تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اساس است

12:11 - 25 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۵۰۶
تلاش آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اساس است
سفیر ایران در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل با بیان اینکه تهران موضع روشن و ثابتی در قبال درگیری‌های اوکراین دارد، گفت که تلاش بدبینانه آمریکا برای متهم کردن ایران به نقض قطعنامه ۲۲۳۱ بی‌اساس است.

خبرگزاری میزان - «امیرسعید ایروانی»، سفیر و نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل در نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و «آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل، گفت: بنا به دستور دولت خود، در پاسخ به نامه مورخ ۱۱ سپتامبر ۲۰۲۳، از سوی نمایندگان دائم آمریکا به سازمان ملل خطاب به رئیس شورای امنیت (S/۲۰۲۳/۶۶۱) می‌نویسم که در آن نامه آمریکا در ادامه اتهامات مکرر و بی‌اساس خود و انتشار اطلاعات نادرست، بار دیگر تلاش کرده است تا ادعا‌های بی‌اساس علیه جمهوری اسلامی ایران درباره درگیری‌های جاری در اوکراین را مطرح کند.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: تلاش بدبینانه آمریکا برای ایجاد ارتباط واهی بین استفاده ادعایی از هواپیما‌های بدون سرنشین (پهپاد) در درگیری در اوکراین و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد (۲۰۱۵) برای متهم کردن ایران به نقض این قطعنامه، گمراه‌کننده و کاملا بی‌اساس است. جمهوری اسلامی ایران در چندین نوبت و از طریق مکاتبات مختلف به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل از جمله نامه مورخ ۱۷ آگوست ۲۰۲۳ (S/۲۰۲۳/۶۱۰) این ادعا‌های بی اساس و پوچ را رد کرده است.

ایروانی، اظهار کرد: همه این اتهامات ساختگی یک بار دیگر رد می‌شود. شواهد ادعایی و به اصطلاح ضمیمه نامه که از سوی آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا به عنوان «اطلاعات محرمانه» ارائه شده، کاملا ساختگی و فاقد هرگونه اعتبار قانونی است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان ملل، بیان کرد: آمریکا نه تنها به دنبال گمراه کردن عمدی جامعه بین‌الملل است، بلکه به دنبال دستکاری مأموریت دبیرخانه سازمان ملل تنها با هدف تامین منافع سیاسی خود، با وجود نقض مداوم و قابل توجه قطعنامه ۲۲۳۱ است.

سفیر ایران در سازمان ملل، افزود: ما بار دیگر تاکید می‌کنیم که درخواست مکرر و غیر موجه آمریکا از دبیرخانه برای انجام تحقیقات به اصطلاح نقض قطعنامه ۲۲۳۱ فاقد مبنای قانونی است. نه قطعنامه ۲۲۳۱ و نه تبصره مربوطه رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) اجازه چنین مأموریت غیرقانونی را نمی‌دهد. ما مجددا درخواست خود را از دبیرخانه سازمان ملل برای اجرای مجدانه مأموریت خود، همانطور که در یادداشت رئیس شورای امنیت (S/۲۰۱۶/۴۴) ذکر شده است، تکرار می‌کنیم.

به گفته ایروانی، با توجه به ماده ۱۰۰ منشور سازمان ملل، دبیرخانه سازمان ملل باید در برابر نفوذ اعمال شده از سوی آمریکا و برخی کشور‌های عضو که بد نیت عمل می‌کنند، مقاومت کند و از مشروعیت بخشیدن به ادعا‌های بی‌اساس و با انگیزه سیاسی که فاقد مدرک مناسب هستند، خودداری کند.

نماینده دائم ایران در سازمان ملل عنوان کرد: من همچنین می‌خواهم از این فرصت استفاده کنم و اتهامات بی‌اساس مشابهی را که برخی از کشور‌های عضو شورای امنیت در جریان جلسات توجیهی شورای امنیت سازمان ملل تحت عنوان‌های «حفظ صلح و امنیت اوکراین» و «تهدید» علیه کشورم مطرح کردند، قاطعانه رد کنم. به صلح و امنیت بین المللی» که در ۲۱ و ۲۶ جولای، ۱۷ آگوست و ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۳ (S/PV.۹۳۸۲, S/PV.۹۳۸۶, S/PV.۹۳۹۹, S/PV.۹۴۱۵) و همچنین اشاره‌ای بی‌دلیل به ایران در بیانیه به اصطلاح مشترک آمریکا و برخی کشور‌ها در ۳۰ آگوست ۲۰۲۳ درباره جمهوری دموکراتیک خلق کره.

ایروانی همچنین گفت: مجددا تأکید می‌کنم که جمهوری اسلامی ایران پیوسته به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی و منشور سازمان ملل متحد پایبند بوده و موضع روشن و ثابتی در قبال درگیری‌های جاری در اوکراین دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *