تلاش می‌کنیم تعرفه‌های خدمات دارویی وارد برنامه هفتم توسعه شود

15:55 - 05 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۴۸۸
تلاش می‌کنیم تعرفه‌های خدمات دارویی وارد برنامه هفتم توسعه شود
رئیس سازمان غذا و دارو در همایش انجمن علمی داروسازان با تقدیر از نقش داروسازان، گفت: تعرفه خدمات دارویی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده است و امیدواریم که به کمک مجلس این تعرفه‌ها در برنامه هفتم توسعه نیز قرار بگیرد و این موجب می‌شود که نگرانی داروسازان هم رفع شود.

خبرگزاری میزان- به گزارش ایفدانا، سیدحیدر محمدی در همایش انجمن علمی داروسازان ایران که یکم شهریور ماه در هتل المپیک تهران برگزار شد، با تقدیر از داروسازان کشور، گفت: امروز نقش داروسازان بیش از پیش شناخته شده بوده و امروز این نقش در دوره کرونا برجسته‌تر شد.

وی افزود: اگر سرعت عمل و به روز بودن داروسازان نبود امروز نمی‌توانستیم همپای قدرت‌های بزرگ ۶ واکسن کرونا را به نتیجه رسانده و در زمان سریعی آن را به بازار عرضه کرده و جان بسیاری از هموطنان را نجات دهند. با همت محققان، دانشمندان از همان روز‌های نخست پاندمی کرونا دارو‌های مختلف به سرعت تولید و قدرت خود را به رخ جهان کشیدیم.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر خدایی نکرده دوباره موج جدیدی از کرونا آمد و به اوج برسد، بلافاصله و با سرعت می‌توانیم دارو‌های مورد نیاز را تولید کرده و آن را وارد بازار دارویی کشور بکنیم، در بحران‌های مشابه کرونا هم می‌توانیم قوی ظاهر شویم.

وی با بیان اینکه امروز بخش زیادی از مواد اولیه دارو را تولید می‌کنیم، گفت: ما به این تولیدات که نتیجه تلاش محققان و دانشمندان کشور است افتخار می‌کنیم با این حال حوزه‌هایی مانند فارماکوژنومیک، ژل تراپی و سلول درمانی که در آینده حرف‌های بسیار زیادی برای گفتن دارند غفلت شده است. این حوزه‌ها در بسیاری از کشور‌ها به سرعت در حال پیشرفت هستند اگر اکنون وارد این حوزه نشویم از این حوزه عقب می‌مانیم. امیدوارم داروسازان وارد حوزه فارماکوژنومیک شده و ما را در این مسیر قرار دهند. حوزه مهم دیگر که خوشبختانه برخی از شرکت‌های دارویی وارد آن شده‌اند حوزه فارماکوویژیلانس است و امیدوارم در این مسیر به کمک داروسازان و دانشمندان خود به پیشرفت‌های خوبی در حوزه فارماکوویژیلانس برسیم.

محمدی با بیان اینکه امروز در حوزه صادرات دارو پیشرفت‌های مناسبی داشته‌ایم، گفت: در پنج ماه اول امسال میزان خوبی از صادارت دارو مشاهده می‌شود که امیدواریم این میزان بیشتر شود.

رئیس سازمان غذا و دارو در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع رگولاتوری این سازمان در حوزه دارو پرداخت و گفت: از مرحله تولید مواد اولیه تا تولید نهایی دارو، پخش و ارائه آن به بیماران در داروخانه‌ها همه تحت کنترل است و به صورت دقیق همه این فرآیند‌ها رصد می‌شود.

وی با اشاره به رونمایی از سامانه‌های مدیریت تصمیم (تصمیم‌یار) در سازمان غذا و دارو گفت: ۴۲ داشبورد مدیریتی برای مدیران و ۱۰ داشبورد عمومی در راستای شفافیت و دسترسی به آمارنامه‌های دارویی، آمارنامه تجهیزات پزشکی، اطلاعات پروانه ها، روند و مجوز ترخیص و داشبورد شناسه گذاری اقلام دارویی، مواد خوراکی و آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، فرآورده‌های طبیعی و سنتی، مکمل رونمایی شد.

محمدی در ادامه با بیان اینکه یک از حوزه‌های دیگر که ما می‌توانیم از خدمات داروسازان استفاده کنیم مربوط به داروسازی بیمارستانی است، ما می‌توانیم به منظور پیشگیری از خطا‌های دارویی که ممکن است به قیمت جان بیماران تمام می‌شود از خدمات داروسازان بیمارستانی استفاده کنیم. قطعا حضور داروسازن با اشراف و قدرت رصد این خطا‌ها در بیمارستان به پزشکان کمک می‌کند. تعداد داروسازان بالینی متناسب با نیاز‌های بیمارستانی کشور نیست قطعا باید تلاش کرد تا این نیاز را رفع کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو در رابطه با تعرفه خدمات دارویی نیز گفت: تعرفه خدمات دارویی در قانون بودجه سال ۱۴۰۲ ابلاغ شده است و امیدواریم که به کمک مجلس این تعرفه‌ها در برنامه هفتم توسعه نیز قرار بگیرد و این موجب می‌شود که نگرانی داروسازان هم رفع شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *