آشوراده پس از ۲۵ سال با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط احیا می‌شود/ اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده/ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان: امیدواریم آشوراده مانند جزیره کیش در شمال کشور شود

13:57 - 11 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۴۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
آشوراده پس از ۲۵ سال با هماهنگی دستگاه‌های ذیربط احیا می‌شود/ اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده/ مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان: امیدواریم آشوراده مانند جزیره کیش در شمال کشور شود
دستور رئیس قوه قضاییه با پیگیری رئیس کل دادگستری گلستان در رابطه با دعوی حقوقی زمین‌های جزیره آشوراده، منتهی به صدور آرای بدوی و تجدیدنظر استان شد.

خبرگزاری میزان - رئیس قوه قضاییه در پی سفر غیررسمی ۲۶ مرداد ۱۴۰۲ به استان گلستان با تفویض اختیارات ویژه به رئیس کل دادگستری استان از وی خواسته بود برای حل مشکل حقوقی ۲۵ ساله‌ی طرح گردشگری جزیره آشوراده، تلاش کند.

پس از گذشت ۱۴ روز از دستور رئیس قوه قضاییه و با پیگیری رئیس کل دادگستری گلستان، دعوی حقوقی زمین‌های جزیره آشوراده، منتهی به صدور آرای بدوی و تجدیدنظر استان شد.

در همین راستا، امروز شنبه (۱۱ شهریور) حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای طی یک ارتباط ویدئوکنفرانسی با دادگستری استان گلستان، در جریان جزئیات حل مشکل حقوقی «طرح گردشگری جزیره آشوراده» قرار گرفت و دستورات مقتضی را برای ادامه روند طی شده در جهت توسعه استان گلستان و انتفاع رساندن به مردم استان صادر کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان درباره جزییات این پرونده گفت: در این پرونده دعوی حقوقی بین بنیاد مسکن و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان بر سر مالکیت و کاربری ۱۹ هکتار از زمین‌های روستای متروکه این جزیره، بود که در مدت زمان کمتر از یک ماه پس از تقدیم دادخواست از سوی بنیاد مسکن، رای بدوی و تجدیدنظر پرونده صادر و مشکل حقوقی حل شد.

حیدر آسیابی افزود: سال ۱۳۷۱ پس از بالا آمدن آب دریای خزر و وقوع سیلاب، اهالی روستای آشوراده در این جزیره مجبور به ترک آن شدند و بنیاد مسکن بخشی از زمین‌های تحت مالکیت خود در شهر بندرترکمن را در اختیار این روستاییان برای اسکان قرار داد و در ازای آن نیز، مردم اراضی خود را در جزیره آشوراده به مساحت ۱۹ هکتار به بنیاد مسکن واگذار کردند.

وی افزود: در پی خالی از سکنه شدن روستا، اداره کل منابع طبیعی استان، کل عرصه آشوراده را جزء اراضی ملی اعلام و سند آن به نام منابع طبیعی صادر شد و همین موضوع محل منازعه و دعوای حقوقی بر سر مالکیت زمین‌های این روستای متروکه شد که از قضا محل اجرای طرح گردشگری طبیعت گردی جزیره آشوراده نیز هست.

آسیابی ادامه داد: حدود یک ماه پیش بنیاد مسکن استان، دادخواستی مبنی بر اعتراض به رای کمیسیون ماده ۵۶ هیات حل اختلاف قانون تعیین تکلیف اختلافات اراضی موضوع اجرای ماده ۵۶ قانون جنگل‌ها و مراتع در مورد زمین‌های روستای متروکه این جزیره، علیه اداره کل منابع طبیعی استان مطرح کرد.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: مسئولان استان نیز در سفر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان، ورود رئیس دستگاه قضا را برای حل این چالش حقوقی که به مانع بزرگی برای اجرای طرح گردشگری آشوراده شده است، تقاضا کردند.

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: پس از دستور رئیس قوه قضاییه برای پیگیری و رسیدگی ویژه به این پرونده، جلسات فوق العاده شعبه دوم دادگاه حقوقی گرگان تشکیل و طرفین اسناد و مدارک خود را ارائه کردند و دادگاه پس از بررسی مستندات ارائه شده و اخذ نظریه کارشناسی و بررسی نقشه‌های هوایی ۱۳۴۱ که نشان می‌داد در آن سال، این روستا محل سکونت افراد بوده و در آنجا زندگی می‌کرده اند، حکم به ابطال رای کمیسیون و برگ تشخیص منابع ملی و ابطال سند منابع طبیعی در خصوص عرصه ۱۹ هکتاری جزیره آشوراده را در تاریخ ششم شهریور امسال صادر کرد.

آسیابی افزود: به دنبال اعتراض اداره کل منابع طبیعی به رای صادره، روز پنجشنبه نهم شهریور جلسات دادرسی شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان در دو نوبت صبح و عصر به مدت ۱۰ ساعت با حضور مدیران کل بنیاد مسکن و منابع طبیعی استان، نمایندگان حقوقی این ادارات و کارشناس رسمی منتخب دادگستری برگزار و طرفین مستندات، دفاعیات و لوایح خود را ارائه دادند.

وی ادامه داد: دادگاه تجدیدنظر، پس از بررسی مستندات و مدارک و به استناد نامه شماره ۲۷۴۹ معاونت سیاسی امنیتی وقت استانداری گلستان به تاریخ بیستم اردیبهشت سال ۱۳۸۶ که در آن به شواهد تاریخی سکونت بومیان در عرصه اختلافی از دوره خوارزمشاهیان اشاره شده است، تجدیدنظرخواهی منابع طبیعی را رد و دادنامه بدوی مبنی بر ابطال برگ تشخیص رای کمیسیون و ابطال سند اداره منابع طبیعی در عرصه اختلافی را تایید کرد.

وی افزود: با صدور این رای قطعی و حل مشکل حقوقی زمین‌های این روستای متروکه که در جزیره آشوراده قرار دارد، مقدمات اجرای طرح گردشگری آشوراده که از ۲۵ سال پیش تاکنون معطل مانده است، فراهم شد.

وی ادامه داد: اجرای طرح گردشگری جزیره آشوراده به رونق گردشگری و توسعه اقتصادی مردم منطقه و استان منجرخواهد شد.

اخذ مجوز سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای طرح طبیعت‌گردی آشوراده

محمدرضا کنعانی مدیرکل محیط زیست استان گلستان در رابطه با نظر سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اجرای طرح طبیعت‌گردی در جزیره آشوراده اظهار کرد: در راستای طرح طبیعت گردی جزیره آشوراده و با توجه به مصوبه شورای شهرسازی و معماری ایران مبنی بر اینکه اقامت شبانه در طرح ۲۲ هکتاری طبیعت گردی آشوراده با اولویت جوامع محلی و استفاده از ابنیه موجود به بافت روستا انتقال پیدا کند، مصوبات مربوطه از جمله مصوبه کمیته ملی طبیعت گردی و مجوز سازمان حفاظت محیط زیست اخذ شد.

وی افزود: این مصوبات اخذ شد تا تمام کاربری‌های طرح طبیعت گردی آشوراده در منطقه ۲۲ هکتاری قابل اجرا باشد، اما مقرر شد اقامت شبانه در راستای ظرفیت برد به محدوده روستا انتقال پیدا کند.

امیدواریم آشوراده مانند جزیره کیش در شمال کشور شود

در همین زمینه محمدجواد ساوری مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان در رابطه با طرح گردشگری آشوراده اظهار کرد: در سفر سال ۱۴۰۰ رئیس جمهور به گلستان، این استان به عنوان استان گردشگری و کشاورزی معرفی شد که نشان می‌دهد تنها را خروج از بن بست عدم توسعه استان از نگاه رئیس جمهور، توسعه زیر ساخت‌های گردشگری و کشاورزی است.

وی افزود: یکی از اصلی‌ترین چالش‌های و گره‌های توسعه گردشگری استان گلستان که امیدوارم هستیم با کمک دولت و قوه قضاییه گره گشایی شود، بحث گردشگری جزیره آشوراده به عنوان تنها جزیره قابل سکونت دریای خزر است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان ادامه داد: خوشبختانه در سطح استان، استاندار و رئیس کل دادگستری پیگیری‌های خوبی در به خط کردن دستگاه‌های اجرایی برای حل این موضوع داشتند.

ساوری گفت: در سطح ملی نیز استاندار پیگیری‌های خوبی داشت و منجر به این شد که کمیته ملی طبیعت‌گردی بعد از حدود ۲۰ سال این کمیته جلسه‌ای با موضوع گردشگری جزیره آشوراده برگزار کند. هچنین شورای عالی شهرسازی و معماری نیز مصوبه‌ای در این خصوص داشت.

وی بیان کرد: براساس مصوبات شورای عالی شهرسازی و معماری و کمیته ملی طبیعت‌گردی مقرر شد امکان اقامت شبانه به صورت محدود در جزیره آشوراده فراهم شود که در همین راستا در محدوده روستای آشوراده با حفظ زیست‌بوم و بنا‌های فعلی برای تعدادی متقاضیان، تسهیلات گردشگری در قالب بوم‌گردی مجوز صادر شود که تا کنون برای ۶ متقاضی مجوز صادر شده است.

 مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان افزود: در ادامه کار مشکلی وجود داشت که تمام اراضی جزیره به عنوان اراضی ملی معرفی شده است که در این شرایط امکان هر گونه فعالیت گردشگری در جزیره آشوراده وجود نداشت.

ساوری گفت: در سفر اخیر رئیس قوه قضاییه به استان گلستان و تفویض اختیار حل معضل گردشگری به رئیس کل دادگستری استان، امیدوار هستیم این معضل حل شود و جزیره آشوراده نیز مانند جزیره کیش در شمال کشور شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *