کند؛ از این‌رو ۲۴۰ اثر تا کنون به دبیرخانه رسیده است.

وی اهداف جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید را مورد بررسی قرار داد و افزود: هدف از برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید، به نمایش گذاشتن چهره واقعی زن ایرانی است. شعار جشنواره، روشنگری واقعیت‌ها توسط زنان است و این جشنواره فرصتی ارزشمند است تا از تمام توان رسانه‌ای استفاده کرده و تلاش‌های دشمن را طی سال‌های گذشته برای غیرواقعی معرفی کردن چهره زنان مسلمان و انقلابی را به چالش کشیده و در این زمینه حقایقی را به جامعه جهانی مخابره کند. جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید به دنبال ایجاد هم‌صدایی و همفکری برای مقابله با اهداف شوم دشمن و پروپاگاندا‌های غیرحقیقی در مورد زنان مسلمان است.

هاشمی تصریح کرد: جشنواره خورشید حول محور موضوعات مختلفی شکل گرفته از این رو رسانه‌ها به عنوان بازوان اجرایی می‌توانند به اجرایی شدن برنامه‌ها و اهداف و دستاورد‌های این جشنواره کمک کنند.
وی ادامه داد: ارتباط با رسانه‌های مستقل و حفظ و ترویج حقیقت ابعاد زنان مسلمان همچنین تاکید بر ارزش‌های خانواده و تربیت نسل جوان،   تلاش برای مطرح کردن و روشن‌سازی افکار عمومی از طریق فعالان رسانه و همچنین زمینه‌سازی برای حمایت از بانوان از جمله نکات اساسی و محوری است که برای این جشنواره در نظر گرفته شده است.

دبیر جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید تصریح کرد: متاسفانه تبلیغات منفی فراوانی در سطح جهان به‌واسطه رسانه‌های امپریالیسم و آمریکایی علیه کشور‌هایی همانند ایران شکل گرفته است، از این رو مقابله با امپریالیسم رسانه‌های بیگانه و بازی‌های رسانه‌ای  نیازمند هم‌صدایی و همراهی رسانه‌های همسو است.

وی به هزینه‌های بسیار سنگین دشمن برای ایجاد ایران‌هراسی  اشاره و بیان کرد: دشمنان برای اجرای برخی از اهداف شوم خود تشنج‌سازی را به واسطه رسانه‌ها در پیش گرفته‌اند. از این طریق برای اهداف شوم خود که برهم زدن آرامش و جنگ منطقه‌ای است، اقدام می‌کنند.

هاشمی نقش رسانه‌ها را مهم دانست و افزود: رسانه‌ها برای معرفی زنان توانمند می‌توانند این جشنواره را یاری کنند تا بتوانیم اتفاقی مهم و اثرگذار را رقم بزنیم و حقیقت را به گوش مردم دنیا برسانیم.

وی تاکید کرد: انتخاب زنان از ۴۱ کشور انجام شده و تلاش برای حضور برخی از زنان تأثیرگذار از کشور‌های آمریکا و کانادا هم در دستور کار بوده و پی گیری شده است، اما فشار‌های امپریالیسم سبب شد تا آن‌ها نتوانند در این جشنواره شرکت کنند. چنانچه در بحث ساخت فیلم‌های مستند مربوط به زنان مسلمان نیز حرکت‌هایی همسو و هم‌جهت شکل گیرد، توان و برد پیام‌رسانی رسانه‌های داخلی در مقابل امپریالیسم قوی‌تر خواهد شد؛ بدین ترتیب در مقابل نفوذ و هژمان رسانه‌ای غرب ایستادگی بهتری خواهیم کرد.

زنان در مقابل زنان
در ادامه زهرا اوستی دبیر شورای علمی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید، بیان کرد: جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید تلاش کرده تا در راستای شناسایی و در نظر گرفتن زنان از دیدگاه قرآن کریم قدم‌هایی را بردارد و در این زمینه همراهی و همکاری رسانه‌ها را طلب کرده است. موضوعات مدنظر که حول پنج محور در جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید مطرح شده است عبارت‌اند از نقش رسانه در عدالت اجتماعی و سمت و سودهی به اذهان عمومی که به عنوان یک نگرش جدید در بحث عدالت اجتماعی مطرح شده است و تلاش دارد تا همه رسانه‌ها در یک همبستگی ملی و بین‌المللی در این مسیر گام بردارند.

وی در مورد محور‌های بعدی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید افزود: الگوی صحیح از زن ایرانی اسلامی نکته‌ای است که باید به آن توجه شود. مقام معظم رهبری در مسئله زن از غرب مطالباتی داشتند و باید در این راستا حرکت کرد؛ محور دیگر و بسیار مهم جشنواره که مورد غفلت قرار گرفته و انحرافات فکری زمینه‌ساز این مهم شده است.   درغرب رسانه‌ها  به سمت خانواده‌زدایی حرکت کرده‌اند و این برگرفته از فلسفه غرب‌گرایی است. سعی داریم تا با همراهی و همکاری رسانه‌ها به یک توافق دست یابیم و طی یک هم‌صدایی و در نظر گرفتن نقاط مشترک بر اهمیت تحکیم خانواده و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در این حوزه حرکت‌هایی را پایه‌گذاری کنیم. بدین ترتیب تعریفی درست از زنان و خانواده در جامعه بر مبنای عقلانیت و فطرت کسب خواهیم کرد.

اوستی تاکید کرد: بحث زنان و مقاومت نیز در جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید مطرح است، همچنین این جشنواره تمرکز خود را بر نقش زنان مقاومت که عموماً خانواده‌های شهدا هستند، قرار داده است، زیرا روایت از زندگی و رویکرد آنان قطعاً اثرگذار بوده و تجربه‌هایی ارزشمند را مخابره می‌کند.

دبیر شورای علمی جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید اظهار کرد: بحث خشونت و عادی‌سازی خشونت زنان علیه خودشان مطرح است. رسانه‌های غربی با تکیه بر فلسفه و نگاه خود تلاش می‌کنند تا از آن یک برداشت ابزاری داشته و این خشونت را عادی‌سازی کنند.

وی درباره بودجه در نظر گرفته‌شده برای برگزاری جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در راستای اجرای رسالت خود و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی حرکت‌هایی را انجام داده است. برگزاری جشنواره قند پارسی و یا جشنواره مطبوعات از جمله آنهاست، به همین دلیل جشنواره بین‌المللی رسانه‌ای خورشید در راستای بحث دیپلماسی رسانه و زنان از جمله دستاورد‌های ارزشمندی بوده که این وزارتخانه آن را در پیش گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *