سفر رئیس سیا به اوکراین/ طرح جدید کی‎یف برای مذاکره با مسکو

13:05 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۹۵۷
سفر رئیس سیا به اوکراین/ طرح جدید کی‎یف برای مذاکره با مسکو
رئیس سازمان سیا اخیراً سفری محرمانه به اوکراین داشته جایی که مقام‎های کی‌یف یک طرح بلندپروازانه را افشا کردند.

خبرگزاری میزان - رسانه‎های آمریکایی می‎گویند «ویلیام برنز»، رئیس سازمان سیا اخیراً سفری محرمانه به اوکراین داشته است، جایی که مقام‎های کی‌یف یک طرح بلندپروازانه را برای تصرف مناطق تحت کنترل روسیه و آغاز مذاکرات آتش‌بس با مسکو تا پایان سال، افشا کردند.

رئیس سیا در این سفر با «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس جمهور و مقامات ارشد اطلاعاتی اوکراین دیدار کرد.

این دیدار در مقطعی حیاتی در درگیری اوکراین انجام شد.

این در حالی است که نظامیان اوکراینی در تلاش‌های خود برای به دست آوردن برتری زودهنگام در ضدحمله مورد انتظار خود با چالش‌هایی مواجه شده‌اند. 

به گفته یک مقام ناشناس آمریکایی، سفر رئیس سیا به کی‌یف پس از آغاز جنگ اوکراین بیش از یک سال پیش، یک اتفاق عادی بوده است. 

همانطور که این مقام ناشناس اعلام کرد، هدف از این سفر تایید مجدد تعهد دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا به اشتراک‎گذاری اطلاعات با هدف کمک به اوکراین بود. 

طرح اوکراین چیست؟

مقام‎های اوکراینی به طور علنی از منتقدان سرعت ضدحمله تاکنون ابراز ناامیدی کرده‌اند اما برنامه ریزان نظامی در کی‌یف به «برنز» و دیگران نسبت به هدف خود برای تصرف قلمروی قابل توجهی تا پاییز اطمینان داده‌اند. 

به گفته منابع مطلع، تحرکاتی که اوکراین نسبت به آن‌ها به آمریکا اطلاع داده عبارتند از انتقال توپخانه و سامانه‌های موشکی در نزدیکی خط مرزی کریمه؛ فشار بیشتر بر محور شرق اوکراین و آغاز مذاکرات با مسکو برای اولین بار از زمان شکست مذاکرات صلح در مارس سال گذشته.

یک مقام ارشد اوکراینی، می‎گوید: روسیه تنها در صورتی مذاکره خواهد کرد که احساس خطر کند.

اینکه آیا اوکراین می‌تواند این برنامه‌ها را در چنین جدول زمانی کوتاهی انجام دهد یا خیر، نیازمند گذشت زمان است. 

سازمان سیا از اظهار نظر در این رابطه خودداری کرده است.

واکنش روسیه

روسیه بار‌ها هرگونه دخالت در درگیری در شرق اوکراین را رد کرده است؛ جایی که از سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۴ هزار نفر در آن جان خود را از دست داده‌اند.

مسکو همچنین کی‌یف را به نقض توافقات «مینسک» در سال ۲۰۱۵ متهم کرده است که قرار بود به درگیری‌ها پایان دهد و راه را برای حل و فصل سیاسی هموار کند.

کرملین هشدار داده است که هرگونه تلاش اوکراین برای تصرف مناطق شرق اوکراین با زور، عواقب فاجعه بار برای ثبات منطقه خواهد داشت. 

آمریکا و متحدانش حمایت خود را از اوکراین اعلام کرده و تحریم‌هایی را علیه روسیه اعمال کرده‌اند. آن‌ها همچنین کمک نظامی و آموزش به اوکراین ارائه کرده‌اند.

نقش سازمان سیا 

سیا از زمان آغاز درگیری اوکراین، نقش کلیدی در ارائه اطلاعات و تحلیل به اوکراین و متحدانش داشته است.

طبق گزارش‌ها، این سازمان همچنین به تسلیح و آموزش مخفیانه برخی از واحد‌های نظامی اوکراینی کمک کرده است.

«ویلیام برنز»، یک دیپلمات سابق که در ماه مارس ریاست سیا را برعهده گرفت، به خوبی از منطقه و چالش‌های آن آگاه است.

وی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۸ به عنوان سفیر آمریکا در روسیه فعالیت کرد و در مذاکرات پیمان «نیو استارت» درباره کاهش تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۱۰ شرکت داشت. 

«برنز» در جلسه تایید خود به عنوان رئیس سیا گفته بود: روسیه یک دشمن قدرتمند است که تعداد زیادی از چالش‌ها را برای منافع آمریکا ایجاد می‌کند.

سفر رئیس سیا به اوکراین بخشی از یک تور گسترده‌تر سفر به اروپا بود.

مقاصد دیگر این مقام آمریکایی آلمان، فرانسه و انگلیس بود. وی با همتایان خود از آن کشور‌ها و همچنین از ناتو و اتحادیه اروپا دیدار کرد تا در مورد مسائل امنیتی و تهدیدات مختلف گفت‎وگو کند. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *