نماینده دائم ایران در سازمان ملل: اثربخشی جلسات ماهانه شورای امنیت درباره سوریه باید افزایش یابد

22:13 - 16 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۲۶۷
نماینده دائم ایران در سازمان ملل: اثربخشی جلسات ماهانه شورای امنیت درباره سوریه باید افزایش یابد
  سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل از اظهارات تکراری اعضای شورای امنیت در نشست‌های ماهانه این شورا درباره سوریه انتقاد کرد و گفت: اختصاص یک جلسه ماهانه، به کارایی کلی شورای امنیت کمکی نخواهد کرد.

خبرگزاری میزان - امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد در نشست شورای امنیت سازمان ملل پیرامون وضعیت خاورمیانه: (سوریه - شیمیایی) با بیان اینکه تکرار مکرر اظهارات در جلسات امروز، بار دیگر نشانگر ناکارآمدی برگزاری جلسات منظم و ماهانه در این خصوص با توجه به عدم پیشرفت چشمگیر یا تحولات قابل‌توجه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مجدداً درخواست خود را از شورای امنیت برای افزایش اثربخشی جلسات خود با تمرکز بر سوریه تکرار می‌کند.


وی افزود: همانطور که بار‌ها توسط برخی از اعضا تأکید شده است، اختصاص یک جلسه ماهانه صرفاً به تکرار مواضع و اتهامات بدون پشتوانه علیه سوریه، به کارایی کلی شورای امنیت کمک شایانی نمی‌کند.

ایروانی ادامه داد: ما به‌طور کامل از گفت‌وگوی سازنده بین سوریه و سازمان منع سلاح‌های شیمیایی حمایت کرده و یک چارچوب زمانی مشخص را برای رسیدگی به مسائل باقی‌مانده تعیین کرده‌ایم تا پرونده به نتیجه نهایی و قطعی برسد. 
دیپلمات ارشد ایران در سازمان ملل تاکید کرد: چنین رویکردی متضمن شفافیت، پاسخگویی و حل‌وفصلِ رضایت‌بخش تمام مسائل باقی‌مانده است.

سفیر ایران در سازمان ملل گفت: جمهوری اسلامی ایران از تعهد سوریه به برگزاری نشستی در سطح بالا فی‌مابین وزیر خارجه سوریه و مدیرکل سازمان منع سلاح‌های شیمیایی قدردانی می‌کند.

وی با بیان اینکه معتقدیم برای اطمینان از یک نتیجه موفقیت‌آمیز، هرگونه تحقیق در مورد حوادث تسلیحات شیمیایی باید با نهایت بی‌طرفی، حرفه‌ای‌گری، اعتبار و عینیت، با رعایت دقیق الزامات و رویه‌های کنوانسیون صورت پذیرد، تاکید کرد: یکپارچگی و اعتبار سازمان منع سلاح‌های شیمیایی به توانایی آن در حفظ بی طرفی و بی طرفی بستگی دارد که صرفاً با ملاحظات علمی و فنی هدایت می‌شود.


ایروانی افزود: به این ترتیب، پیروی از تعهدات مندرج در کنوانسیون برای تقویت دنیای امن‌تر، عاری از تهدید احتمالی سلاح‌های شیمیایی حائز اهمیت است. در این راستا، بر اهمیت اجرای کامل، مؤثر و بدون تبعیض کنوانسیون توسط همه کشور‌های عضو تأکید می‌گردد.

سفیر ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایران، استفاده از سلاح‌های شیمیایی در هر زمان و مکان، توسط هر کسی و تحت هر شرایطی را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کند و استفاده از چنین تسلیحاتی نقض آشکار قوانین بین‌المللی، جنایت علیه بشریت و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت جهانی است.


انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *