گزارش|

اعتراض برخی از کارشناسان و دانش‌آموزان به نحوه برگزاری امتحانات نهایی؛ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اصلاح می‌شود؟

7:45 - 12 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۱۲۰۶
تعداد نظرات: ۲ دیدگاه
اعتراض برخی از کارشناسان و دانش‌آموزان به نحوه برگزاری امتحانات نهایی؛ تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور اصلاح می‌شود؟
برخی از کارشناسان و دانش‌آموزان نسبت به نحوه برگزاری و سطح سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم انتقاداتی داشتند و خواستار اصلاح مصوبه تاثیر سوابق تخصیلی بر آزمون سراسری شدند، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اما اعتراض کنندگان را ذینفعانی دانست که به دلیل افزایش سوابق تحصیلی دچار مشکلات اقتصادی شده و منافعشان به خطر افتاده است.

خبرگزاری میزان -   با مصوبه شورایعالی انقلاب فرهنگی سوابق تحصیلی امتحانات نهایی پایه دوازدهم در کنکور سراسری امسال که روز‌های چهاردهم و پانزدهم تیرماه برگزار می‌شود، ۴۰ درصد تاثیر قطعی خواهد داشت، این تاثیر در حالی اعمال می‌شود که این امتحانات به سبب سنجش دقیق‌تر دانش‌آموزان بسیار مفهومی برگزار شد و همین امر موجب شد تا تعدادی از دانش‌آموزان خواستار کاهش تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور امسال باشند، از طرفی دیگر نیز تعدادی از کارشناسان آموزشی تاثیر سوابق تحصیلی بر کنکور را با توجه دشوار بودن سوالات و نبود امکانات لازم در مناطق محروم اجحاف در حق دانش‌آموزان این مناطق می‌دانند.

معدل حدود ۳ هزار دانش‌آموز پایه دوازدهمی ۲۰ است

محمد رضا نیک نژاد کارشناس مسائل آموزشی در رابطه با این موضوع به میزان گفته بود: مرز مشخصی در این مورد وجود ندارد و ما نه می‌توانیم بگوییم که سوالات بسیار مفهومی و سخت بوده و نه می‌توانیم بگوییم سوالات آسان بوده است البته این نگاه در بین برخی معلمان طراح سوال وجود دارد که سوالات باید دشوار باشد تا با توجه به افزایش تاثیر این امتحانات در کنکور به دانش‌آموزانی که درسخوان هستند و مفاهیم درسی را به خوبی متوجه شده‌اند، ظلم نشود چرا که هم اکنون حدود ۲ تا ۳ هزار نفر دانش‌آموز با معدل ۲۰ داریم و با طراحی سوالات دشوار می‌توان دانش‌آموزان خوب را از هم جدا کرد تا در حق دانش‌آموزانی که بسیار عالی هستند، اجحاف نشود. البته گاهی برخی سوالاتی که در امتحانات نهایی مطرح می‌شود در کتاب درسی و چارچوبی که دانش‌آموز باید بخواند و یاد بگیرد و این اتفاق در مسیر و جهت منافع و خواسته‌های مافیای آموزشی کشور است چرا که هر چه سوالات سخت‌تر شود از آنجایی که دانش‌آموزان در کتب درسی پاسخ سوالات را پیدا نمی‌کنند جذب آموزشگاه‌های خصوصی و تهیه کتاب‌های کمک درسی می‌شوند که به نفع تجارت آموزشی است و تعارض منافع گسترده‌ای ایجاد کرده و سبب درآمدزایی برای عده‌ای از افراد شده است. از طرفی دیگر از آنجایی که نگاه کمی و نمره‌ای بر سیستم آموزشی ما سیطره پیدا کرده و برخی دانش‌آموزان این نگاه را دارند که باید همه چیز برایشان آماده باشد تا به سوالات پاسخ دهند و سوالات مفهومی به نظر برخی از آن‌ها دشوار می‌آید. ما سطوح مختلف یادگیری را داریم و متناسب با آن‌ها سوالاتی را طراحی می‌کنیم و  در سطوح دانش، درک و فهم، تجزیه و تحلیل و ارزشیابی تعدادی سوال طرح می‌شود و برای هر سطح آموزشی باید سوال متناسب خودش طراحی شود، چرا که نمی‌توانیم همه سوالات را در سطح دانش یعنی نام ببرید و تعریف کنید، طراحی کنیم، سوالات در سطوح بالاتر مفهومی هستند تا دانش‌آموز لایه‌های ژرف‌تری از آموزش را جستجو کند. به طور کلی اگر واقعا سوالی خارج از کتاب درسی باشد حتما باید پیگیری شود تا حق دانش‌آموزان ضایع نشود و همانطور که گفتم ممکن است این مسئله وجود داشته باشد و چنانچه سوالات در چارچوب درس و برنامه آموزشی هر درس باشد آموزش و پرورش باید در برابر اعترضات در رابطه با سوالات مقاومت کند و هم اینکه در این خصوص به خانواده‌ها اطلاع رسانی کند که برایشان تنش ایجاد نشود.

طرح سوالات مفهومی و تصحیح الکترونیک امتحانات نهایی حق بسیاری از دانش‌آموزان را ضایع کرد

فروغ تیموریان، کارشناس مسائل آموزشی هم پیش از این در گفتگو با میزان اظهار کرده بود: امسال سوالات امتحانات نهایی به ویژه در رشته علوم انسانی بسیار مفهومی و سنگین بود، البته از ابتدا عنوان کرده بودند که قرار است سوالات مفهومی شود، اما ما هنگامی می‌توانیم سوالات مفهومی طرح کنیم که مفاهیم درسی را به صورت مفهومی تدریس کرده باشیم و این در حالی است که برخی از دروس به ویژه در علوم انسانی قابلیت این سبک تدریس را ندارد و بنابراین یکی از ایرداتی که امسال در سوالات امتحانات نهایی با آن مواجه بودیم سوالات به‌شدت مفهومی بود و از قسمت‌هایی از کتاب سوال داده شده بود که شاید معلم هم به آن توجه نکرده بود. مطالب درسی در همه کشور به صورت یکسان تدریس نشده است و دانش‌آموزی که در تهران معلم بسیار خوبی داشته با دانش‌آموزی که در مناطق محروم کشور نظیر عسلویه، بلوچستان و مناطقی از کرمان درس می‌خواند که معلمشان نو معلم هستند و یا ممکن است به سبب کمبود در رشته مرتبطشان تدریس نکنند، برابر نیست و طرح سوال مفهومی هنگامی می‌تواند اثرگذار باشد که چینش منظمی از سطح سواد و نحوه تدریس معلم در سراسر کشور داشته باشیم و طراحی این نوع سوالات نشان‌دهنده این امر بود که طراحان سوال تفاوت مناطق مختلف کشور را در نظر نگرفته اند و هنگامی که سوالات برای دانش‌آموزانی که در تهران تحصیل می‌کنند تا این حد دشوار است قطعا برای دانش‌آموزان مناطق محروم که به امکانات آموزشی دسترسی کمتری دارند، سخت‌تر است.

دانش‌آموزان مناطق محروم با محصلین مدارس غیرانتفاعی پایتخت رقابت نمی‌کنند

مهرداد ویس کرمی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، اما در گفتگو با میزان در خصوص دشوار بودن سوالات امتحانات نهایی عنوان کرده بود: یکی از دلایل مفهومی بودن سوالات امتحانات نهایی پایه دوازدهم این است که با توجه به تاثیر قطعی این امتحانات در کنکور به جای محفوظات بیشتر باید به سمت فهم مطالب درسی رفت، به عقیده افرادی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی این طرح را مصوب کردند باید تدریس مطالب درسی جدی‌تر گرفته شود و بیشتر فهم عمیق مطالب درسی مورد سنجش قرار گیرد و سطحی نگری و تکنیک‌های تست زنی تعیین کننده نباشد. همچنین به نظر نمی‌رسد که طراحی سوالات مفهومی به ضرر مناطق محروم باشد چرا که داوطلب ساکن در منطقه ۳ با سایر داوطلبان این منطقه مقایسه می‌شود نه با داوطلبی که در تهران است و دانش‌آموزان مناطق محروم با دانش‌آموزان مناطق برخودار قیاس نمی‌شوند و این مغالطه شکل گرفته که دانش‌آموز مدرسه غیرانتفاعی تهران با دانش‌آموز یکی از روستا‌های سیستان‌وبلوچستان مقایسه می‌شود، اما برای عدالت آموزشی مناطق کشور به ۳ منطقه تقسیم شده و مقایسه عادلانه است. در حال حاضر ۳۰ درصد از ظرفیت رشته پزشکی به مناطق محروم اختصاص یافته و ظرفیت پذیرش این رشته بیشتر شده است و نمی‌توان با صراحت گفت که طراحی سوالات مفهومی به ضرر مناطق محروم است و من در این مورد تردید جدی دارم. سال اولی است که این طرح اجرا شده و حتما پس از برگزاری کنکور ارزیابی‌های تحلیلی انجام می‌شود و اگر ایراداتی در این طرح وجود داشته باشد اصلاح می‌شود.

افزایش تاثیر معدل در کنکور دانش‌آموزان مناطق محروم را در موقعیت برابر قرار می‌دهد

علی بهادری‌ جهرمی سخنگوی دولت نیز پاسخ به میزان در رابطه با اعتراض برخی کارشناسان و دانش‌آموزان نسبت به دشوار بودن سؤالات امتحانی و نظر وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در این خصوص گفت: مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در این باره روشن است و تکلیف دولت را نیز مشخص کرده است. تلاش بر این است که تغییراتی انجام شود و امتحانات از تست‌زنی به سوالات مفهومی‌تر برگردد، در ابتدای طرح برخی اساتید با رویه‌هایی مشابه تست‌زنی پیش می‌روند و طبیعی است که در اولین سال اجرای طرح دشواری‌هایی پیش بیاید، مزیت این روش این است که سوالات از منابع درسی طرح می‌شود و دانش آموزان مناطق محروم که به برخی کلاس‌های کنکور، روش‌های تست‌زنی و ... دسترسی ندارند می‌توانند در رقابت برابری قرار بگیرند و شرایط بهتری داشته باشند، امید است این مسیر که شورای‌عالی انقلاب فرهنگی طراحی کرده بتواند مشکلات کنکور را که بعضا با گذشت ۳ ساعت آزمون آینده نوجوان و جوانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد اصلاح کند.

ذینفعان اقتصادی به افزایش سوابق تحصیلی در کنکور اعتراض دارند

در تازه‌ترین واکنش اما حجت الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفتگو با میزان در رابطه با این خواسته برخی از دانش‌آموزان ضمن اشاره به اینکه ما سیاست‌گذار هستیم و اجرا کننده نیستیم، بیان کرد: دانش‌آموزان نسبت به این موضوع اعتراضی نداشتند و ذینفعانی که به دلیل افزایش سوابق تحصیلی دچار مشکلات اقتصادی شدند و منافعشان به خطر افتاده نسبت به این موضوع اعتراض می‌کنند.

انتهای پیام/


شهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۰۸
0
0
نحوه برگزاری امتحانات نهای یازدهم
خوب نبود وخیلی از دانش آموزان افت کردن. و طرح سوال خوب نبود
الهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۷
0
0
سلام وقت شما به خیر مادرشهر کرمانشاه زندگی میکنیم دخترمن امتحان نهایی پایه یازدهم افتاده مدرسه ستایش شهرک مسکن امروز امتحان شیمی داشتن ۱۲۰دقیقه مهلت آزمون بوده اما ساعت ۹/۳۰ یعنی نیم ساعت زودتر برگه های امتحان رو از دانش آموزان گرفتن خداوکیلی باید حذف دل مان رو کجا ببریم که حق دانش آموزهای رو ضایع میکنن
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *