زهد و سادهزیستی حلقه مفقوده جامعه امروز/ الگوبرداری از سبک زندگی پیامبر اسلام(ص) را مورد توجه قرار دهیم
احمد محبی در گفتوگو با میزان درباره رویکرد پیامبر اسلام(ص) در ابلاغ و ارسال پیام الهی گفت: پیامبر اسلام(ص) علاوه بر به اجرا گذاشتن رسالت الهی خود رویکرد ویژهای مبنی بر تقویت درخت نوپای اسلام در پیش گرفتند. آنچه به این جامعه نوبنیاد، روح و وحدت و نشاط را تزریق میکردT ابتدا کتاب قرآن کریم بود که همواره تلاوت میشد و الهامبخش و راهنمای جامعه و افراد بود و در قدم دوم شخصیت نافذ پیامبر اسلام(ص) بود که خاطرها را به خود مشغول و شیفته نگه میداشت.
وی مورد رویکرد پیامبر اسلام(ص) درمبارزه با ظلم تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) در ابتدای بعثت و شرایطی که هنوز دوران جاهلیت رواج داشت با گروهی که آنها نیز از ظلم و ستم رنج میبردند، برای دفاع از مظلومان و مقاومت در برابر ستمگران همپیمان شد، اما به پشتوانه خداوند متعال کلام حق را مطرح کردند و با ظلم فاسقان زمان مبارزه کردند.
محبی دشواریهای زمان رسالت حضرت محمد (ص) را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: فشار کفار بر پیامبر اسلام(ص) و تلاش آنان برای جلوگیری از توسعه رسالت ایشان با هدف سرکوب خاتم النبیا(ص) در دستور کار بود. آنان که ظلم را پیشه خود کرده و حاضر به عقبنشینی از اعتقادات نادرست و ظلم خود نسبت به مردم نبودند، از هر اهرمی برای فشار بر پیامبر اسلام(ص) استفاده کردند.
وی افزود: پیامبر اسلام(ص) در حدیثی میفرمایند: «مَا أُوذِیَ نَبِیٌّ مِثْلَ مَا أُوذِیتُ؛ هیچ پیامبری آنگونه که من اذیت شدم اذیت نشد.» حضرت محمد(ص) در دوران بعثت تا هجرت با توجه به خفقان موجود در جامعه با ظلم و ستم کفار و جنگهای متعدد روبهرو بودند. تحمل این حجم از ظلم، ستم و کشتار برای ایشان در دوران 13 ساله بعثت تا هجرت طاقتفرسا بود، اما صبر ایشان و اخلاق نیکو و همچنین ظلمستیزی پیامبر(ص) مسیر را برای توسعه اسلام فراهم کرد.
این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: دین مبین اسلام از دوران حیات تاکنون مداوم مورد تهاجم ظالمان، مستکبران و کفار بوده است، اما وضعیت کنونی اسلام در مقایسه با دوران گذشته بسیار متفاوت است، زیرا اکنون استکبار و مستکبران با تهاجم به کشورهای مسلمان به دنبال براندازی اسلام هستند.
محبی اهداف متعالی پیامبر اسلام(ص) را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: حضرت محمد(ص) با هدف تعالی و رشد اجتماعی در میان مسلمانان و پس از ۲۳ سال تحمل رنج، مصیبت، شکنجه و ظلم کفار و مشرکان، حاکمیت فکری و فرهنگی خویش را تحکیم کرد که این تفکر برآمده از قرآن کریم بود. حضرت محمد(ص) بیشتر به دلیل گستره پهنه اسلام و در راستای مبارزه با ظلم و جهالت دچار مشقت، سختی و مصائب مختلف شدند.
وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) مبعوث شدند تا با ظلم و ستم بر انسانها و فاصله طبقاتی اجتماعی مبارزه کنند، پیامبر اسلام(ص) بارها تأکید کردند که نباید انسانها را با امتیازات مختلف طبقهبندی کرد و بین آنها فرق گذاشت، ملاک برتری تنها عبادت است.
این کارشناس علوم قرآنی به سیره پیامبر اسلام(ص) اشاره و اظهار کرد: پیامبر اسلام(ص) همواره بیزاری خود را از بیکاری و بطالت نشان میدادند و حتی در روایت از ایشان بیان شده است که میفرمودند: «خدایا! از کسالت و بینشاطی، از سستی و تنبلی و از عجز و زبونی به تو پناه میبرم.» ایشان همواره مسلمانان را به کار کردن تشویق میکردند و تاکید داشتند «عبادت 70 جزء دارد و بهترین جزء آن کسب حلال است.» این نکته رویکردی ارزشمند است که در جامعه امروز نیز کاربردی بوده و با توجه به کسب روزی حلال باید به آن توجه شود.
وی درباره امانت حضرت محمد (ص) تاکید کرد: پیامبر اسلام(ص) پیش از بعثت برای حضرت خدیجه(س) یک تاجر بود. ایشان توانست با تکیه بر خصیصه امانتداری بیش از پیش لیاقت و استعداد و همچنین درستکاریشان را نشان دهند. پیامبر اسلام(ص) در میان مردم آنچنان به درستی شهره شدند که لقب «محمد امین» یافته بودند. پس از بعثت نیز قریش با وجود همه دشمنیای که با ایشان پیدا کردند، اما بازهم امانتهای خود را به خاتمالنبیین(ص) میسپردند، از همین رو پیامبر(ص) پس از هجرت به مدینه، علی(ع) را چند روزی بعد از خود باقی گذاشتند که امانتها را به صاحبان اصلی برساند.
محبی زهد و سادهزیستی پیامبر اسلام(ص) را مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: زهد و سادهزیستی از اصول زندگی پیامبر اسلام(ص) بود، اما در عین سادگی طرفدار فلسفه فقر نبودند، مال و ثروت را به سود جامعه و برای صرف در راههای مشروع لازم میشمردند. این نکتهای مهم و قابل توجه برای جامعه امروز است. الگوگیری از پیامبر اسلام(ص) و توجه به همین دو نکته بسیاری از مشکلات جامعه امروز را برطرف خواهد کرد.
انتهای پیام/