پیام تسلیت مدیران سینما و تلویزیون برای درگذشت زنده‌یاد مرتضی پورصمدی

17:20 - 12 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۷۲۴
پیام تسلیت مدیران سینما و تلویزیون برای درگذشت زنده‌یاد مرتضی پورصمدی
مدیران سازمان سینمایی و موسسات وابسته و رئیس سازمان صدا و سیما درگذشت زنده‌یاد مرتضی پورصمدی را تسلیت گفتند.

خبرگزاری میزان - محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی، محمد حمیدی‌مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، مهدی آذرپندار مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران، مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر و پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما با انتشار پیام‌هایی درگذشت زنده‌یاد مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما را تسلیت گفتند.

در پیام محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی آمده است:

«پورصمدی عکاس، مدیر فیلمبرداری و از فعالان سینمای مستند و «عکاسی مردم نگار ایران» بود با حسن سلوک و منش اخلاقی و رفتاری که اینک باور و تصور فقدان ش بسیار سخت است. 

زنده یاد پورصمدی از هنرمندان شریف و بی‌ادعایی بود که با تمام وجود به کارش عشق می‌ورزید و در طول سال‌ها فعالیت سینمایی، آموخته‌هایش را بی‌دریغ در اختیار نسل جوان قرار داد. 

درگذشت این نقاش تصاویر به یاد ماندنی و دلباخته زاگرس برای سینمای ما ضایعه‌ای جبران‌ناپذیر است. 

بی‌تردید، دستاوردهای این انسان پرتلاش و خلاق و آثار این فیلمبردار پیشکسوت سینما، غنیمتی ماندگار برای سینمای ایران است و به طور قطع، تاثیر نگاه و هنر وی در کیفیت و رنگ‌آمیزی سینمای امروز ایران غیرقابل انکار خواهد بود. 

اینجانب ضمن همدردی با خانواده آن مرحوم و جامعه سینمایی کشور از خداوند منان برای این هنرمند شریف آمرزش و مغفرت الهی مسئلت دارم.»

سینمای مستند همراهی خلاق را از دست داد

در پیام تسلیت محمد حمیدی مقدم مدیر عامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی نوشته شده است:

«در روزهایی که برای برگزاری هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» آماده می‌شویم و امیدواریم خانواده محترم سینمای مستند را در ضیافتی تازه میزبان باشیم، خبر درگذشت مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری بااخلاق، هنرمند و متواضع، قلبمان را آکنده از اندوه کرده است.

جایگاه مرتضی پورصمدی به عنوان فیلمبرداری صاحب سبک، نوگرا و خلاق در سینمای مستند و داستانی، تکرارنشدنی است. او را با مستندهای شاخص تاریخ سینمای مستند ایران به یاد می‌آوریم، در همکاری با بزرگان و نام‌های درخشان این حوزه. او را با  صدها تصویر ماندگار از لایه‌های مختلف جامعه در قلبمان حفظ خواهیم کرد. با عکس‌هایش، که قاب‌هایی از زندگی، اقوام، فرهنگ و مردم سرزمینمان هستند. افسوس که سینمای مستند ایران، همراهی عاشق و خلاق را از دست داد، و دریغ که سینمای ایران، از جادوی هنر و اندیشه او محروم شد.

درگذشت مرتضی پورصمدی که در سیزدهمین دوره جشنواره «سینماحقیقت» تندیس بهترین فیلمبرداری را به دست آورد و در دومین دوره از او تجلیل شد، به خانواده محترم پورصمدی، دوستان و همکاران و فعالان سینمای مستند تسلیت می‌گویم.»

برای فیلمبرداری که تا لحظه آخر حیاتش عاشق نور بود

مهدی آذرپندار، مدیرعامل و رییس هیئت مدیره انجمن سینمای جوانان ایران ضمن تسلیت این ضایعه دردناک به خانواده ایشان و جامعه سینمای ایران، در پیامی در این باره نوشت:

«اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ

سینمای ایران در آستانه چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، خالق قاب‌های یادگارِ ماندگار «مرتضی پورصمدی» را از دست داد. مفتخریم که در بیست‌و‌دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران (آبان ماه 1384) به بهانه همراهی‌اش با فیلم کوتاه از او تقدیر کرده‌ایم و چه حیف که امروز جای او در کنار فیلم‌سازان جوان خالی است.

فیلمبردار مهربانی که جوانان فیلمبردار و فیلمساز را به «شعرخوانی، دیدن نقاشی، خواندن کتاب، سفر رفتن و طبیعت را در نورهای مختلف تماشا کردن» دعوت می‌کرد. زنده‌یاد پورصمدی تا لحظه آخر حیاتش عاشق نور بود و در بزرگداشتش در جشنواره فیلم کوتاه گفته بود: «تمام ماهیت تصویر به نور است.» و ان‌شاالله که در سرای باقی، غرق در نور و رحمت باشد.

بدینوسیله درگذشت این فیلمبردار فروتن و خلاق و پیشکسوت انجمن سینمای جوانان ایران را به خانواده محترم ایشان و جامعه سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند متعال، برای ایشان طلب علو درجات و رحمت واسعه را دارم.

 

در متن پیام مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر نیز آمده است:

«ءکُلُّ نَفْسٍ ذائِقَهُ الْمَوْتِ ثمَّ إِلَیْنا تُرْجَعُونَ

خبر ناگوار درگذشت مرتضی پورصمدی، که از حاذق‌ترین و قدیمی‌ترین فیلمبرداران سینمایی به‌شمار می‌رفت، ما را نیز چون خانواده بزرگ سینما متاثر کرد. اینجانب به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ سینما، ضمن عرض تسلیت و همدردی، برای بازماندگان و به‌ویژه خانواده محترم ایشان صبر جمیل و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی مسئلت می‌دارم.»

 

همچنین پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما نیز در پیامی درگذشت مرتضی پورصمدی را تسلیت گفت.

متن پیام پیمان جبلی بدین شرح است:

«انالله و اناالیه راجعون

درگذشت مرتضی پورصمدی، همکار قدیمی رسانه ملی و فیلمبردار پرسابقه کشورمان، خبری تلخ بود. مخاطبان آثار نمایشی نما‌های ماندگار و قاب‌های دیدنی مرحوم پورصمدی را در سریال‌هایی مانند «مدار صفر درجه»، «حیرانی» و «مزد ترس» دیده اند. درگذشت این چهره هنری را به خانواده، دوستان، همکاران و هنردوستان تسلیت گفته و برای آن مرحوم، رحمت واسعه الهی مسالت می‌نمایم.»


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *