اضافه شدن ۸ خط به خطوط معاینهفنی در سال ۱۴۰۲
خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، شادی مالکی مدیر عامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در حاشیه برگزاری نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو با رویکرد ارتقای ایمنی و کاهش آلودگی هوا که صبح امروز - جهارشنبه ۵ مهرماه ۱۴۰۲- در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز شاهد برگزاری نخستین همایش ملی معاینه فنی در کشور هستیم. صنعت معاینه فنی در سالهای اخیر روند رو به رشدی داشته است، به طوری که در گذشته ما در حال تأمین تجهیزات معاینه فنی در مراکز بودیم، اما امروزه با توجه به رشد این صنعت در کشور ما به سمت کیفیسازی خدمات در حوزه معاینه فنی گام برداشتهایم.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه با انجام معاینه فنی میتوان از بسیاری از تصادفات درون شهری و برون شهری جلوگیری کرد، گفت: به عنوان مثال شهروندی که خودرویش دچار نقص در ترمز است و بیاطلاع است، وقتی به مراکز معاینه فنی مراجعه میکند، این نقص با انجام معاینه فنی مرتفع میشود و اینجاست که نقش معاینه فنی در کاهش تصادفات و حوادث مشخص میشود.
مالکی با بیان اینکه مراکز معاینه فنی مشکلات و چالشهای متعددی دارند، تصریح کرد: در نخستین همایش ملی معاینه فنی خودرو قرار است به این مسائل پرداخته شود.
امسال ۸ خط به خطوط معاینه فنی اضافه شده است
وی در ادامه در خصوص آغاز به کار پرتابلهای جدید معاینه فنی در جلو منازل گفت: یکی از اقدامات مناسب در این دوره از مدیریت شهری این است که علاوه بر توسعه مراکز ثابت معاینه فنی خطوط سیار نیز توسعه و گسترش پیدا کردهاند، به طوری که در سنوات گذشته هفت خط سیار راهاندازی شده بود که امسال ۸ خط به خطوط قبلی افزوده و تعداد خطوط سیار به ۱۵ خط رسید.
مالکی ادامه داد: همچنین برنامهریزی از سوی ستاد معاینه فنی خودروهای تهران انجام شده است تا در شش ماهه دوم سال جاری پرتابلهای معاینه فنی درب منازل راهاندازی شود.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران در افزود: این کار برای نخستین بار انجام میشود و به همین جهت ما با کارخانجات سازنده وارد مذاکره شدهایم. انشاالله تا در شش ماه دوم سال جاری شاهد فعالیت یک الی دو دستگاه پرتابل معاینه فنی در مقابل درب منازل خواهیم بود.
مالکی در خصوص تعرفه پرتابلهای معاینه فنی درب منازل گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده این پرتابلها به صورت کوتاه مدت در برجهای مسکونی واحدهای متمرکز و ارگانهای دولتی استقرار پیدا میکنند. تعرفه آنها نیز مشخص است به طوری که در حال حاضر تعرفه معاینه فنی خودروهای سبک ۹۲ هزار تومان و خودروهای سنگین ۱۱۹ هزار تومان محاسبه میشود که در طرح معاینه فنی درب منازل هزینهای نیز بابت جابجایی پرتابلهای معاینه فنی از شهروندان و مراجعهکنندگان اخذ خواهد شد.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران اظهار کرد: معاینه فنی در دنیا دارای قدمتی معادل یک قرن و در کشور ما سابقه پنجاه ساله دارد. شاید اولین الزامات معاینه فنی در سال ۱۳۴۷ در کشور برقرار شد. البته در آن زمان تجهیزات به صورت امروز نبود و به صورت چشمی انجام میشد.
وی افزود: در سال ۷۴ برای اولین بار ستاد معاینه فنی ذیل شهرداری تهران تعدادی از تعمیرگاههای شهر را مجهز به تجهیزات معاینه فنی میکند و در سنوات بعد مطالعاتی انجام میشود که مهمترین دستاورد آن طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران است.
مالکی با بیان اینکه در آن زمان شهرداری مکلف به راه اندازی خطوط معاینه فنی میشود، ادامه داد: در دهه هشتاد ما روند رو به رشد صنعت معاینه فنی را در تهران داریم. متاسفانه وضعیت معاینه فنی موتورسیکلتها خیلی ساماندهی نشده است. امروز به راحتی میتوانیم پذیرای حدود ۳ میلیون خودرویی باشیم که پلاک تهران هستند. به عبارتی به لحاظ کمی در این صنعت موفق عمل کردیم.
مدیرعامل شرکت ستاد معاینه فنی خودروهای تهران با بیان اینکه در سالهای گذشته به تامین نیازها پرداخته میشد و امروز به مسائل کیفی تاکید میشود، گفت: توجه مراکز علمی هم به این مهم جلب شده است. به طوری که امروز مطالعات اثبات کرده که معاینه فنی علاوه بر نقشی که در کاهش آلودگی هوا دارد، در کاهش ترافیک هم تاثیر گذار است.
نقص ترمز خودرو؛ علت ۱۰ درصد از مردودیهای معاینه فنی
مالکی ادامه داد: در سال گذشته ۳۰۰ هزار خودرویی که در مراکز پذیرش شدند، دارای نقص منجر به آلودگی هوا بودند، البته در سال جاری از حدود ۹۰۰ هزار دستگاه پذیرش شده ۷۰ درصدشان در مراجعه اول گواهی معاینه فنی را دریافت کردند. در بین این ارقام تقریبا ۱۰ درصد از مردودیها نقص ترمز خودرو را داشتند؛ به عبارتی تقریبا ۳۵۰ هزار خودرو و این یعنی کاهش تصادفات.
وی با اشاره به اینکه نقش معاینه فنی در سلامت شهروندان غیر قابل انکار است، تاکید کرد: البته مواردی مثل آموزش و فرهنگ سازی، استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، کاهش ترددهای غیر ضروری، کیفیت سوخت و … نیز در کاهش آلایندهها و سلامت شهروندان تاثیر گذار هستند.
نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمیکنند
مالکی با بیان اینکه باتوجه به اهمیت معاینه فنی بر آن شدیم تا این همایش را با خرد جمعی برگزار کنیم و مشکلات مراکز معاینه فنی در اینجا برای رسیدن به راهکارهایی برای حل مساله مطرح بشود، خاطرنشان کرد: یکی از موارد مهم پایش مستمر خودروهاست. تقریبا نیمی از خودروهای مشمول معاینه فنی در کشور نسبت به دریافت گواهی اقدام نمیکنند. یکی دیگر از موضوعات مدت زمان دوره معافیت است. برخی خودروها که مشمول معاینه فنی نیستند، اما در مراجعه به مراکز متوجه میشویم که آمار خرابی این خودروها با دیگر خودروها تفاوت چندانی ندارد.
وی گفت: یکی دیگر از مسائل حدود مجاز آلایندگی است. باید به این مساله توجه ویژهای بشود. یکی دیگر از موضوعات وضعیت تردد خودروهای پر پیمایش در سطح شهر است. ما برای ناوگان حمل و نقل عمومی تعداد دفعات بیشتری قائل شده ایم، اما این مساله نیاز به بازنگری بیشتری دارد. در تهران ۱۱ خط معاینه فنی موتورسیکلت داریم، اما کمتر از ۵۰۰ دستگاه در سال گذشته به ما مراجعه کردند.
انتهای پیام/