بررسی دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

7:30 - 24 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۹۰۰۸
بررسی دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین
با وجود اینکه برخی کارشناسان غربی پیش‌بینی می‌کردند که ضدحمله اوکراین بتواند باعث کسب دستاورد‌ برای ارتش این کشور شود، اما در عمل پیشرفت کمی برای کی‌یف حاصل شده است.

خبرگزاری میزان - در پایان ماه جولای، نیرو‌های اوکراینی بر «استارومایورسکه»، یک روستای کوچک در جنوب شرقی اوکراین تسلط پیدا کردند.

اوکراین مدت‌ها قبل از آغاز ضدحمله تلاش کرده بود تا انتظارات را کاهش دهد اما تحویل تسلیحات جدید پیشرفته غربی و تعدادی تازه‌ از نیرو‌های اوکراینی آموزش دیده از سوی غرب، همگی بسیاری را درباره آنچه کی‌یف می‌توانست به دست آورد حتی بیش از حد خوش‌بین کرده بود.

این خوش‌بینی در حالی بود که تحلیل‌های هوشیارانه بسیاری از ناظران می‌گفتند که این ضدحمله به احتمال زیاد یک تضعیف برای ارتش اوکراین خواهد بود، به‌ویژه با توجه به استحکامات چشمگیر روسیه. 

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

کارشناسان همچنین مطمئن نبودند که نیرو‌های اوکراینی تا چه حد می‌توانند با سلاح‌های پیشرفته مانند تانک‌های پیشرفته مانور دهند و آیا می‌توانند بر چالش‌های تامین و تدارکات غلبه کنند یا خیر. 

استحکامات روسیه به همان اندازه که تبلیغ می‌شود، مهیب هستند.

تجهیزات غربی می‌توانند چیز‌های زیادی را تحمل کنند، اما میدان‌های مین وسیع مانعی سخت برای آن‌ها هستند و کی‌یف و نیرو‌های تازه آموزش دیده‌اش تا حد زیادی در اجرای عملیات تسلیحات ترکیبی در مقیاس بزرگ شکست خورده‌اند؛ یعنی هماهنگ کردن نیرو‌ها و این همه تسلیحات مختلف مانند خودرو‌های زرهی و توپخانه برای عبور از خطوط روسیه. 

کی‌یف نیز در تلاش برای انجام این کار تلفات زیادی متحمل شده است. 

اوکراین این را می‌داند و اکنون استراتژی‌های خود را به رویکردی فرسوده‌تر تغییر داده است و تلاش می‌کند تا نیرو‌های روسیه و تدارکات آن‌ها را تحت تاثیر دهد و این در حالی است که عملیات خود را بر ۳ محور حمله متمرکز می‌کند. 

«نیکلاس ماسور»، یک تحلیلگر نظامی در مرکز مطالعات امنیتی در موسسه فدرال فناوری زوریخ، می‌گوید: این رویکرد خیلی به تضعیف نیرو‌های روسیه در خط مقدم مربوط نمی‌شود، بلکه بیشتر به تضعیف برخی از توانمندساز‌های حیاتی مانند توپخانه مربوط می‌شود، اما همچنین مواردی مانند پست‌های فرماندهی، تجهیزات مهمات، سیستم‌های جنگ الکترونیک، سیستم‌های دفاع هوایی، و از این دست موارد در نظر گرفته شده‌اند.

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

دلیلی وجود ندارد که این یک استراتژی مطمئن باشد؛ روسیه از اقدامات گذشته خود درس گرفته و از زمانی که اوکراین بخش‌هایی از منطقه خارکف را پس گرفت و سال گذشته روسیه را مجبور به خروج لز خرسون کرد، پویایی میدان جنگ تغییر کرد؛ این باعث می‌شود که تاثیرگذاری مرحله بعدی ضدحمله اوکراین قطعی نباشد. 

«پاتریک بورساری»، کارشناس ارشد امنیت در دانشگاه «باث»، می‌گوید: احتمالاً فاز یک شکست خورده است.

دفاع روسیه کار را برای اوکراین بسیار دشوار کرده است

همانطور که یک مقام پنتاگون چند روز قبل گفت، پیشرفت اوکراین در ضدحمله فقط چندصد متر تخمین زده می‌شود.

به گفته وی، دفاع روسیه دلیل اصلی این موضوع است.

استحکامات دفاعی روسیه در اوکراین برخی از گسترده‌ترین استحکامات در اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است که در سراسر خطوط مقدم، از خرسون در جنوب تا شمال کشیده شده‌اند. 

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

ارتش روسیه ماه‌ها قبل از آغاز ضدحمله کی‌یف به حفاری، ساخت لایه‌های پدافند ضد تانک پیچیده پرداخته بود. 

میادین مین، بیش از همه ضدحمله اوکراین را مختل کرده است.

خط مقدم اوکراین مملو از مین است که کیلومتر‌ها عمق دارد. حتی اگر خودرو‌های زرهی غربی در اختیار اوکراین بتوانند در برابر انفجار مقاومت کنند، لایه‌های مین‌های ضد تانک مانع حرکت رو به جلو اوکراین می‌شوند و آن‌ها را آسیب‌پذیر می‌کند. 

بورساری، گفت: به محض گیر افتادن واحد‌های اوکراینی در یک منطقه، آن‌ها بلافاصله هدف توپخانه، پهپاد‌ها و بالگرد‌های تهاجمی قرار می‌گیرند. 

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

روسیه سنگر‌هایی ساخته که پر از مواد منفجره است، بنابراین وقتی نیرو‌های اوکراین نزدیک می‌شوند و آماده پاکسازی موقعیت هستند، نیرو‌های روسیه می‌توانند آن‌ها را از راه دور منفجر کنند.

همه این‌ها پیشرفت اوکراین را تدریجی و آهسته می‌کند.

این موضوع که به روسیه زمان می‌دهد تا مجدداً مواضع دفاعی را تقویت و مین‌گذاری کند و مانع حرکت ارتش اوکراین شود. 

روسیه از مزایای دیگری برای جلوگیری از پیشروی اوکراین، از جمله توپخانه و هوانوردی برخوردار است؛ به ویژه استفاده از بالگرد‌های تهاجمی، که قادرند اهداف اوکراینی را فراتر از محدوده تحت پوشش پدافند هوایی اوکراین هدف قرار دهند.

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

اوکراین قادر به تسلط بر جنگ تسلیحات ترکیبی نیست

میلیارد‌ها دلار کمک‌های نظامی غرب به تبدیل اوکراین به یک ارتش قوی‌تر کمک کرده است.

این ارتش تانک‌های جنگی پیشرفته و کادری از نیرو‌های آموزش دیده ناتو دارد.

همه این‌ها قرار بود به اوکراین در ضدحمله خود برتری بدهد. اما وضعیت پیچیده است.

نیرو‌های تازه آموزش دیده اوکراین نیز در زمان شروع ضدحمله آزمایش نشده و در نبرد بی‌تجربه بودند. حتی با وجود این همه تجهیزات و آموزش‌های غربی، اوکراین برای انجام عملیات‌های تسلیحاتی ترکیبی، یعنی استفاده از تمام سیستم‌ها و سکو‌های نظامی خود با هم در مقیاس بزرگ، با مشکل مواجه شده است.

در روز‌های اولیه ضد حمله، نیرو‌های اوکراینی تلاش کردند خطوط دفاعی روسیه را با تشکیلات تسلیحات ترکیبی مکانیزه بشکنند، اما به دلیل دفاع عمیق روسیه، تا حد زیادی آن‌ها این تلاش‌ها دفع شد. در نتیجه اوکراین تلفات سنگینی متحمل شد. 

 

دلایل عدم موفقیت و پیچیده شدن ضدحمله اوکراین

 

به گزازش ووکس، مقام‌های آمریکایی و اروپایی، گفته‌اند که حدود ۲۰ درصد تجهیزات غربی در هفته‌های آغازین ضدحمله منهدم شده و یا آسیب دیدند.

کی‌یف با چالش‌های تدارکاتی و تامینی بیشتری مواجه است.

ارتش اوکراین به سلاح‌های پیشرفته و به ابزار‌هایی مانند تجهیزات مین‌زدایی و تجهیزات مهندسی نیز نیاز دارد.

نیرو‌های اوکراینی می‌گویند که به مقدار بیشتری از این نوع تجهیزات نیاز دارند و گزارش شده است که روسیه چنین تجهیزاتی را در حملات هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *