آمریکا روی موج آتش‌سوزی‌های مرگبار

7:30 - 28 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۴۰۵
آمریکا روی موج آتش‌سوزی‌های مرگبار
سطح بالای تلفات و ویرانی ناشی از آتش‌سوزی بزرگ در ایالت هاوایی این حادثه را در زمره مرگبارترین حوادث آتش‌سوزی در تاریخ آمریکا قرار داده است.

خبرگزاری میزان - «ریچارد بیسن»، شهردار منطقه «مائویی» در ایالت هاوایی آمریکا، می‌گوید: در حالی که تاریخ بلایای طبیعی هاوایی، وقایعی همچون سیل، طوفان، سونامی، زلزله و ریزش گدازه‌های آتشفشانی را به خود دیده، اما او هرگز چنین حجمی از ویرانی ناشی از آتش‌سوزی را ندیده است.

در حالی که هنوز ده‌ها نفر در آمار جان‌باختگان این حادثه لحاظ نشده‌اند، اما این آتش‌سوزی که باعث ویرانی گسترده در جزیره مائویی در ایالت هاوایی شده، با همین میزان از تلفات به پنجمین آتش‌سوزی مرگبار اراضی جنگلی در تاریخ آمریکا تبدیل شده است. 

 

آتش‌سوزی هاوایی و مرگبارترین حوادث از این دست در آمریکا

 

تلفات این آتش‌سوزی که از هشتم ماه آگوست(۱۷ مرداد) در دومین جزیره بزرگ ایالت هاوایی آمریکا آغاز شد از تلفات ثبت شده در بزرگترین آتش‌سوزی‌های کالیفرنیا در سال‌های اخیر، از جمله آتش‌سوزی موسوم به «کمپ فایر» در نوامبر ۲۰۱۸ فراتر رفته است.

۸۵ نفر در آتش‌سوزی کمپ فایر جان خود را از دست داده بودند و حجم بالایی از ویرانی بر جای ماند.

مقام‌های اورژانس مائویی مرگ دست‌کم ۹۶ نفر در این آتش‌سوزی را تایید کرده‌اند و می‌گویند که احتمال افزایش تعداد قربانیان وجود دارد.

 

آتش‌سوزی هاوایی و مرگبارترین حوادث از این دست در آمریکا

 

هر چند علت آتش‌سوزی مائویی همچنان در دست بررسی است، اما به گفته مقام‌ها، همچون خیلی از آتش‌سوزی‌های گسترده قبلی در اراضی جنگلی در سراسر آمریکا، آتش‌سوزی مائویی نیز بر اثر خشکسالی به همراه وزش باد‌های شدید شعله‌ورتر شد.

 

آتش‌سوزی هاوایی و مرگبارترین حوادث از این دست در آمریکا

 

در حالی که آتش‌نشانان همچنان مشغول خاموش کردن شعله‌های آتش هستند، آتش‌سوزی مائویی از سوی مقام‌های ایالتی به عنوان مرگبارترین فاجعه طبیعی در تاریخ هاوایی یاد شده است.

تلفات این آتش‌سوزی از ۶۱ نفری که در سال ۱۹۶۰ بر اثر سونامی ناشی از زمین‌لرزه مخرب در جنوب غربی شیلی جان باختند، هم پیشی گرفته است.

تعداد کشته‌شدگان آتش‌سوزی مائویی همچنین از ۶۵ مرگ ناشی از آتش‌سوزی «یاکولت» بین ایالت‌های واشنگتن و اورگان در سال ۱۹۰۲، از ۴۴ مورد مرگ ناشی از آتش‌سوزی اکتبر ۲۰۱۷ در شمال کالیفرنیا و ۳۱ مورد مرگ ناشی از آتش‌سوزی چندگانه ماه آگوست سال ۲۰۲۰ در ساحل شمالی کالیفرنیا هم بیشتر است.

طبق اعلام «انجمن ملی حفاظت در برابر آتش آمریکا»، آتش‌سوزی مائویی از تلفات آتش‌سوزی بزرگ سال ۱۹۱۰ نیز فراتر رفته است.

در آن حادثه ۸۷ نفر بر اثر آتش‌سوزی اراضی جنگلی در شمال آیداهو و غرب مونتانا جان باختند.

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی ثبت شده در تاریخ آمریکا

مرگبارترین آتش‌سوزی اراضی جنگلی ثیت شده در تاریخ آمریکا، مربوط به آتش‌سوزی سال ۱۸۷۱ در شهر «پشتیگو» در ایالت ویسکانسین است که به کشته شدن هزار و ۵۴۷ نفر منجر شد.

یکی دیگر از ۵ آتش‌سوزی مرگبار اراضی جنگلی آمریکا، مربوط به آتش‌سوزی اکتبر ۱۹۱۸ در شهر «کلوکت» در ایالت مینه‌سوتا است که ۵۵۹ نفر را به کام مرگ کشاند.

آتش‌سوزی جنگلی در منطقه «هینکلی» در ایالت مینه‌سوتا در سپتامبر ۱۸۹۴ که به کشته شدن ۴۱۸ نفر منجر شد، در رتبه سوم مرگبارترین آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی در آمریکا قرار دارد.

آتش‌سوزی در یک منطقه در ایالت میشیگان که طی آن ۲۸۲ نفر در سپتامبر ۱۸۹۴ جان باختند، چهارمین آتش‌سوزی مرگبار در این کشور است.

مرگبارترین آتش‌سوزی‌های اراضی جنگلی در سطح جهان

از دیگر آتش‌سوزی‌های مرگبار در سراسر جهان می‌توان به آتش‌سوزی «سوماترا» و «کالیمانتان» در اندونزی در سال ۱۹۹۷ اشاره کرد که به کشته شدن ۲۴۰ نفر منجر شد. 

آتش‌سوزی موسوم به «اژد‌های سیاه» در سال ۱۹۸۷ نیز به کشته شدن ۱۹۱ نفر در استان «داکسینگ‌آنلینگ» چین منجر شد.

آتش‌سوزی‌های «شنبه سیاه» در استرالیا در سال ۲۰۰۹ نیز جان ۱۸۰ نفر را گرفت.

همچنین آتش‌سوزی «آتیکا» در سال ۲۰۱۸ در «نئوس ووتزاس» در یونان ۱۰۰ نفر را به کام مرگ کشاند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *