«بازپرس»، روایت افشای فسادی که به حقوق محرومان چنگ می‌زند

8:08 - 25 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۱۸۱
«بازپرس»، روایت افشای فسادی که به حقوق محرومان چنگ می‌زند
«بازپرس» سریالی در ژانر معمایی - پلیسی که در ۲۷ قسمت ساخته و از دهم تیرماه روانه آنتن شبکه اول سیما شده است؛ به چگونگی رسیدن به سرنخ‌هایی برای یافتن یک مافیای اقتصادی می‌پردازد که یک تهیه‌کننده و آقازاده آن را مدیریت می‌کنند.

خبرگزاری میزان - سریالِ احمد معظمی این روزها مخاطبان بسیاری را از قشرهای مختلف جامعه به خود جذب کرده است. این سریال که با تم پلیسی و معمایی ساخته شده است، به زندگی شخصی و کاری یک بازپرس قوه قضاییه می‌پردازد که پس از سال‌ها خدمت در یکی از مناطق محروم جنوب کشور، برای تحقیق در موضوعات مرتبط با فسادهای کلان اقتصادی، همراه خانواده خود به تهران برمی‌گردد. 
این سریال در اولین قسمت با شروعی طوفانی توانست مخاطبان بسیاری را برای تماشای خود متقاعد کند؛ اولین قسمت با بررسی دوربین نفتکش‌ها برای پیدا کردن ردی از قاچاقچیان برنج‌های آلوده آغاز شد. «بازپرس» تا به اینجای کار با حضور ستارگانی چون مهدی فخیم‌زاده، فرهاد قائمیان، سوگل طهماسبی، فریبا متخصص و سید جواد هاشمی توانسته است اقبال عمومی نسبتا قابل قبولی کسب کند. 
این سریال که در راستای عدالت‌پروری و روایت خدمتگذاری مسئولین ساخته شده است، به خوبی از تلاش بازپرس و همسرش با بازی محسن قصابیان و سوگل طهماسبی برای باز کردن گره‌ای از مشکلات مردم کم‌برخوردار حکایت می‌کند. 
همسر بازپرس به عنوان معلم در شرایطی که به دلیل موقعیت خوب همسرش و بیماری فرزندش می‌توانست در یکی از مناطق مرفه خدمت کند، یک منطقه محروم و کم برخوردار را انتخاب می‌کند. همچنین پس از بازگشت به تهران با انتخاب یکی از محلات فقیرنشین باز همان اهداف قبل را دنبال می‌کند؛ اهدافی که برای به ثمر رساندن آن حتی از جیب خود برای رفع سوءتغذیه دانش‌آموزانش هزینه می‌کند. 
کاراکتر این معلم به خوبی تلاش یک فرد دغدغه‌مند برای رفع تبعیض و محرومیت را به تصویر می‌کشد. شاید این مورد کوچک بتواند راه را برای بسیاری از معلمان که دغدغه آینده شاگردان خود را دارند باز کند. 
زبان گویای این فیلم برای بیان کاستی‌ها و محرومیت‌هایی که کودکان این کشور به آن دچار هستند، ذهن دغدغه‌مند و نگران افرادی را که سرشان برای خدمت و دست‌گیری از مستضعفان درد می‌کند، قلقلک می‌دهد، اما این تمام تلاش کارگردان برای بیان عدالت‌گرایی کاراکترهای این سریال و تلاش آنان برای بسط و اجرای آن نیست. 
بازپرس نقش اول این سریال است که محسن قصابیان آن را ایفا می‌کند. صدرا حسینی، بازپرس قوه قضاییه برای یافتن سرنخ‌های مرتبط به یک پرونده فساد اقتصادی به نام افراد شاخصی می‌رسد مثل یک آقازاده یا یک تهیه‌کننده معروف که از رانت ارتزاق می‌کند. 
از اینجای سریال، مخاطب متوجه اصل داستان می‌شود؛ اینکه سریال به افشای چند پرونده اقتصادی که چند سال پیش در جامعه منتشر شده بود، می‌پردازد. موضوعی که در پی رانت و فساد اقتصادی تهیه‌کننده یک سریال معروف و صندوق ذخیره فرهنگیان ایجاد شد و اعتراض بسیاری از مردم را به همراه داشت. این پرونده که در زمان خودش جنجال‌های بسیاری به پا کرده بود، در نهایت به محکومیت این تهیه‌کننده ختم شد. کارگردان با طرح این پرونده یکی از مهم‌ترین مفاسد اقتصادی چند سال گذشته که اهالی سینما را هم به خود مبتلا کرده بود، به تصویر می‌کشد. 
با تمام این تعاریف، روند کند سریال شاید خیلی به مذاق بیننده خوش نیاید. مخاطب در نگاه اول انتظار سریالی با هیجان و کشش سریالی مانند «گاندو» را دارد، اما این دو سریال فقط در پیگیری مجرمان با یکدیگر وجوه مشترک دارند و در موضوعات دیگر همچون کیس‌های مورد بررسی و نحوه پیگیری پرونده‌ها متفاوت هستند. 
نکته دیگر به حاشیه رفتن داستان زندگی هدایت مسلمی با بازی مهدی فخیم‌زاده است. مخاطب به قدری درگیر پرونده اقتصادی فیلم می‌شود که یک داستان موازی و یک پرونده نه‌چندان جذاب مانند قتل، برایش جذابیت چندانی ندارد. البته ناگفته نماند که این قتل هم در پی همان بی‌عدالتی و تقسیم ناعادلانه ثروت صورت گرفته است و هدایت مسلمی از حقوق خود که بالادستی‌ها به ظلم آن را غصب کرده‌اند، محروم مانده و برای تامین رفاه و آسایش فرزندانش ناخواسته مرتکب قتل می‌شود. 
البته اینکه مردم به این سریال چه نمره‌ای خواهند داد، موضوعی است که باید تا آخرین قسمت صبر کرد، اما نکته‌ای که به هیچ وجه نمی‌توان آن را نادیده گرفت، ارزشمندی حرکت در مسیر عدالت است. اینکه اثری با موضوع افشای فساد و عدالت‌خواهی ساخته می‌شود، یک اقدام ارزشمند است که در هر صورت باید از آن تقدیر کرد. یک اثر در هر رتبه و درجه‌ای باشد، می‌تواند راه را برای ساخت دوباره و چند باره فیلم‌هایی با موضوعات عدالت‌گرایی و مبارزه با ظلم باز کند تا مردم هم از روند پیگیری این پرونده‌ها و سرنوشت مجرمان آن باخبر شوند. 
«بازپرس» که به سفارش شبکه اول سیما با مشارکت مرکز رسانه‌ای قوه قضاییه و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی ساخته شده است، در ۲۷ قسمت روی آنتن می‌رود. احمد معظمی این سریال را کارگردانی کرده و حسین تراب‌نژاد نویسندگی آن را بر عهده داشته است. این سریال از شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۲۲:۱۵ از شبکه یک سیما پخش می‌شود. 
انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *