طرح کاداستر مقدمه‌ای بر کاهش جرائم/ سند رسمی ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی استان خوزستان صادر شد

7:35 - 17 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۷۶۳۶
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
طرح کاداستر مقدمه‌ای بر کاهش جرائم/ سند رسمی ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی استان خوزستان صادر شد
رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه اجرای طرح حدنگاری و صدور اسناد رسمی ثبتی برای اراضی فاقد سند یکی از برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در راستای تحقق سند تحول قضایی است، گفت: با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته، برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی جنوب استان، بعد از ۹۱ سال سند رسمی ثبتی صادر شد.

خبرگزاری میزان- کاداستر یا حدنگاری اراضی و املاک، از ضرورت‌های یک جامعه توسعه یافته است و بدون اجرای کامل آن در کشور نمی‌توان مدعی نظم حقوقی مناسب در حوزه مالکیت اراضی و ساختمان‌ها شد.

 از سویی دیگر کاداستر یا حد نگاری  با تأثیر بر مؤلفه‌های فردی و مؤلفه‌های اجتماعی منجر به پیشگیری از جرایم و کاهش دعاوی و به تبعیت کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی  خواهد شد.

حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در ۱۱ تیرماه امسال در هشتاد و یکمین سفر استانی خود، پس حضور میدانی جهت پایش حدنگاری و سنددار کردن اراضی و املاک کشور، در نشست منطقه‌ای مدیران ثبتی استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی در مشهد مقدس، از تثبیت مالکیت ۲۵۳ هزار هکتار از موقوفات در سال گذشته با رشد ۱۸۰ درصدی و حدنگاری و صدور اسناد بیش از ۸۰ درصد از کل اراضی و املاک موقوفه کشور خبر داد و از مدیران ثبتی و اوقاف کشور خواست تا با همکاری و هم افزایی دو دستگاه، تمامی اراضی و املاک موقوفه در جهت حفظ حقوق واقفین و جلوگیری از دخل و تصرف سودجویان، تا پایان سال حدنگاری و سنددار شده و هیچ عرصه و ملک وقفی بدون سند باقی نماند.

طرح کاداستر؛ مقدمه‌ای بر عدم ارتکاب جرائم
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور  با تاکید بر ضرورت تکمیل حدنگاری و صدور اسناد اراضی تا پایان سال جاری، گفت: این امر یک راهبرد ملی است و باید همه دستگاه‌های مرتبط، با رفع موانع موجود در این زمینه همکاری کنند.

همچنین بابایی در  ۱۳ تیرماه نیز در سفر به خوزستان و در نشست با مدیرکل و رؤسای واحد‌های ثبتی این استان که با حضور رئیس کل دادگستری خوزستان برگزار شد نیز اظهار کرد: یکی دیگر از راهکار‌های تکمیل این طرح، تبلیغات محیطی و استفاده از نیرو‌های بومی و معتمدین محلی و حضور در مساجد است.

وی با بیان اینکه بیش از ۹۹ درصد معادل ۱۳۵ میلیون هکتار از عرصه‌های ملی حدنگاری شده است، گفت: همچنین بیش از شش میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی معادل ۴۰ درصد از آن حدنگاری شده است که در استان خوزستان به‌رغم کمبود امکانات و وجود موانع، بیش از ۵۰ درصد بوده و بسیار رضایت بخش است.

بابایی افزود: باتوجه به اینکه خوزستان از حیث اراضی کشاورزی اهمیت بالایی دارد و جزو الویت‌های اول سازمان در بحث اراضی کشاورزی است، پیش‌بینی می‌شود حدنگاری اراضی کشاورزی تا پایان سال به ۸۰ درصد برسد و امیدواریم استان خوزستان به‌عنوان استان پیشرو در بحث اراضی کشاورزی معرفی شود.

علی دهقانی رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در ادامه در گفت‌وگو با میزان با تشریح عملکرد دادگستری استان در اجرای طرح حدنگاری و صدور سند اراضی ملی و کشاورزی، گفت: طرح کاداستر در دو حوزه اراضی ملی و کشاورزی در استان به‌صورت ویژه در دستور کار قرار دارد و با پیگیری‌های صورت گرفته و اقدامات انجام شده در حوزه اراضی ملی، قریب ١٠٠ درصد از این اراضی حدنگاری و سند رسمی مالکیت صادر شده است. همچنین حدود ۷۵۰ هزار هکتار از اراضی کشاورزی که معادل ۵۰ درصد کل این اراضی است، منتهی به صدور سند مالکیت شده است.

علی دهقانی اظهار کرد: برای تسریع در این امر که از تاکیدات رئیس قوه قضاییه است، از همه ظرفیت‌های موجود در استان و مدیران از جمله استاندار، اعضای شورای اداری و قضایی و روسا و دادستان‌های حوزه‌های قضایی استفاده و یکی از معاونت‌های دادگستری به منظور پیگیری این امر انتخاب شد. همچنین کمیسیون‌های تداخل در همه حوزه‌های قضایی فعال شده است.

دهقانی با تاکید بر تداوم حمایت‌های قضایی دادگستری کل خوزستان از طرح حدنگاری و تثبیت مالکیت اراضی در استان، اظهار امیدواری کرد که با هماهنگی مجموعه قضایی استان با سایر ادارات، به هدف ترسیم‌شده برای استان دست یابیم.

صدور سند رسمی ثبتی برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی خوزستان بعد از ۹۱ سال

دهقانی با بیان اینکه اجرای طرح حدنگاری و صدور اسناد رسمی ثبتی برای اراضی فاقد سند یکی از برنامه‌های عملیاتی قوه قضاییه در راستای تحقق سند تحول قضایی است، گفت: با پیگیری‌های قضایی صورت گرفته، برای ۱۱۰ هزار هکتار از اراضی وقفی جنوب استان، بعد از ۹۱ سال سند رسمی ثبتی صادر شد.

رئیس کل دادگستری خوزستان اظهار کرد: با توجه به ضرورت صدور سند رسمی مالکیت در همه عرصه‌ها اعم از ملی و دولتی، کشاورزی و وقفی، بخش قابل توجهی از اراضی وقفی در سطح استان فاقد سند رسمی مالکیت بود که با پیگیری‌های قضایی به‌عمل آمده و دستورات صادره و در یک اقدام ویژه و جهادی، ۱۱۰ هکتار از این اراضی وقفی فاقد سند واقع در حدفاصل شهرستان‌های اهواز، هندیجان، رامهرمز و امیدیه شامل ۱۰۸ پلاک وقفی تعیین تکلیف و برای این اراضی به نام اداره اوقاف استان، سند صادر شد.

دهقانی اظهار امیدواری کرد که با حدنگاری و صدور سند کلیه اراضی استان، شاهد کاهش اختلافات ملکی در این استان و کاهش چشمگیر دعاوی در این خصوص باشیم.

کاهش پرونده‌های قضایی با سامانه هوشمند کاداستر

علیرضا باوی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان خوزستان نیز در در رابطه با طرح حد نگار در گفت‌وگو با میزان ،گفت: اجرای طرح حدنگار، کلیه ابهامات مربوط به حد و مرزها، مساحت و حقوق مرتبط با زمین را کاهش می‌دهد و از بروز بسیاری از مسائل و دعاوی جلوگیری می‌کند.

علیرضا باوی اظهار کرد: در کنار این موضوع، با تهیه بانک جامع اطلاعات املاک، احتمال وقوع جرایم در حکم کلاهبرداری موضوع مواد ۱۰۵ و ۱۰۶ قانون ثبت نیز به مراتب کاهش می‌یابد.

وی با بیان این که با افزایش تورم و گذر زمان، ارزش املاک و اراضی بیشتر و احتمال سوءاستفاده و جرائم نیز بیشتر می‌شود، افزود: هدف عمده و اصلی طرح کاداستر، تعیین حدود املاک و تشخیص مالکین و حقوق آنهاست و باتوجه به استفاده از ابزار‌ها و فناوری‌های نوین در کاداستر و تحول درسامانه‌های ذخیره‌سازی و انتقال اطلاعات می‌توان گفت عنوان «ثبت نوین» برازنده طرح کاداستر یا حدنگاری است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم استان گفت: اجرای کاداستر برمؤلفه‌هایی تأثیر می‌گذارد که باعث کاهش دعاوی در دادگستری است. در زمینه املاک وقتی حدود و مالکیت با درجه امنیت بالایی مشخص باشد، انگیزه افراد برای طرح دعاوی موهوم کاهش یافته و با بالابردن احتمال کشف جرایم مربوط به املاک، افراد هزینه ارتکاب جرم را بیشتر از منفعت آن دانسته و درنتیجه دست به ارتکاب جرایم نخواهند زد.

وی افزود: جرائمی همچون فروش مال غیر، معامله معارض، ارائه اطلاعات خلاف واقع از ملک، فروش ملک به چند نفر در آن واحد، تسهیل در جرایم املاک به‌عنوان معاونت در جرم و تصرف عدوانی، دریاخواری، زمین خواری، موقوفه خواری و ...، از جمله جرایمی است که با اجرای طرح کاداستر یا حدنگاری کاهش یافته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *