امتحانات نهایی سخت نبود/ وضعیت نمرات در استانهای شمالغرب، جنوب و جنوبشرق نگرانکننده است
خبرگزاری میزان- محسن زارعی امروز، شنبه (۲۴ مرداد ۱۴۰۲) در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح روند برگزاری امتحانات نهایی پرداخت و گفت: ارزشیابی پایان کار نیست بلکه نقطه شروع است برای تغییر، تا بتوانیم برنامهریزی صحیحی برای سال تحصیلی جدید انجام دهیم، برنامهریزی صحیح زمانی محقق میشود که معیاری بهنام آزمون کنترل شده، سراسری و ملی وجود داشته باشد.
وی ضمن اشاره به اینکه میتوانیم براساس نتایج امتحانات نهایی ارزیابی خوبی نسبت به خروجی نظام آموزش و پرورش کشور داشته باشیم ادامه داد: جامعه به نتیجه آزمونهایی مانند امتحانات نهایی حساس است و این حساسیت طبیعی است، در امتحانات نهایی نباید همواره برنمره تاکید شود چراکه امتحانات نهایی بهجز نمره ابعاد مختلف دیگری نیز دارد که میتوان آنها را مورد بررسی و تحلیل قرار داد تا به راهکاری مطلوب رسید و براساس آن راهکار، سال تحصیلی جدید را شروع کرد.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش با بیان اینکه در سالهای گذشته نیز تحلیل آزمون نهایی وجود داشته است، اما متاسفانه این تحلیلها خیلی قابل اتکا نبوند و نمیتوانستیم نتایج آزمون را مبنا قرار دهیم، افزود: دلیل این امر این است که دانشآموزان توسط نظام دیگری مورد ارزشیابی قرار میگرفتند و خروجی متقنی نداشتند، در نظام ارزشیابی گذشته مبنای عمل، توجه و تمرکز روی آزمون نهایی نبود بلکه مبنای عمل، کنکور بود و دانشآموزان به سراغ آزمونهای تستی و کلاس کنکور میرفتند تا آمادگی برای ورود به دانشگاه داشته باشند و در نتیجه کتاب درسی ملاک عمل قرار نمیگرفت.
زارعی یا اشاره به اینکه، اما امسال شیوه ارزشیابی به صورت کلی متفاوت شد، چرا که سابقه تحصیلی تاثیر قطعی پیدا کرد و به این هدف نزدیک شدیم که امتحانات نهایی نیز مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: در گذشته راهنمای تصحیح مستقیم برای حوزههای تصحیح ارسال میشد، اما امسال این راهنما ابتدا برای دبیرخانه راهبری کشوری ارسال و نظر اصلاحی اعمال شده راهنمای تصحیح قرار میگرفت، در طراحی سؤالات نیز تلاش شد که صرفا از کتاب درسی طراحی داشته باشیم و سوالات مبتنی بر اهداف درسی باشد، طراحی سؤالات در قرنطینه کامل و با استفاده از بانک آزمون صورت گرفت و ارسال سؤالات نیز به صورت رمزگذاری شده و الکترونیک به صورت امن با دقت، صحت و در زمان مشخص به حوزه امتحانی انجام شد.
وی با بیان اینکه امسال امتحانات رأس ساعت مشخص در حوزههای امتحانی برگزار و امکانات و تجهیزات مناسب مانند دوربین مدار بسته و راکت موبایل یاب در حوزههای امتحانی پیشبینی شد، توضیح داد: ۵۹۵ هزار و ۶۲۴ دانشآموز و ۳۱۸ هزار و ۴۸۱ بزرگسال و در مجموع ۹۱۴ هزار و ۴۶۵ در امتحان نهایی شرکت کردند که ۵۸ درصد دختران و ۴۸ درصد پسران بودند، همچنین امتحانات در ۵۰۵۰ حوزه اجرا و در ۳۹۱ حوزه تصحیح شد، در امتحانات نهایی امسال همچنین بالغ بر ۲۹ میلیون برگه توسط ۴۸ هزار مصحح تصحیح شده است.
زارعی با بیان اینکه بین ۶۵ درصد نمرات هیچ مغایرتی نبود و ۲۰ درصد مغایرتها یک تا ۲ نمره، ۹ درصد ۲ تا ۳ نمره، ۵ درصد ۳ تا ۵ نمره، و یک درصد بیشتر از ۵ نمره بوده است، متذکر شد: همه سؤالات مورد تأیید دبیرخانههای آموزشی بود و ۷۶ درصد سؤالات هیچ موردی نداشتند، دبیرخانهها آموزشی یراس ۲۴ درصد سوالات نظر تکمیلی دادند و تنها یک سوال از درس ریاضیات گسسته مورد تأیید نبود که آن سؤال حذف شد و نمره بین مابقی سؤالات تقسیم شد.
وی در رابطه با وضعیت رسیدگی به اعتراضات نیز بیان کرد: ۱۵ درصد شرکت کنندگان اعتراض داشتند که ۵۴ درصد آنها پسر و ۴۶ درصد دختر بودند، بین مصصحین اول و دوم، ۹۴ درصد همبستگی آماری وجود داشت و در نهایت ۴۹ درصد اعتراضات به نمره افزایشی، ۲۶ درصد بدون تغییر و ۲۵ درصد کاهشی بوده است.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش گفت: این جمله که آزمون امسال سخت بود حرف عامیانهای است، سختی را با ضریب دشواری میسنجند برای مثال تقریبا در درس هندسه که ۱۸ سوال داشته است، ۵ سؤال ضریب دشواری پایینی دارند و یک سؤال پیچیده بوده است که دانشآموزان را به خطا انداخته است، مجموع نمرات امتحان نظری نیز نشان میدهد که توزیع نرمال است.
زارعی ضمن اشاره به اینکه نمرات در استانهای مرکزی و شمالشرق کشور وضعیت بهتری دارند و در استانهای شمالغرب، جنوب و جنوبشرق وضعیت نگران کننده است، یادآور شد: امسال فقط یک نفر معدل ۲۰ داشت که او نیز دانشآموز پسری بود که در رشته علوم تجربی یکی از مدارس نمونه دولتی تهران درس میخواند.
انتهای پیام/