حادثه برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا؛ علت چیست و درباره آن چه می‌دانیم

7:45 - 29 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۵۰۶۹
حادثه برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا؛ علت چیست و درباره آن چه می‌دانیم
سقوط هواپیما‌های جنگنده اف-۳۵ آمریکا طی ماه‌های اخیر بار‌ها در رسانه‌های جهان مخابره شده و این موضوع باعث ایجاد شبهاتی برای خریداران این محصول نظامی آمریکایی شده است.

خبرگزاری میزان - به تازگی هواپیمای جنگنده اف-۳۵ ارتش آمریکا بنا به دلایلی نامعلوم دچار حادثه شد؛ در حالی که خلبان آن برای نجات جانش خروج اضطراری کرده بود، لاشه آن گم شد.

در ادامه، پس از اینکه تلاش‌ها برای یافتن لاشه جنگنده ناکام ماند، مقام‌های نظامی آمریکا از مردم برای پیدا کردن آن درخواست کمک کردند. 

در نهایت لاشه این هواپیمای به اصطلاح «فوق پیشرفته» ناپدید شده در یک منطقه روستایی در «چارلستون» ایالت کارولینای جنوبی پیدا شد. فاصله این منطقه تا فرودگاه بین‌المللی شهر چارلستون ۲ ساعت است. 

البته این تنها مورد از حوادث پیش آمده برای برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا نبوده است. 

موارد سقوط جنگنده‌های اف-۳۵

در ۱۵ دسامبر ۲۰۲۲ (۲۴ آذر ۱۴۰۱) یک جنگنده اف-۳۵ در یک فرود عمودی در پایگاه ذخیره مشترک ایستگاه هوایی نیروی دریایی آمریکا در شهر «فورت ورث» در ایالت تگزاس سقوط کرد.

در ماه اکتبر سال ۲۰۲۲ هم یک جنگنده از خانواده اف-۳۵ در باند فرودگاه سقوط کرد. پیش از آن هم در ماه ژانویه ۲۰۲۲ یک جنگنده اف-۳۵ دیگر پس از برخورد به لبه یک ناو هواپیمابر در داخل دریا سقوط کرد.

تا پایان سال ۲۰۲۲ «لاکهید مارتین»، شرکت سازنده جنگنده‌های اف-۳۵ بیش از ۸۰۰ جنگنده از این نوع را به مشتریان خود تحویل داده است. 

با این حال، دوباره‌کاری و تاخیر مداوم در خط تولید به تاخیر در تحویل و عملکرد ضعیف‌تر در آمادگی این هواپیما‌ها منجر شده است. 

حادثه برای جنگنده‌های اف-۳۵ آمریکا؛ علت چیست و درباره آن چه می‌دانیم

«دیفنس نیوز» در گزارشی می‌گوید که اطلاعات وزارت دفاع آمریکا بیش از ۸۰۰ نقص طراحی را در جنگنده‌های اف-۳۵ نشان می‌دهد که از میان آن‌ها موارد مربوط به موتور، صندلی جهشی و مواد استفاده شده در بدنه هنوز رفع نشده است. 

پس از سقوط یک اف-۳۵ در تگزاس، نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بلافاصله بیش از ۱۰ جنگنده اف-۳۵ خود را از حالت عملیاتی خارج کرد تا از حادثه‌ای مشابه جلوگیری کند.

ایرادات این نوع جنگنده

یکی از مشکلات اصلی این جنگنده که واکنش رژیم صهیونیستی را در پی داشت، موضوع عملکرد ناقص و غیرعادی صندلی‌های آن در زمان نیاز به خروج اضطراری است.

این صندلی‌ها از سوی Martin-Baker، یک شرکت انگلیسی توسعه و تولید شدند. 

برای مقرون به صرفه بودن، این نوع جنگنده به طور مشترک از سوی چندین کشور توسعه یافته است که هر کدام بخشی از قطعات و اجزای آن را ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، در زنجیره تامین جهانی اف-۳۵، ایتالیا مسئول تولید قاب بدنه آلیاژ تیتانیوم و رولزرویس انگلیس مسئول ساخت فن بالابر روی بدنه است.

چنین حالت همکاری، اگرچه برای کاهش هزینه تحقیق و توسعه خوب است، اما به دلیل عدم وجود استاندارد‌های یکپارچه ساخت، کنترل دقیقی بر کیفیت قطعات جنگنده اعمال نمی‌شود و این موضوع به راحتی می‌تواند مشکلات کیفی ایجاد کند. 

در این میان، آمریکا با خریداران خود بدون انصاف عمل می‌کند. قیمت فروش هر فروند اف-۳۵ در قرارداد امضا شده بین لاکهید مارتین و ارتش آمریکا تنها ۸۰ میلیون دلار است، اما به کشور‌های دیگر ۱۰۰ میلیون دلار فروخته می‌شود. 

«چاینا میل» نیز گزارش داده که دولت آمریکا در حالی که به شرکت‌های نظامی خود کمک می‌کند تا سفارشات بزرگ را دریافت کنند، مظنون به سرقت اسرار نظامی از کشور‌های دیگر تحت پوشش به اشتراک‌گذاری داده‌ها است.

بسیاری از خریداران اف-۳۵ متوجه شده‌اند که دستگاه‌های الکترونیکی تعبیه شده در این هواپیما‌ها به‌طور خودکار داده‌های کاربر را به آمریکا ارسال می‌کنند. شرکت فروشنده ادعا می‌کند دسترسی به داده‌های کاربران برای بهبود عملکرد جنگنده است. 

فروش اف-۳۵ در سرتاسر جهان به سود بالای لاکهید مارتین کمک کرده است، اما رسیدگی به نقص‌های فنی و طراحی متعدد این جنگنده ناکارآمد بوده است.

در صورت ادامه این روند، زمین‌گیر شدن این جنگنده‌ها نه تنها باعث بی‌اعتباری تولیدکننده آن می‌شود، بلکه فروش آتی محصول را نیز تضعیف می‌کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *