سالانه ۲۲ هزار اتباع خارجی در ایران باسواد میشوند/ آموزش برای اتباع افراد خارجی هم حق است
به گزارش گروه جامعه ، نشست بررسی دستاوردها و چالشهای سواد آموزی اتباع با حضور علی باقرزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سواد آموزی و جمعی از نمایندگان اتحاد اروپا و شورای پناهندگان نروژ و امداد بینالملل در مرکز آموزشی رفاهی این سازمان برگزار شد.
باقرزاده به ضرورت و اهمیت آموزش اشاره کرد و گفت: آموزش جزء حقوق اولیه و اساسی انسان است. آموزش تنها حوزهای است که در آن هیچ مرزی اعم از ملیت، نژاد و قومیت برای آن تعیین نشده است. همه انسانها در روی زمین حق دارند به سوادآموزی دسترسی داشته باشند و همین باور از اصول مسلم کشور ما است.
وی افزود: ما هیچ گونه تبعیضی را برای دسترسی سواد آموزی قائل نیستیم و برای حضور کودکان در مدرسه هم هیچ منع قانونی وجود ندارد.
باقرزاده ادامه داد: ما در سال تحصیلی جاری ۲۰۲ مدرسه یک نفره در کشور داریم و اکنون حدود ۵ هزار مدرسه زیر ۵ نفر دانشآموز در حال فعالیت داریم که این موضوع نشان میدهد کشور جمهوری اسلامی ایران برای دسترسی کودکان به آموزش تلاش زیادی انجام میدهد. همچنین باید بیان کنم اگر موانعی هم وجود داشت با دستور مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در حال برطرف شدن است.
باقرزاده به مشکلات و مسایل موجود در کشور افغانستان اشاره کرد و افزود: درست است که بیشترین سهم در مشکلات کشور افغانستان، مسئولان این کشور برعهده دارند، ولی رفتار جامعه جهانی نیز در تشدید مشکلات آن کشور بیتاثیر نیست؛ بنابراین در حل مشکلات موجود علاوه بر خود کشور، جامعه جهانی نیز باید به وظیفه و تکلیف خویش عمل کند.
معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: تقریبا تمام هزینههای سواد آموزی اتباع از سوی دولت و نظام کشور جمهوری اسلامی ایران پرداخته میشود و سالانه حدود ۲۲ هزار نفر تحت پوشش برنامههای سواد آموزی برده میشود که سهم نهادهای بینالمللی در این زمینه حداکثر ۲۰ درصد است که خیلی عادلانه نیست.
باقرزاده ادامه داد: امروز آموزش را نباید فقط به خواندن و نوشتن محدود کنیم بلکه در کنار سوادآموزی باید به مهارتهای زندگی، مهارت کسب و کار و مشاغل زود بازده نیز توجه شود. ما ناگزیریم به یک بسته سوادآموزی توجه کنیم که هم سواد خواندن و نوشتن و هم سواد مشارکت در جامعه را به این افراد یاد دهد.
رئیس سازمان نهضت سواد آموزی به ضرورت آموزش اتباع اشاره کرد و افزود: اگر آموزش برای ایرانیان و شهروندان ایرانی یک حق محسوب شود این امر برای اتباع افراد خارجی هم حق است و هم یک تکلیف.
باقرزاده محور بعدی سخنان خود را به اولویتها و سیاستهای اصلی سازمان در زمینه آموزش اتباع و توسعه مراکز محلی، توسعه روشهای آموزشی از مدلهای سنتی به سمت یادگیری همراه، توسعه حمایتهای فنی برای کارشناسان و آموزش دهندگان سواد آموزی اختصاص داد.