رونمایی سازمان انرژی اتمی از شبیه‌‌ساز آموزشی راکتور آب سبک تحت فشار

16:04 - 13 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۶۳۷
رونمایی سازمان انرژی اتمی از شبیه‌‌ساز آموزشی راکتور آب سبک تحت فشار
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت که این سازمان از یک دستاورد جدید بهره برداری کرد.

خبرگزاری میزان – با حضور محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی، سید امیرحسین فقهی معاون سازمان و رئیس پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای، محمد قنادی مراغه معاون برنامه‌ریزی هسته‌ای و نظارت راهبردی سازمان و جمعی از مدیران و اعضای هیئت علمی از سامانه GNRTS یا شبیه ساز آموزشی راکتور آب سبک تحت فشار، رونمایی شد.

این سامانه به منظور آموزش فنی پرسنل و آشنایی آن‌ها با مفاهیم اپراتوری نیروگاه در شرایط عادی و همچنین شرایط اضطراری، طراحی و توسعه یافته است؛ در این شبیه‌ساز سناریو‌های گوناگون قابل بارگذاری بوده و ترتیب رخداد وقایع قابل مطالعه است؛ با توجه به قابلیت شبیه سازی بلادرنگ و متوقف سازی رخدادها، مربی توان توضیح روند تغییرات متغیر‌های مهم و منطق حاکم بر آن‌ها در سیستم‌های کنترل راکتور و محافظت را خواهد داشت.

مسئولان سازمان انرژی اتمی با توجه به گسترش فناوری‌های نوین در کشور و اجرا شدن پروژه‌های مختلف در این زمینه، فراهم ساختن زیرساخت‌های جدید برای آشنایی کارشناسان و دانشجویان مهندسی یا صنایع با ابزار‌های مدرن را فراهم کرده‌اند.

برای نیل به این هدف طراحی و توسعه سیمولاتور یا شبیه‌ساز آموزشی راکتور آب سبک تحت فشار را در دستور کار قرار دادند؛ سیمولاتور یا شبیه‌ساز، تمام فرایند‌های یک مجتمع صنعتی اعم از نیروگاه‌های هسته‌ای، فسیلی، خورشیدی، پالایشگاهی را با استفاده از ابزار‌های محاسباتی، شبیه‌سازی می‌کند.

در شبیه‌ساز‌های بلادرنگ، تمامی محاسبات به صورت واقعی و در زمان واقعی انجام می‌شود؛ طراحی نهایی می‌تواند با استفاده از این ابزار، قبل از مراحل ساخت بررسی شود؛ همچنین با استفاده از شبیه‌ساز، امکان آموزش پرسنل بهره‌بردار فراهم می‌شود و قابلیت بررسی و ایجاد تغییرات قبل از انجام اصلاحات نهایی در یک مجتمع صنعتی را به طراحان آن می‌دهد.

در این زمینه یک شبیه‌ساز آموزشی راکتور اتمی آب سبک تحت فشار با توان ۱۰۰ مگاوات حرارتی و ۳۰ مگاوات تولید برق در سازمان انرژی اتمی ایران، طراحی و ساخته شده است؛ کارشناسان مربوطه با استفاده از این شبیه‌ساز سخت‌افزاری – نرم‌افزاری، نه تنها با طراحی‌ها و جنبه‌های مختلف کار با یک راکتور قدرت آشنا شده و نحوه کار با آن را تجربه می‌کنند بلکه با استفاده از تجهیزات کنترل راکتور می‌توانند آزمایشات متعددی را انجام داده و قدم‌های لازم در فهم و طراحی صحیح راکتور را بردارند.

انواع مختلفی از این شبیه‌ساز هم اکنون در ۸ دانشگاه از دانشگاه‌های برتر کشور نصب و در حال بهره‌برداری است؛ توسعه و بهبود این شبیه‌ساز بر اساس نقطه نظرات دانشگاه‌ها و صنایع، امکان‌پذیر بوده و نرم‌افزار این شبیه‌ساز از قابلیت به‌روزرسانی و پشتیبانی برخوردار است.

این محصول با قیمتی کاملا رقابتی با انواع مشابه خارجی ساخته شده و از قابلیت بالایی برای صادرات این محصول به خارج از کشور برخوردار است؛ با توجه به بومی بودن همه تجهیزات و به‌ویژه نرم‌افزار تولیدی و موتور محاسباتی، امکان طراحی و ساخت این نوع شبیه‌ساز‌ها برای مجتمع‌های صنعتی و نیروگاه‌های غیرهسته‌ای، کاملا در دسترس است و سازمان انرژی اتمی کاملا آمادگی انجام این کار را دارد.

اسلامی: یکی دیگر از دستاورد‌های اثربخش در حوزه علوم و فنون پیشرفته به منصه ظهور رسید

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی با اعلام خبر تولید شبیه ساز برای نخستین بار در کشور، گفت: همکاران پر تلاش ما امروز توانستند یکی دیگر از دستاورد‌های اثربخش در حوزه علوم و فنون پیشرفته را به منصه ظهور برسانند.

وی افزود: در واقع این شبیه ساز یک بخش واقعی و موثر از فرآیند، مجموعه‌ها و اجزای یک نیروگاه یا رآکتور قدرت است که با مقیاس ۱۰۰ مگاوات حرارتی می‌تواند مدیریت و اتاق کنترل نیروگاه را در اختیار بگیرد و آن را اداره و مدیرت کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: موضوع مهم برای ما در مرحله کنونی، آموزش و تربیت نیروی انسانی هم در مقاطع تحصیلی موجود در دانشگاه‌ها و هم در آموزش‌های مهارتی برای کارکنان آینده و بهره برداران است؛ ما باید پرسنل را آموزش داده و آماده کنیم تا بتوانند در فرآیند‌های کاری مستقر شده و مسئولیت‌ها را برعهده بگیرند.

به گفته اسلامی، این شبیه ساز هم از لحاظ سخت افزار و هم از نظر نرم افزار، یک مجموعه یکپارچه است که بدون وابستگی و بر اساس اقلام و اجزای عموما ساخت داخل طراحی و اجرایی شده است و ما امروز قابلیت بهره برداری از آن را داریم.

وی افزود: ما این شبیه ساز را در مرکز علوم و فنون هسته‌ای پژوهشگاه نصب کردیم تا اولا برای آموزش و تربیت نیروی انسانی استفاده شود و ثانیا در فرآیند تحصیلات تکمیلی یا پژوهش‌های دانشجویان یا همکاران ما از آن استفاده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پایان گفت: موضوع حایز اهمیت این است که نسل‌های قدیمی‌تر این شبیه ساز‌ها را قبلا با اجزای کمتر به دانشکده‌های هسته‌ای هشت دانشگاه که می‌توانند از این شبیه ساز استفاده کنند، واگذار کردیم؛ از این پس برای پروژه‌های بزرگی که در دست اقدام داریم و نیروگاه‌هایی که در برنامه هستند، این بخش از اجزای نیروگاه را با ظرفیت کامی برقرار می‌کنیم و این امر می‌تواند تامین، و پشتیبانی را برقرار کرده و در اختیار واحد‌های نیروگاهی قرار دهد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *