تحولات اوکراین|

دیدار پوتین و لوکاشنکو/ ضدحملات ارتش اوکراین شکست خورده است

14:01 - 01 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۱۶۷
دیدار پوتین و لوکاشنکو/ ضدحملات ارتش اوکراین شکست خورده است
روسای جمهور روسیه و بلاروس در سن‌پترزبورگ دیدار و درباره موضوعات مختلف از جمله ضدحمله اوکراین گفت‎وگو کردند.

خبرگزاری میزان - سفارت روسیه در واشنگتن مسئولیت حادثه کشته شدن خبرنگار «ریانووستی» در هنگام پوشش خبری جنگ اوکراین را آمریکا دانست.

این خبرنگار در جریان حمله نیرو‌های اوکراینی، جان خود را از دست داد که در آن از مهمات خوشه‌ای ارائه شده از سوی واشنگتن استفاده شد و چندین خبرنگار دیگر نیز زخمی شدند. 

در همین حال، سفیر روسیه در آمریکا، گفت: استفاده اوکراین از مهمات خوشه‌ای نشان دهنده از دست دادن کنترل آمریکا بر متحدانش است.

تلفات ناشی از استفاده از مهمات خوشه‌ای در میان غیرنظامیان به شدت از سوی سفارت روسیه محکوم شد و آمریکا را به دلیل کمک به طولانی شدن درگیری اوکراین مقصر دانست.

کشته شدن این خبرنگار چند روز پس از آن صورت گرفت که مسکو فاش کرد که اوکراین تلاش کرده است تا بسیاری از خبرنگاران روسیه را به قتل برساند.

در همین حال، «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه و «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس در شهر سن‌پترزبورگ روسیه با هم دیدار و گفتگو کردند.

«پوتین» در این دیدار درباره ضدحملات اوکراین، گفت: ضدحملات ارتش اوکراین وجود دارد، اما شکست خورده است. 

وی همچنین افزود که ارتش اوکراین با حماقت‌هایی که در میدان نبرد انجام می‌دهند، متحمل تلفات و خسارات زیادی شده‌اند.

«لوکاشنکو» نیز در این دیدار گفت که از آغاز ضدحملات اوکراین تاکنون بیش از ۲۶ هزار نظامی اوکراینی کشته شده‌اند.

رئیس جمهور بلاروس همچنین با اشاره به شورش ماه قبل گروه واگنر و انتقال آن‌ها به بلاروس، می‎گوید: ما کاملا بر واگنر‌ها مسلط هستیم و آن‌ها را مهار کردیم و نیازی به تجدید آرایش نظامی آن‌ها نیست.

زمان آغاز اوکراین در استفاده از مهمات خوشه‌ای

«سی‌ان‌ان»، در گزارشی نوشت: به گفته مقام‎های آمریکایی، نیرو‌های اوکراینی شلیک مهمات خوشه‌ای را که آمریکا به عنوان بخشی از مهمات ضدحمله علیه روسیه ارائه کرده است، آغاز کرده‌اند. 

یکی از این مقامات، گفته که واشنگتن همچنان منتظر به‎روزرسانی نیرو‌های اوکراینی درباره میزان مؤثر بودن مهمات در میدان نبرد است. 

«جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا، اواخر روز پنج‎شنبه تأیید کرد که نیرو‌های اوکراینی استفاده از مهمات خوشه‌ای را آغاز کرده‌اند. 

وی ادعا کرد: اوکراینی‌ها از آن‌ها (مهمات خوشه‌ای) به درستی استفاده می‌کنند. آن‌ها به طور مؤثر از این مهمات استفاده می‌کنند. آمریکا در هشتم جولای (۱۷ تیر) اعلام کرد که این مهمات بحث‎برانگیز را ارسال خواهد کرد و حدود یک هفته بعد به نیرو‌های اوکراینی تحویل داده شد.

چرا اوکراین از آمریکا درخواست تامین مهمات خوشه‌ای داشت؟

نیرو‌های اوکراین از نظر ذخایر گلوله‌های توپخانه به شدت با کمبود مواجه شده‌اند، عمدتاً به این دلیل که از این مهمات با سرعت فوق‌العاده بالایی استفاده می‌کنند و متحدان غربی اوکراین نمی‌توانند با سرعت مورد نیاز آن‌ها را جایگزین کنند. 

در جبهه‌های جنگی عمدتاً ایستا و فرسایشی در جنوب و شرق اوکراین، توپخانه به یک سلاح کلیدی تبدیل شده است.

در غیاب گلوله‌های توپخانه کافی، اوکراین از آمریکا خواسته بود که ذخایر مهمات خوشه‌ای خود را برای هدف قرار دادن پیاده نظام روسیه در اختیار کی‌یف قرار دهد.

مهمات خوشه‌ای یک سلاح غیرقابل تشخیص است که استفاده از آن‌ها از سوی بسیاری از کشور‌های جهان ممنوع است. 

گروه‌های حقوق بشر استفاده از مهمات خوشه‌ای را نفرت انگیز و حتی جنایت جنگی توصیف کرده‌اند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *