۳ تهدید جنگ اوکراین برای آینده اروپا

8:15 - 15 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۹۲۸
۳ تهدید جنگ اوکراین برای آینده اروپا
با وجود ادعا‌های غرب مبنی بر قطعیت پیروزی اوکراین در جنگ با روسیه، اما در پشت صحنه نگرانی‌هایی برای آن‌ها وجود دارد.

خبرگزاری میزان - برای بیش از ۱۵ ماه، سران غربی اصرار داشته‌اند که پیروزی اوکراین قطعی است. 

«ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور اوکراین مدعی است که اوکراین از قاره اروپا در برابر آنچه «ضد اروپایی‌ترین نیروی جهان مدرن» می‌خواند، محافظت می‌کند.

بر اساس تفسیر ادعایی اوکراین و اروپا، جایگزین پیروزی اوکراین، تسلیم در برابر عملیات روسیه است که اروپا را به عصر تاریک جدیدی می‌کشاند.

به گزارش «ریسپانسیبل استیت کرفت»، این دیدگاه ادعایی از حال و آینده با «خوش‌بینی درباره آینده جنگ» اصرار بر اینکه روسیه در مسیر تضعیف اقتصادی، سیاسی و نظامی قرار دارد، حفظ می‌شود.

اظهارات اخیر در گروه ۷ در توکیو و «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا در «هلسینکی»، تغییرات اندکی را در سیاست غربی‌ها نشان می‌دهد؛ مذاکرات هنوز رد می‌شود، سلاح‌های بیشتری وعده داده می‌شود، و اطمینان‌هایی درباره پیروزی نهایی داده می‌شود.

در پشت صحنه، اما نگرانی‌هایی برای غرب وجود دارد. روسیه از نظر اقتصادی شکسته نشده است و با وجود همه سر و صدایی که پیرامون حادثه «پریگوژین» و واگنر به وجود آمد، هیچ شکاف سیاسی جدی رخ نداد و دولت روسیه همچنان پابرجا است. 

بسیج نسبی دفاع روسیه را تثبیت کرده است و ارتش روسیه تاکتیک‌های ضد پهپاد، پیاده نظام و توپخانه خود را با موفقیت تطبیق داده است.

در حالی که کشور‌های ناتو در تلاش برای افزایش ظرفیت نظامی-صنعتی هستند، روسیه در تولید توپخانه مزیت خود را حفظ کرده است. 

گسترش موفقیت آمیز و سازماندهی مجدد ارتش روسیه بخشی از دلیل عدم نیاز به گروه واگنر پریگوژین است. ارتش منظم روسیه کاملاً قادر به مقابله با ضد حمله اوکراین بدون حضور واگنر بوده است. 

اگر روسیه اکنون به اندازه کافی قوی باشد که بتواند در برابر اوکراین مورد حمایت ناتو مقاومت کند، اروپا با یک جنگ طولانی در جناح شرقی خود روبرو خواهد شد. 

در حالی که بلینکن ایده آتش‌بس را رد می‌کند، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو اخیراً ضد حمله اوکراین را ابزاری برای تقویت موقعیت کی‌یف در میز مذاکره توصیف کرد. 

کارشناسان اروپا برای درک پیامد‌های یک جنگ طولانی مدت در جناح شرقی خود با یک قدرت هسته‌ای بزرگ تلاش می‌کنند. 

اختلافات میان کشور‌های غربی در موضوع سیاست خارجی 

در ۲ ماه گذشته، برخی اختلافات در سیاست خارجی کشور‌های غربی آشکار شده است.

در گروه ۷، «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، اتحادیه اروپا را با موضع تند دولت بایدن در قبال چین همسو کرد، در حالی که امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در برابر تلاش‌ها برای گسترش دسترسی ناتو به صحنه اقیانوس آرام مقاومت کرد.

یک ماه قبل از این، مکرون زمانی که در جریان یک سفر دولتی به پکن، از اروپا خواست تا از جانبداری بر سر تایوان اجتناب کند و در عوض به دنبال «خود مختاری استراتژیک» به عنوان قدرت سوم در نظم جهانی چندقطبی جدید باشد، بسیار مورد تمسخر قرار گرفت. 

۳ تهدید جدی برای آینده اروپا

اکنون با ادامه جنگ اوکراین به طور نامحدود، سه تهدید جدی برای آینده اروپا قابل مشاهده است. 

نخست یک مشکل امنیتی سخت فوری و وجودی است. اگر نشست آتی ناتو در ماه جولای همانطور که انتظار می‌رود برگزار شود، تسلیحات و پول بیشتر، شاید حتی عضویت در ناتو، به اوکراین وعده داده خواهد شد. ناتو با احتیاط از آغاز جنگ همه جانبه با روسیه، نظامیان و خلبانان خود را به اوکراین نمی‌فرستد و کی‌یف را متکی به عرضه قطره‌ای تسلیحات پیشرفته‌تر می‌کند که برای یک حمله عمومی موفق کافی نیست. 

اگر موضوعات ذکر شده به واقعیت بپیوندد، کی‌یف ممکن است به استفاده از تسلیحات جدید ناتو برای انجام پرواز‌های مخرب فزاینده در خاک روسیه متوسل شود.

این امر می‌تواند روسیه را وادار کند تا با استفاده از تسلیحات دوربرد خود، خطوط تدارکاتی ناتو از لهستان و رومانی به اوکراین را متوقف کند. 

بدیهی است که این رویداد سران اروپایی را در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهد داد: اگر ناتو پاسخ ندهد، اعتبارش به طور فجیعی خدشه دار خواهد شد. اگر این کار را انجام دهد، تشدید تنش ممکن است موجودیت اروپا را تهدید کند، چه رسد به خودمختاری استراتژیک آن.

دومین تهدید یک مشکل امنیتی سخت میان مدت و بلند مدت است. این امر مدیریت تشدید و یک درگیری منجمد یا سناریوی جنگ برای همیشه را فرض می‌کند. در این صورت، اوکراین شبیه رژیم صهیونیستی خواهد شد، یک رژیم مسلح که دائما باید برای عملیات نظامی آماده باشد.

روسیه که از اروپا جدا شده و قادر به شکست اوکراین یا توقف حملات آن نیست، می‌تواند رادیکال‌تر شود و به دنبال وادار کردن اروپا با جنگ نامتقارن باشد.

اروپا در یک دوراهی کلاسیک امنیتی گرفتار خواهد شد: افزایش کمک‌های نظامی به اوکراین با هدف تقویت امنیت اروپا که تنها به ناامنی بیشتر منجر می‌شود.

سومین مورد تهدید اقتصادی است. از دست دادن انرژی ارزان روسیه یک چالش جدی برای اروپا است و احتمالاً با وابستگی به LNG آمریکا و سرمایه گذاری طولانی مدت در انرژی سبز گران قیمت حل خواهد شد.

این بدان معناست که قیمت بالای انرژی برای اروپا وضعیت عادی جدید خواهد بود.

در عین حال، در سناریوی «جنگ همیشگی» در اوکراین، آمریکایی‌ها بر فشار بر اروپا برای هزینه‌های بسیار بیشتر برای تولید نظامی ادامه می‌دهند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *