ورود قطار ملی به چرخه بهرهبرداری از اواخر مرداد ماه/ خدمترسانی ناوگان متروی تهران در جشن بزرگ غدیر
خبرگزاری میزان- به گزارش شهر، مسعود درستی مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران در خصوص آخرین اقدامات و برنامههای حوزه مترو در بخش بهرهبرداری توضیحاتی ارائه کرد.
وی در ابتدای در خصوص وضعیت ناوگان متروی تهران اظهار کرد: اولین حرکتی که در متروی تهران اتفاق افتاده به روزهای پایانی سال ۷۷ بر میگردد و ۲۴ سال است که در خدمت مردم هستیم. در مقاطع مختلف ناوگان مترو تجهیز شده، ولی امروز در عملیات به طور روزانه بین ۱۳۵ تا ۱۴۰رام قطار در حال سرویس دهی هستند.
درستی افزود: دو نسل ناوگان در مترو داریم. ناوگان قدیمیتر دی. سی و نسل دوم ای. سی هستند. ۴۲ رام قطار دی. سی داریم. امروز به لحاظ در دسترس بودن و راندمان آنها مطلوب نیست و جور اصلی جابجایی مسافر را قطارهای ای. سی میکشند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: در همین ۷ خط فعلی مترو نواقصی داریم. اگر بخواهیم سرویس دهی مطلوبی ارائه کنیم معادل ناوگانی که امروز داریم باید به آن اضافه شود تا سرویسدهی مناسبی تبدیل شود.
وی اضافه کرد: خطوط مترو با شبکه بودنش معنی دارد. با تکمیل کردن خطوط جذابیت و مطلوبیت مترو بیشتر میشود. از اسفند سال گذشته و از ابتدای سال مطلوبیت خط ۶ چندین برابر شده است. اگر خطوط ۶ و ۷ و ۴ و ۲ و ۳ را توسعه دهیم ناوگان موجود امروز ما جوابگوی سرویسدهی نخواهد بود.
درستی عنوان کرد: برای ۴ خط باقیمانده باید برنامهریزی مضاعفی برای ناوگان اختصاصی آنها در آینده وجود داشته باشد. برای تامین کسری، دو مسیر پیگیری میشود قرارداد ۶۳۰ واگن که توسط وزارت کشور در ۵ سال گذشته جاری شده مسیر کندی را طی کرده بود، اما از چند ماه گذشته شهردار تهران به صورت هفتگی پیگیر هستند و یک مسیر رو به رشد را طی کرده و در کمتر از ۲ ما آینده پیش پرداخت آن داده میشود.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری متروی تهران یادآور شد: یکی از کارهایی که در چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل شهری اتفاق افتاد بحث تولید قطار ملی بود که امروز برای اولین بار یک رام قطار را به صورت پایلوت توانستیم بسازیم و تستهای آنها به صورت موفقیت آمیز انجام شد. برای ۱۱۳ قطار قراردادی را امضا کردیم در قالب قطار ملی و این کارها اگر در ۱۸ تا ۳۶ ماه آینده انجام شود کمک بسیاری به ناوگان میکند و این مشکل زیرساختی به مرور مرتفع میشود.
وی بیان کرد: یک رام قطار ملی با مشارکت شرکتهای دانش بنیان ساخته شده است، واقعیت این است که سختگیرانه این مسأله را پیگیری میکنیم و تمام تستهای رایج و استاندارد روز دنیا را میگیریم. در سه شب گذشته تستهای نهایی این رام قطار در خطهای اصلی ما انجام شد و تمام مراحل خود را پاس کرد. برآورد این است که تا اواخر مرداد این رام قطار را در خدمت مردم قرار دهیم و اگر اینقدر سختگیری نمیکردیم تا امروز وارد چرخه شده بود.
۴۱رام قطار دی. سی و یک ام دی. سی پلاس
درستی درباره اورهال قطارها هم گفت: در سه ماهه ابتدای سال طبق برنامه زمانبندی با حساسیت خاصی اورهال را در دستور کار قرار دادیم. برنامه این بود تا یک سال آینده ۲۹ رام قطار را اورهال کنیم. در این باره ارتقای قطارهای دی. سی را داریم که مشکلات اصلی تکنولوژیکی داشت. با شناسایی این نقاط ضعف، در کنار اورهال و تعمیرات، ارتقای کیفی و بهسازی آنها انجام شد و ۵ مورد از پارامترهایی که نیاز مبرمی برای ارتقای کیفیت داشت شناسایی شد. البته دیگر این قطار دی. سی نیست و نام آن به دی. سی. پلاس تغییر کرد. در واقع امروز ۴۱ رام قطار دی. سی داریم و یک رام قطار دی. سی پلاس که امیدواریم یک سوم قطارهای دی. سی به این راندمان برسند تا زمانی که اولین قطارهای جدید تهیه شوند.
قیمت جهانی هر یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو تصریح کرد: قیمت جهانی هر یک واگن از حدود یک میلیون یورو تا ۱.۲ میلیون یورو است. ما همین قطارهای قدیمی را به عنوان سرمایه مردم میشماریم. با حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد قیمت یک رام قطار میتوان نسبت با ارتقای قطارهای قدیمی اقدام کرد و این سرمایه گذاری یعنی ارتقای قطارهای دی. سی را با جدیت پیگیری میکنیم.
ارتقا ظرفیت اورهال واگنها تا ۵۰درصد
وی افزود: برای ظرفیت اورهال قطارها، یک مساله؛ زیرساخت است و بحث دیگر این است که حوزه عملیات ما امکان در اختیار قرار دادن واگنهای زیاد برای اورهال را ندارد. در نشست خبری اخیر، سوء برداشت از صحبتهای شهردار شده بود. برنامه یک سال آینده ما ۲۰۳ واگن برای اورهال است و منظور شهردار تهران از اورهال ۴۵۰ واگن تا پایان سال آینده است که عدد قابل توجهی است. به جز ظرفیت واگن سازی اگر شرایط را فراهم کنیم در پایانههای شهید کلاهدوز و اکباتان میتوان ظرفیت زیرساختی اورهال را بالا ببریم و تا ۴۰ تا۵۰ درصد ارتقا دهیم. در واقع برای اورهال باید حوزه زیرساخت و عملیات را با هم ببینیم.
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو ادامه داد: موضوع هوشمندسازی و طرح ای. بی. تی پیگیری میشود که یکی از حوزههای آن حمل و نقل و مترو است. این مسأله را به حوزه سخت افزار و نرم افزار تقسیم کردیم تا بحث کیف پول الکترونیک را وارد بهرهبرداری کنیم. شرکت بهره برداری متولی تامین سخت افزاری در ایستگاهها و نصب آن شد و بخش نرم افزاری به فاوا واگذار شده است. خوشبختانه زودتر از برنامه زمانبندی این اتفاق را رقم زدیم و در تمام ایستگاههای مترو تجهیزات اولیه آن را نصب کردیم و بستر آن آماده است.
وی گفت: طرح روزنامه دیواری مدتی است که توسط مجموعه همشهری در مترو انجام میشود و بخش نیازمندیهای آن در روزنامه دیواری مورد استقبال قرار گرفته است.
درستی درباره جشن عید غدیر و برنامههای مرتبط در ایستگاهها و جابجایی مسافران برای این جشن توضیح داد: شرکت بهرهبرداری در اغلب مناسبتهای ملی و مذهبی شرکت بهره برداری در حال سرویس دهی است. روز جمعه. در روز عید برای این جشن بزرگ ۱۰ کیلومتری در خدمت مردم هستیم. شاید تنها مد حمل و نقلی آن روز، با توجه به منع تردد و محدودیتهای سایر مدهای حمل و نقلی مترو باشد؛ بنابراین برای ورود و خروج مردم در جشن در خدمت آنها خواهیم بود. در پایان مراسم تا آخرین ساعات در کنار مردم هستیم تا همه مسافران را جابجا کنیم. همچنین در یک سری از ایستگاهها نیز کار فرهنگی انجام خواهیم داد.
تابستان زمان طلایی اورهال مترو
درستی درباره خدمات مترو در ایام مختلف سال اضافه کرد: در اسفندماه و برخی زمانها تقاضای بیشتری داریم، اما در تابستان تقاضای کمتری داریم چرا که مدارس و دانشگاهها تعطیل هستند و بخشی از برنامه زمانبندی ما تابع این است که در چه فصل و ماهی هستیم و نیاز مردم چیست. در واقع تابستان فصل بسیار مهمی است برای اورهال، لذا معمولا باید در مهرماه با واگنهای اورهال شده مواجه باشیم. امسال نیز برنامه ریزی کردیم از این زمان طلایی استفاده بیشتری کنیم.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو گفت: امروز در شرکت بهره برداری قریب ۷۵۰۰ پرسنل داریم و یکی از بزرگترین شرکتهای خدماتی شهر و کشور هستیم. فعالیت شرکت ما ۲۴ ساعته است و هیچ تعطیلی در ۳۶۵ روز سال نداریم. ۱۲۰۰ پرسنل در ستاد و مابقی در حوزه عملیات هستند.
وی عنوان کرد: شرکت ما نیز مانند سایر بخشها از خدمات خرسندساز شهرداری بهره مند میشوند و طبیعی است که به لحاظ زمان بندی نسبت به برخی بخشها متفاوت باشیم و ما نیز تلاش میکنیم در این حوزه نیز در کنار پرسنل باشیم. چرا که حال خوب پرسنل میتواند روی حال خوب مردم نیز تاثیرگذار باشد. تلاش ما این است که در حوزه خدمات رفاهی در جهت ایجاد انگیزه و حال خوب آنها تلاش کنیم. در بخش سفرهای زیارتی برنامههایی مشخص شد و در بحث ایجاد بستر برای ورزش نیز سعی کردیم بستههایی را ارائه کنیم.
درستی درخصوص موضوع افزایش سن بازنشستگی که اخیرا مطرح شده توضیح داد: اغلب مشاغل ما در نوع مشاغل سخت و زیان آور قرار دارند. اینکه سن فعالیت را به ۳۰ سال کار برسانیم سخت و دشوار است و در بخش عملیات، از یک سنی به بعد انجام کامل و درست کار بسیار دشوار است و این مسأله باعث نگرانیهایی شده که امیدواریم دولت و مجموعه قانونگذاری کشور با در نظر گرفتن همه جوانب تصمیمی بگیرند که به نفع همه گروهها و مشاغل باشد.
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری مترو در پایان درباره عیدی ویژه به مناسبت غدیر به پرسنل این شرکت گفت: در کنار هدیه شهردار به همه کارکنان، یک روز مرخصی تشویقی به همه پرسنل اعطا میکنیم چرا که اعیاد و روزهای خاص برای ما تعطیل نیست و این مرخصی شاید بتواند به ارتقای انگیزه کارکنانمان کمک کند.
انتهای پیام/