گفت‌وگو

نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر»: با کمال میل اجازه اقتباس از کتاب را دادم/ قوه قضاییه به احقاق حق مولفان کمک کند

8:05 - 24 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۲۵۹
نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر»: با کمال میل اجازه اقتباس از کتاب را دادم/ قوه قضاییه به احقاق حق مولفان کمک کند
نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر» اهرم اجرایی قوه قضاییه را ابزاری برای احقاق حق مالکیت معنوی و حق کپی‌رایت برای نویسندگان دانست.

احمد یوسف‌زاده نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر» در گفت‌وگو با میزان ضمن تأکید بر رعایت حق اقتباس و احترام به حقوق مولفان گفت: نویسندگان زمان بسیاری را برای پژوهش اختصاص می‌دهند، آنها در مواردی چندین سال از عمر خود را‌پای نگارش کتاب‌هایی می‌گذارند که اصول آن بر اساس پژوهش‌ها استوار شده است و طی مصاحبه‌های متعدد به تالیف کتاب‌هایی می‌پردازند که بخشی از تاریخ حقیقی کشور ما را مطرح می‌کنند، اما در نهایت تنها 10 درصد قیمت پشت جلد کتاب به آنها تعلق می‌گ یرد.

وی در مورد اقتباس از کتاب‌های منتشر شده بیان کرد: در زمینه اقتباس، وضعیت از نوع پرداخت دستمزدهایی که ناشران به نویسندگان پرداخت می‌کنند هم بدتر است، زیرا هیچ‌گونه مبلغی به برخی نویسندگان که از آثار آنان اقتباس‌ شده به مؤلف کتاب نمی‌دهند، این بی‌عدالتی است و تعرض به حق مالکیت معنوی نویسندگان محسوب می‌شود.

یوسف‌زاده در مورد ساخت فیلم «۲۳ نفر» و حق اقتباس آن تأکید کرد: من با کمال میل اجازه اقتباس از کتاب «آن ۲۳ نفر» را دادم و هرگز درخواست حق اقتباس نداشتم و ندارم، زیرا معتقدم اقتباس از کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس تألیف شده و تبدیل آن به فیلم‌ها و یا مستند، کاری ارزنده است، چون موجب بیشتر دیده شدن آن اثر می‌شود و این امری راهگشا برای بیان حقایق بخشی از تاریخ ما است و اجازه روایت‌های نادرست به دشمن را نمی‌دهد. اقتباس از کتاب «آن ۲۳ نفر» به‌صورت کامل انجام ‌نشده و کارگردان فیلم «۲۳ نفر» تنها از کتاب من الهام گرفته و میزانسن فیلم را بر اساس آن طراحی کرده بود، اما برای روایت‌ها بار دیگر پژوهش کرده و آن را به زبان فیلم‌نامه نوشته بود. بدین ترتیب به صورت جداگانه با تک‌تک ۲۳ آزاده مصاحبه کرده تا بتوانند اثری جذاب از نگاه فیلم را به مخاطبان ارائه کند.

یوسف‌زاده به بازخورد فیلم «۲۳ نفر» اشاره و بیان کرد: بازخوردهایی که به صورت میدانی در جامعه از فیلم «۲۳ نفر» دیدم برایم جذاب بود، زیرا هر بار که این فیلم در سینما و یا تلویزیون پخش می‌شود، علاقه‌مندان بیشتری را جذب می‌کند. خود من بارها و بارها این فیلم را دیده‌ام و برایم هر بار جذابیت دارد، در عین ‌حال این فیلم به معرفی و تبلیغ کتاب «آن ۲۳ نفر» پرداخته و یک همپوشانی را در بر دارند.

نویسندگان پادشاهان ریاضت

این نویسنده کتاب تصریح کرد: کتاب‌های زیادی در عرصه دفاع مقدس تألیف و منتشر شده است، اما نوع قراردادهایی که با نویسندگان بسته می‌شود، سبب دلسردی این افراد شده و زمینه را برای کاهش فعالیت در حوزه ضبط و ثبت آثار در بر دارد. ناشران با چاپ‌های متعدد از کتاب‌ها به سودهای هنگفتی دست می‌یابند، در حالی ‌که نویسنده که رزمنده خط مقدم ثبت آثار هشت سال دفاع مقدم محسوب می‌شود، مبلغ چندانی را به دست نمی‌آورد و همین مبالغ نیز با پیگیری‌های فراوان به دستش می‌رسد.

یوسف‌زاده لزوم ورود قوه قضاییه به قانون کپی‌رایت و حق مالکیت معنوی آثار را خواستار شد و بیان کرد: در ابتدا باید قراردادهای منصفانه از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا کانونی که از نویسندگان حمایت می‌کند، تعیین و به دستگاه‌های ذی‌ربط معرفی شود. در ادامه قوه قضاییه با اهرم اجرایی خود به دنبال ناشران و یا بهره‌بردارانی باشد که قراردادها را نادیده می‌گیرند و به حقوق مالکیت معنوی نویسندگان و مؤلفان بی‌توجهی دارند.

وی تلاش صادقانه نویسندگان در عرصه فرهنگ‌سازی و ثبت آثار ارزشمند را مهم ارزیابی و اظهار کرد: بسیاری از نویسندگان ادبیات دفاع مقدس مخلصانه قدم در این مسیر گذاشتند، اما با این ‌حال حقوق آنها نادیده گرفته شده است، بنابراین آنها طلب‌های مالی خود را در شرایط اقتصاد تورمی، بعد از چند ماه و حتی چند سال دریافت می‌کنند که مبالغ بسیار کمی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *