گزارش|

دغدغه‌های والدین و فرهنگیان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید؛ از مشکلات دانش‌آموزان اتباع و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی تا حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس

9:03 - 02 مهر 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۶۹۵
دغدغه‌های والدین و فرهنگیان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید؛ از مشکلات دانش‌آموزان اتباع و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی تا حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس
همزمان با بازگشایی مدارس والدین و فرهنگیان به بیان دغددغه‌هایشان پرداختند و از جمله مواردی که مطرح کردند می‌توان به مشکلات دانش‌آموزان اتباع، نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی و حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس اشاره کرد.

خبرگزاری میزان - هر سال با آغاز فصل پاییز و بازگشایی مدارس خیابان‌های شهر و مراکز آموزشی جان تازه‌ای می‌گیرد و شور و شوق علم آموزی و امید به آینده دوباره در دل‌ها زنده می‌شود، اما در کنار این همه شور و امید تعدادی از والدین و مسئولان مدرسه با دغدغه‌ها و چالش‌هایی مواجه هستند و به همین دلیل همزمان با بازگشایی مدارس به یک دبستان دخترانه در شهر تهران رفتیم و با والدین دانش آموزان و مسئولان این مدرسه در خصوص دغدغه‌ها و انتظاراتشان به گفت‌وگو پرداختیم.

 برخورد مناسب مسئولان مدرسه

مادر یک دانش‌آموز پایه اول در حالی که دست فرزندش را گرفته و به او نگاه می‌کرد گفت: یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایم همزمان با بازگشایی مدارس نحوه برخورد و رفتار معلم، ناظم، مدیر و سایر مسئولان مدرسه با فرزندمان است، این انتظار را دارم رفتار مسئولان مدرسه خوب باشد و مسئله دیگری که برایم مهم است شیوه آموزشی است و انتظار دارم کیفیت آموزش تا حدی بهبود یابد.

دغدغه‌های والدین و فرهنگیان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید/ از مشکلات دانش‌آموزان اتباع و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی تا حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس

ارتقای امکانات آموزشی در مدارس 

مادر ۲ دانش‌آموز پایه هشتم و پایه اول هم اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون با مشکلی در خصوص فرزند اولم که کلاس هشتم است، مواجه نبودیم اما به طور کلی این انتظار را دارم که امکانات آموزشی در مدارس بهتر شود و دانش‌آموزان امکانات بهتری برای تحصیل داشته باشند.

 مشکلات دانش‌آموزان اتباع 

مادر ۳ دانش‌آموز پایه سوم و اول ابتدایی که از اتباع افغانستانی است ضمن اشاره به اینکه طی ۲ سال گذشته که ۲ فرزند اولم تحصیل کردند از عملکرد آموزش و پرورش بسیار راضی بودم، توضیح داد: از آنجایی که ما از اتباع هستیم در روند ثبت نام و سنجش نوآموزان تا حدودی با مشکل مواجه شدیم و با مراجعه به دفتر کفالت نامه‌ای را به مدرسه ارائه دادیم و بسیار رفت و آمد کردیم تا توانستیم دخترم را ثبت نام کنیم.

وی افزود: برای ثبت نام ۲ فرزند دیگرم هم سال گذشته با مسائلی مواجه بودم که خوشبختانه رفع شد و خدا را شکر هر ۳ آن‌ها مشغول تحصیل هستند.

لزوم توجه به مسائل فرهنگی و تربیتی در کنار آموزش

پدر ۲ دانش‌آموز پایه ششم و اول نیز ضمن گلایه از این موضوع که متاسفانه سیستم آموزشی ما در مواردی ضعیف کرده است، متذکر شد: ما نیاز به سیستم آموزشی قوی‌تری داریم و لازم است در کنار آموزش به مسائل فرهنگی و تربیتی هم توجه ویژه‌ای شود که متاسفانه کمتر بر روی آن‌ها دقت می‌شود.

پس از گفت‌وگو با والدین به سراغ مسئولان مدرسه رفتیم تا در جریان وضعیت رتبه‌بندی و استخدامشان قرار بگیریم.

دغدغه‌های والدین و فرهنگیان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید/ از مشکلات دانش‌آموزان اتباع و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی تا حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس

برای تبدیل وضعیتم حدود ۳۵ میلیون تومان دریافت کردند

یک معلم در مورد وضعیت استخدامیش گفت: در حال حاضر رسمی هستم، اما هنگامی که حق‌التدریس بودم برای تبدیل وضعیتم حدود ۳۵ میلیون تومان بابت بیمه از من دریافت کردند.

این معلم که ۲۵ سال سابقه دارد در رابطه با وضعیت رتبه‌بندیش ادامه داد: از وضعیت رتبه‌بندیم راضی نیستم چراکه باید به من رتبه ۵ می‌دادند البته نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌ام و امیدوارم به آن رسیدگی شود.

از وضعیت رتبه‌بندی رضایت ندارم

یک مدیر مدرسه ابتدایی هم که حدود ۲۰ سال سابقه کار دارد با بیان اینکه از وضعیت رتبه‌بندیم رضایت ندارم، توضیح داد: هنگامی که من خودم مدیر هستم چگونه می‌توانم برای خودم گواهی شورا صادر کنم؟! اگر من نباشیم اصلا جلسه تشکیل نمی‌شود و من نتوانستم یکسری از مدارک را برای خودم صادر کنم.

وی با مطرح کردن این سوال که چگونه معلمی تازه کار نسبت به من که مدیر هستم و ۲۰ سال سابقه دارم رتبه بهتری دارد، افزود: نسبت به این موضوع اعتراض کرده‌ام و منتظر نتیجه‌اش هستم.

کمبود نیرو در مدارس

این مدیر مدرسه همچنین ضمن گلایه از کمبود نیرو در مدرسه‌اش ادامه داد: یکی از نیرو‌های من را ۱۵ شهریور به مدرسه دیگری بردند، اما قول داده‌اند برایم نیروی جدیدی بیاورند که تا کنون نیاورده‌اند البته هیچ کدام از کلاس‌های ما هم‌اکنون بدون معلم نیست.

دغدغه‌های والدین و فرهنگیان همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید/ از مشکلات دانش‌آموزان اتباع و نارضایتی معلمان از رتبه‌بندی تا حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس

 رتبه‌ای که برای تعیین شده مطابق با سابقه کارم نیست 

یک مدیر دیگر نیز ضمن ابراز نارضایتی از وضعیت رتبه‌بندی متذکر شد: بنده ۲۸ سال سابقه دارم و رتبه‌ای که برایم تعیین شده مطابق با سابقه کارم نیست و به دلیل باز نشدن سامانه نتوانستم اعتراض بزنم.

حقوق بسیار کم خدمت‌گزاران مدارس

خدمتگزار یک دبستان دخترانه نیز که مشغول فعالیت و رسیدگی به امور بود در حین کار گفت: دارای یک فرزند مبتلا به اوتیسم هستم و در خواست می‌کنم که حقوقم برای تامین هزینه‌های پسر ۱۸ ساله‌ام افزایش یابد چرا که هزینه‌های تحصیلش بسیار زیاد است.

این پدر زحمتکش که ماهانه تنها ۶ میلیون تومان در قبال فعالیت ۲۴ ساعته خدمت‌گزاری و نگهبانی در مدرسه دریافت می‌کند، اظهار کرد: ۱۱ سال است که پیمانی هستم البته برای رسمی شدن اقدام کرده‌ام و امیدوارم که نتیجه بگیرم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *