سن جو بایدن؛ چالشی برای دموکرات‎ها در انتخابات ۲۰۲۴

13:51 - 08 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۰۷۹
سن جو بایدن؛ چالشی برای دموکرات‎ها در انتخابات ۲۰۲۴
بیش از سه چهارم آمریکایی‌ها اعتقاد دارند که جو بایدن برای ریاست جمهوری در دوره دوم بسیار پیر است.

خبرگزاری میزان - یک کتاب که قرار است به زودی در آمریکا منتشر شود، فاش کرده که «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا در خلوت خود در ۲ سال اول ریاست جمهوری‌اش، گاهی اعتراف می‌کرد که احساس خستگی می‌کند.

«فرانکلین فوئر»، نویسنده آمریکایی در آخرین کتاب خود با نام «آخرین سیاستمدار: درون کاخ سفید جو بایدن و تقلا برای آینده آمریکا»، که انتظار می‌رود در تاریخ پنجم سپتامبر(۱۴ شهریور) منتشر شود، نوشت: این مسئله شوکه کننده بود که او(بایدن)، تعداد اندکی از جلسات صبحگاهی را شرکت می‌کرد و یا پیش از ساعت ۱۰ صبح، ریاست تعداد کمی از رویداد‌های عمومی را برعهده می‌گرفت.

این کتاب می‎گوید: شخصیت و رفتار کلی «بایدن» بیانگر ضعف جسمانی و کسالت در قوای ذهنی‌اش بود که هیچ قرص و یا رژیم ورزشی نمی‌تواند در برابر آن مقاومت کند؛ او گاهی در خلوت اعتراف می‌کرد که احساس خستگی می‌کند.

 

نگرانی مردم آمریکا از سن جو بایدن برای دور دوم ریاست جمهوری

 

«فوئر» به منبعی برای این اظهارات بایدن اشاره نکرده، اما براساس گفته‌های مرکز انتشار این کتاب، انتظار می‌رود صحبت‌های «بایدن» براساس مشاورانی باشد که دهه‌ها با رئیس جمهور آمریکا همکاری داشته‌اند.

بایدن مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا

«جو بایدن»، مسن‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا به حساب می‌آید؛ «بایدن» در بحبوحه مبارزات انتخاباتی مجدد که در صورت موفقیت آمیز بودن ماندن او در دفتر بیضی شکل کاخ سفید را تا سن ۸۶ سالگی تضمین می‌کند، با پرسش‌هایی درباره هوش ذهنی‌اش مواجه بوده است. 

بر اساس نظرسنجی آسوشیتدپرس و NORC که به تازگی منتشر شده، ۷۷ درصد از آمریکایی‌ها احساس می‌کنند که اگر «بایدن» برای دومین بار در مقام ریاست جمهوری پیروز شود، برای اداره کشورش بسیار پیر خواهد بود.

نگرانی‌ها درباره سن رئیس‌ جمهور آمریکا صرفا مربوط به حزب خاصی نیست، به طوری که ۸۹ درصد جمهوری‌خواهان و ۶۹ درصد دموکرات‌ها نگران هستند که این موضوع(سن بالای بایدن) بر ریاست‌جمهوری او نیز تأثیر بگذارد.

«بایدن» در انظار عمومی اذعان کرده که پرسش‎های مربوط به سن او یک «نگرانی مشروع» برای رأی دهندگان است. 

به گزارش «پولیتیکو»، با این حال، مسن‌ترین رئیس جمهور آمریکا در خلوت خود درباره خستگی‌اش با متحدان خود صحبت کرده است.

منبع مذکور فاش کرده که «بایدن: در جمعی خصوصی گفته بود: «فکر می‌کنید من نمی‌دانم چند ساله هستم؟»

نمونه‌هایی از گاف‌های بایدن

به گزارش «نیویورک پست»، چندین گاف کلامی و فیزیکی رئیس جمهور آمریکا به پاسخگویی به افزایش پرسش‎های مرتبط با سن او کمک کرده است. 

رئیس جمهور آمریکا در یک مورد از این گاف‌ها سعی کرد «جکی والورسکی»، نماینده ایالت ایندیانا را در یک رویداد در سپتامبر ۲۰۲۲ در میان جمعیت پیدا کند؛ او فراموش کرده بود که «والورسکی» هفته‌ها قبل در یک تصادف رانندگی جان باخته است.

به تازگی رئیس جمهور آمریکا پس از تبریک به دانشجویان فارغ التحصیل در آکادمی نیروی هوایی کلرادو، روی صحنه به زمین افتاد. پس از آن در همان روز سر «بایدن» در زمان پیاده شدن از بالگرد به لبه بالایی در برخورد کرد.

«فوئر»، استدلال می‌کند که برخی از گاف‌های رئیس‌جمهور آمریکا ناشی از سن بالای او نیست، بلکه به دلیل «بی‌انضباطی و بلاتکلیفی» است که در طول زندگی تقریباً ۵۰ ساله‌اش به عنوان یک سیاستمدار دیده می‌شود. 

آیا سن بالا فقط مختص بایدن است؟

به گزارش «آسوشیتدپرس»، البته موضوع بالا بودن سن برای ریاست جمهوری آمریکا صرفا مختص «جو بایدن» نیست؛ بلکه «دونالد ترامپ» نیز از نظر بسیاری برای تصدی کاخ سفید پیر است.

حدود نیمی از بزرگسالان آمریکایی، می‌گویند که «ترامپ» برای این مقام بسیار پیر است. 

آنچه از این نظرسنجی مشخص بوده این است که بیشتر آمریکایی‌ها خواهان نامزد‌های جوان‌تر برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ آمریکا هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *