بررسی اهداف سفر السودانی به سوریه/ بغداد و دمشق در مسیر توسعه روابط

10:27 - 26 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۳۹۵۹
بررسی اهداف سفر السودانی به سوریه/ بغداد و دمشق در مسیر توسعه روابط
سفر نخست وزیر عراق به سوریه و دیدار با بشار اسد اولین سفر یک مقام ارشد بغداد به دمشق از سال ۲۰۱۱ به شمار می‎رود.

خبرگزاری میزان - «محمد شیاع السودانی»، نخست وزیر عراق که اولین نخست وزیر عراق است که از سال ۲۰۱۱ به سوریه سفر کرده با «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد.

۲ طرف درباره طیف وسیعی از مسائل از جمله امنیت ۶۰۰ کیلومتر مرز مشترک و کاهش تأثیر خشکسالی رایزنی کردند.

«السودانی» و «بشار اسد» همچنین توافق کردند که همکاری برای کاهش قاچاق مواد مخدر را افزایش دهند. 

رئیس جمهور سوریه در در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: من به نخست وزیر عراق در این سفر خوش آمد می‌گویم که اهمیت آن ناشی از ماهیت روابط عمیق بین ۲ ملت برادر است. 

وی افزود: این سفر برای برداشتن گام‌های عملی برای تقویت روابط دوجانبه، به ویژه با توجه به شرایط بین‌المللی و چالش‌های مشترک، مهم است. 

«السودانی»، نیز در این نشست اظهار کرد که عراق از لغو تحریم‌های سوریه که اقتصاد این کشور را از آغاز بحران داخلی در سال ۲۰۱۱ تحت فشار قرار داده است، حمایت می‌کند.

به گزارش «میدل ایست آی»، بغداد و دمشق که روابط نزدیک اقتصادی، نظامی و سیاسی با ایران، که بازیگری مهم در منطقه است دارند، روابط خود را در طول بحران سوریه حفظ کردند، حتی زمانی که سایر کشور‌های عربی سفیران خود را از دمشق خارج کردند و سفارت‌های خود را در سوریه تعطیل کردند.

«فرهاد علاءالدین»، مشاور امور خارجه نخست وزیر عراق، می‎گوید: «السودانی» قرار است درباره مبارزه با قاچاق مواد مخدر و احتمال بازگشایی خط لوله صادرات نفت مدیترانه که می‌تواند به عراق در تنوع مسیر‌های صادراتی خود کمک کند، گفت‎وگو کند. 

دیپلماسی منطقه‌ای

سفر «السودانی» در حالی انجام می‌شود که دیگر کشور‌ها از جمله عربستان پس از سال‌ها تنش، روابط خود را با دمشق بازسازی می‌کنند.

سوریه در سال ۲۰۱۱ از عضویت در اتحادیه عرب تعلیق شده بود و چندین کشور حاشیه خلیج فارس از گروه‌های تروریستی حمایت کردند.

اما از آنجایی که دمشق کنترل بیشتر مناطق سوریه را به دست گرفته است، این کشور در ماه می‌ مجدداً به عضویت اتحادیه عرب پذیرفته شد. 

کشور‌های منطقه به دنبال گفت‎وگو با دمشق برای بازگرداندن میلیون‌ها پناهنده سوری به کشورشان هستند.

روابط عراق و سوریه

در اوایل ماه جولای، «السودانی» با سفیر سوریه در عراق درباره مسائل مشترک بین ۲ کشور، به ویژه در بخش اقتصادی گفت‎وگو کرده بود.

همچنین «فؤاد حسین»، وزیر خارجه عراق در بغداد با «فیصل المقداد»، همتای سوری خود پرونده‌های اصلی مشترک سیاسی و امنیتی را بررسی کرد.

۲ کشور مرز مشترکی به طول ۶۰۰ کیلومتر و چندین گذرگاه مرزی مشترک زمینی دارند.

عراق یکی از برجسته‌ترین کشور‌هایی است که روابط دیپلماتیک خود را با سوریه از زمان آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱ حفظ کرده است.

پیشتر بغداد از کشور‌های عربی خواست تا روابط خود را با سوریه عادی‌سازی کنند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *