تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شدت طوفان‌ها

11:55 - 11 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۴۵۲
تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شدت طوفان‌ها
کارشناسان معتقدند که تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر باعث تشدید قدرت طوفان‌ها در سرتاسر جهان به ویژه در آمریکا، شده است.

خبرگزاری میزان - طوفان «ایدالیا» در کمتر از یک روز از یک طوفان رده یک به رده چهار شدید تبدیل شد که دومین دسته‌بندی از نظر شدت برای طوفان‌هاست. 

«ایدالیا» در نهایت به عنوان یک طوفان قدرتمند رده سه، با آستانه یک طوفان بزرگ با سرعت باد تقریباً ۱۹۳ کیلومتر در ساعت (۱۲۰ مایل در ساعت) به آمریکا رسید.

با توجه به اینکه فصل طوفان‌های اقیانوس اطلس در حال حاضر وارد ماه‌های اوج خود شده است، کارشناسان این سوال را مطرح می‌کنند که «آیا ایدالیا نشانه‌ای از اتفاقات آینده است؟»؛ زیرا تغییرات آب و هوایی باعث بروز حوادث شدید طبیعی می‌شود. 

چرا دانشمندان اکنون منتظر طوفان‌های فصلی شدیدتر هستند؟

پس از هفت سال متوالی پیش‌بینی فصول طوفان‌های بی‌سابقه، دانشمندان ابتدا فکر می‌کردند که در سال ۲۰۲۳ شاهد کاهش این نوع طوفان‌ها یا شدت آن‌ها خواهند بود.

تغییرات آب و هوایی در سال‌های اخیر، ورود «ال نینو» را به ارمغان آورد. «ال نینو» یک الگوی آب و هوایی است که گرم شدن غیرعادی آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را توصیف می‌کند.

طوفان‌ها برای شکل‌گیری به الگو‌های باد ثابت نیاز دارند و «ال نینو»، با باد‌های قوی‌تر غربی‌اش، می‌تواند به طور کامل به ایجاد طوفان‌های قدرتمند منجر شود. 

اما دمای اقیانوس‌ها در سراسر جهان امسال به ویژه گرم بوده است؛ ماه جولای رکورد‌های جهانی را به عنوان گرم‌ترین ماه در تاریخ اخیر شکست.

 

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شدت طوفان‌ها

 

در برخی از مناطق فلوریدا، دمای آب‌های سطحی به بیش از ۳۸ درجه سانتیگراد (۱۰۱ درجه فارنهایت) افزایش یافت که باعث شد ناظران سواحل این ایالت را با حوزچه‌های آب داغ مقایسه کنند. 

این دما‌های شدید عملاً برخی از اثرات تعدیل کننده «ال نینو» را خنثی و دانشمندان را وادار به تجدید نظر در انتظارات خود و هشدار نسبت به فصل با طوفان‌های شدیدتر کرده است. 

تغییرات آب و هوایی چه نقشی در طوفان‌ها دارد؟ 

هر طوفان متفاوت است و دانشمندان هنوز باید تعیین کنند که آیا تغییر آب و هوایی عامل مهمی در شدت یا رفتار طوفان‌ها بوده است یا خیر. 

اما دانشمندان می‌گویند که تغییرات آب و هوایی به شرایطی کمک کرده که باعث افزایش سرعت باد و میزان بارندگی در طول طوفان شده است. سیاست‌مداران نیز بر این ارتباط تاکید کرده‌اند.

«جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا چند روز قبل در یک کنفرانس خبری، گفت: فکر نمی‌کنم کسی دیگر بتواند تأثیر بحران آب‌وهوایی را انکار کند. فقط به اطراف نگاه کنید؛ سیل‌های تاریخی، خشکسالی‌های شدیدتر، گرمای شدید، آتش‌سوزی‌های جنگلی قابل توجهی که خسارت‌های بسیار زیادی ایجاد می‌کنند که قبلاً ندیده‌ایم.

گرم شدن دمای سطح اقیانوس‌ها می‌تواند بر شدت طوفان بیفزاید و به باد‌های قوی‌تر کمک کند.

 

تاثیر تغییرات آب و هوایی بر شدت طوفان‌ها

 

دانشمندان انجمن ملی اقیانوسی و جوی آمریکا بر این باورند که اگر سیاره زمین ۲ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین پیش از ورود به عصر صنعتی گرم شود، سرعت باد طوفان‌ها می‌تواند ۱۰ درصد افزایش یابد. 

تغییرات آب و هوایی همچنین ممکن است سرعت حرکت طوفان‌ها را کاهش دهد، به این معنی که طوفان‌ها می‌توانند بارش‌های شدید بیشتری به همراه داشته باشند.

اتمسفر گرم‌تر سطوح بیشتری از رطوبت را حفظ می‌کند، به این معنی که آب در ابر‌ها جمع می‌شود تا در نهایت میزان زیادی از بارش‌ها را تولید کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۲ در مجله Nature Communications نشان داد که در طول فصل طوفان‌های آتلانتیک فعال در سال ۲۰۲۰، تغییرات آب و هوایی نرخ بارندگی ساعتی را بین هشت تا ۱۱ درصد افزایش داده است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *