کدام اعضای ناتو بیشترین هزینه نظامی را دارند؟

11:49 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۳۴۰
کدام اعضای ناتو بیشترین هزینه نظامی را دارند؟
این ائتلاف در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۳ تریلیون دلار برای مصارف نظامی هزینه خواهد کرد.

خبرگزاری میزان – هزینه‌های نظامی ائتلاف غربی ناتو بالاتر از هزینه‌های تمام رقبای اصلی آن‌ها و مجموع جهان است. 

به گزارش «اسپوتنیک»، این ائتلاف در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۳ تریلیون دلار برای مصارف نظامی هزینه خواهد کرد، در حالی که در سال ۲۰۲۲، این میزان ۱.۲ تریلیون دلار بود. 

افزایش مخارج این ائتلاف به مدت‌ها قبل از تشدید تنش‌ها در اوکراین در سال ۲۰۲۲ بازمی‌گردد، به طوری که ائتلاف همه اعضا را موظف می‌کند ۲ درصد یا بیشتر از تولید ناخالص داخلی خود را برای مصارف نظامی هزینه کنند. 

ناتو به طور مداوم چندین برابر بیشتر از رقبای اصلی خود برای مصارف نظامی هزینه می‌کند. 

به عنوان مثال، روسیه که در یک درگیری نیابتی علیه کل ائتلاف غرب می‌جنگد، و در حالی که این ائتلاف با ده‌ها میلیارد دلار تسلیحات کی‌یف را تسلیح می‌کند، حدود پنج تریلیون روبل یا ۵۶.۶ میلیارد دلار برای دفاع از خود در سال ۲۰۲۳ اختصاص داده است. 

در مثالی دیگر، چین که در سال ۲۰۲۰ از اقتصاد آمریکا در تولید ناخالص داخلی پیشی گرفت و با تحریکات مداوم واشنگتن در دریای چین جنوبی و تایوان مواجه بود، در سال جاری ۱.۵۵ تریلیون یوان (حدود ۲۲۴ میلیارد دلار) برای مصارف نظامی خود هزینه می‌کند.

بزرگترین هزینه کننده ناتو کیست؟ 
همانطور که ممکن است حدس زده باشید، آمریکا با اختصاص ۸۷۷ میلیارد دلار، حدود سه درصد تولید ناخالص داخلی یا ۱۲ درصد از کل هزینه‌های فدرال آمریکا، بیشترین میزان هزینه‌های نظامی را در میان اعضای این ائتلاف غربی دارد. 

مخارج نظامی آمریکا از سال ۲۰۱۵ به دنبال کاهش پنج ساله پس از درگیری عراق و بحران اقتصادی آمریکا، هر سال افزایش یافته است.

کنگره اخیراً به توافق مهمی برای سقف بدهی دست یافت که هزینه‌های نظامی را برای سال مالی ۲۰۲۴ به ۸۸۶ میلیارد دلار محدود می‌کند. اما قانون‌گذاران هر ۲ حزب از قبل راه‌حل‌هایی را برای هزینه‌های بیشتر، مانند استفاده از «مکمل‌های اضطراری» برای ارائه کمک به اوکراین برای سایر اولویت‌های پنتاگون آغاز کرده‌اند. 

۳ عضو بعدی با بیشترین هزینه 
دومین عضو پس از آمریکا از نظر کل هزینه‌ها، انگلیس است که معادل ۶۸.۵ میلیارد دلار برای مصارف نظامی در سال ۲۰۲۳ اختصاص داده است و متعهد شده که هزینه‌های خود را شش میلیارد دلار دیگر طی ۲ سال آینده افزایش دهد. این در شرایطی است که این کشور در آستانه رکود بوده و با بحران هزینه زندگی مواجه است که از دهه ۱۹۷۰ بی‌سابقه بوده است. 

آلمان سومین هزینه کننده بزرگ ناتو است که در سال ۲۰۲۳ حدود ۵۴.۵ میلیارد دلار برای مصارف نظامی اختصاص داده است و قصد دارد تا ۱۰.۹ میلیارد دلار (در مجموع به ۶۰ میلیارد یورو) در سال ۲۰۲۴ افزایش یابد. آلمان که در حال حاضر در رکود به سر می‌برد، مسلماً بیشترین آسیب را از درگیری اوکراین دیده است.

زیان کشور‌های اروپایی در نتیجه درگیری ناتو و روسیه، از دست دادن منبع انرژی و منابع ارزان روسیه برای تامین انرژی اقتصاد صنعتی گرسنه آن، و مواجهه با حمله خرابکارانه علیه خطوط لوله نورد استریم از سوی متحدان خود بوده است. 

کشور‌های در رتبه‌های بعدی
کشور‌های بعدی فرانسه، ایتالیا، لهستان، کانادا، هلند، ترکیه و اسپانیا هستند که در سال جاری به ترتیب معادل ۴۲.۸ میلیارد دلار، ۳۰.۳ میلیارد دلار، ۲۲.۵ میلیارد دلار، ۲۱.۴ میلیارد دلار، ۱۸.۱ میلیارد دلار، ۱۵.۹ میلیارد دلار و ۱۳.۱ میلیارد دلار برای مصارف نظامی هزینه کردند. تقریباً همه این کشور‌ها با استناد به آنچه «تهدید‌های خارجی» خواندند و همچنین تعهدات خود در قبال ناتو، وعده افزایش بیشتر این ارقام را داده‌اند. 

فرانسه که ماه‌ها با اعتراضات مربوط به برنامه‌های دولت برای افزایش سن بازنشستگی روبرو بوده و پس از تیراندازی پلیس به یک نوجوان در خارج از پاریس، اکنون در آتش خشم مردم می‌سوزد، بلندپروازانه‌ترین برنامه‌های هزینه‌های نظامی را دارد و رئیس جمهور این کشور در بهار امسال طرح بودجه نظامی ۴۳۸ میلیارد دلاری را برای سال‌های ۲۰۲۴-۲۰۳۰ به پارلمان ارسال کرد. 

انتهای پیام/

محمد حسین چخماقی


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *