شکست حضور نظامی آمریکا در آفریقا

15:34 - 06 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۶۸۴
شکست حضور نظامی آمریکا در آفریقا
بر اساس یک گزارش منتشر شده، کمک نظامی آمریکا در آفریقا کارساز نبوده و این موضوع برای واشنگتن خوشایند نیست.

خبرگزاری میزان - بر اساس گزارش اخیر شورای شیکاگو در امور جهانی، آمریکا در خطر از دست دادن کنترل خود در آفریقا است، زیرا رقبای قدرتمند آن به سرعت این شکاف را پر می‌کنند.

آخرین مطالعه شورای امور جهانی شیکاگو با عنوان «مقدار کم بیشتر است: استراتژی جدید برای کمک امنیتی آمریکا به آفریقا» که به تازگی منتشر شده، به این نتیجه ناخوشایند برای واشنگتن رسید که کمک نظامی آمریکا در آفریقا کارساز نیست.

اشتباهات محاسباتی آمریکا در موضوع کمک نظامی به آفریقا

این گزارش در بحبوحه کودتای نظامی در نیجر منتشر شد. این کشور از سال ۲۰۱۶ حدود ۵۰۰ میلیون دلار کمک امنیتی آمریکا دریافت کرده است.

سفر «ویکتوریا نولاند»، از مقامات وزارت خارجه آمریکا به نیجر در اوایل ماه آگوست بیهوده بود. 

بر اساس گزارش‌ها، روز جمعه، فرماندهان نظامی نیجر به سفرای فرانسه، آلمان، نیجریه و آمریکا ۴۸ ساعت فرصت دادند تا این کشور را ترک کنند. 

در این گزارش آمده است: سیاست آمریکا در آفریقا برای مدت طولانی امنیت کوتاه مدت را به ضرر ثبات بلندمدت، با اولویت دادن به ارائه کمک‌های نظامی و امنیتی در راس قرار داده است؛ با این حال، این استراتژی نه باعث ایجاد امنیت در آفریقا شده و نه تهدیدات علیه آمریکا و منافع آن را کاهش داده است.

به گفته نویسندگان این گزارش، افزایش رقابت قدرت‌های بزرگ این خطر را تشدید می‌کند که نهاد امنیت ملی آمریکا استراتژی همکاری امنیتی خود را در منطقه دو چندان کند، زیرا این نگرانی وجود دارد که در غیر این صورت، خلایی ایجاد شود که رقبای آمریکا ممکن است آن را پر کنند. 

این گزارش تاکید می‌کند آنچه در خطر است، ارزش‌ها و شهرت آمریکا است.

آمریکا نمی‌تواند در جنگ به اصطلاح ۲۰ ساله خود علیه تروریسم در آفریقا پیروز شود

گزارش شورای امور جهانی شیکاگو با اولین ارزیابی از شکست‌های امنیتی واشنگتن در آفریقا فاصله زیادی دارد. 

در اکتبر ۲۰۲۲، «رولینگ استون» به گزارش پنتاگون اشاره کرد که یک ماه قبل از آن منتشر شده بود و نقص‌های سیستماتیک آمریکا در سراسر آفریقا را آشکار کرد. 

این گزارش نشان داد که آمریکا با وجود اعزام نیروی نظامی به حداقل ۲۲ کشور در آفریقا در طول ۲ دهه گذشته به اهداف خود نرسیده است. 

«لری جانسون»، از مقامات بازنشسته سازمان «سیا» گفت: من فکر می‌کنم در کل جهان این فرضیه وجود دارد که آمریکا برنامه و اهداف مشخصی درباره آنچه در آنجا اتفاق می‌افتد دارد، در حالی که در واقع دقیقا برعکس است. هیچ استراتژی بزرگی وجود ندارد.

وی افزود: برنامه بلندمدتی وجود ندارد؛ من از تجربه خود در کار با فرماندهی آمریکا در آفریقا می‌دانم که آمریکا همیشه بر کسب تجربه آموزشی در منطقه متمرکز بوده، اما هیچ استراتژی سیاسی گسترده‌ای را منعکس نکرده است.

استراتژی مشکوک و ناقص واشنگتن در موضوع آفریقا به خشونت طولانی مدت با کارآموزان آفریقایی ارتش آمریکا منجر شده است که از مهارت‌ها و سلاح‌های مدرن خود برای دامن زدن به تغییرات حکومتی استفاده می‌کنند.

موسسه Quincy for Responsible Statecraft، یک اندیشکده مستقر در واشنگتن دریافته است که دست‌کم ۱۵ افسر تحت حمایت آمریکا در ۱۲ کودتا در غرب آفریقا و ساحل بزرگ در طول جنگ به اصطلاح علیه تروریسم شرکت داشته‌اند. 

این موسسه به کودتا‌های نظامی در بورکینافاسو در سال ۲۰۱۴، ۲۰۱۵ و ۲ بار در سال ۲۰۲۲؛ چاد در سال ۲۰۲۱؛ گامبیا در سال ۲۰۱۴؛ گینه در سال ۲۰۲۱؛ مالی در سال‌های ۲۰۱۲، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱؛ موریتانی در سال ۲۰۰۸ و در نهایت نیجر در سال ۲۰۲۳ اشاره کرده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *