طرح سوالات مفهومی و تصحیح الکترونیک امتحانات نهایی حق بسیاری از دانشآموزان را ضایع کرد/ در میزان تاثیر معدل بر کنکور بازنگری شود
خبرگزاری میزان - فروغ تیموریان در گفتوگو با میزان در خصوص دشوار بودن سوالات امتحانات نهایی امسال که ۴۰ درصد در کنکور موثر است گفت: امسال سوالات امتحانات نهایی به ویژه در رشته علوم انسانی بسیار مفهومی و سنگین بود، البته از ابتدا عنوان کرده بودند که قرار است سوالات مفهومی شود، اما ما هنگامی میتوانیم سوالات مفهومی طرح کنیم که مفاهیم درسی را به صورت مفهومی تدریس کرده باشیم و این در حالی است که برخی از دروس به ویژه در علوم انسانی قابلیت این سبک تدریس را ندارد و بنابراین یکی از ایرداتی که امسال در سوالات امتحانات نهایی با آن مواجه بودیم سوالات بهشدت مفهومی بود و از قسمتهایی از کتاب سوال داده شده بود که شاید معلم هم به آن توجه نکرده بود.
وی ضمن اشاره به اینکه مطالب درسی در همه کشور به صورت یکسان تدریس نشده است، ادامه داد: دانشآموزی که در تهران معلم بسیار خوبی داشته با دانشآموزی که در مناطق محروم کشور نظیر عسلویه، بلوچستان و مناطقی از کرمان درس میخواند که معلمشان نو معلم هستند و یا ممکن است به سبب کمبود در رشته مرتبطشان تدریس نکنند، برابر نیست و طرح سوال مفهومی هنگامی میتواند اثرگذار باشد که چینش منظمی از سطح سواد و نحوه تدریس معلم در سراسر کشور داشته باشیم و طراحی این نوع سوالات نشاندهنده این امر بود که طراحان سوال تفاوت مناطق مختلف کشور را در نظر نگرفته اند و هنگامی که سوالات برای دانشآموزانی که در تهران تحصیل میکنند تا این حد دشوار است قطعا برای دانشآموزان مناطق محروم که به امکانات آموزشی دسترسی کمتری دارند، سختتر است.
این کارشناس مسائل آموزشی با بیان اینکه مشکل دیگری که در رابطه با امتحانات نهایی با آن مواجه بودیم تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی است، افزود: تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی امسال بسیار مشکل ساز بود و برای مثال برگه امتحانی داشتیم که مصحح اول نمره ۶ را داده بود، مصحح دوم ۱۷ و مصحح سوم نمره ۱۲ را در نظر گرفته بود و از طرفی دیگر با مصححی مواجه بودیم که در حوزه تصحیح حاضر شده، اما به سبب وجود مشکل در اینترنت نتواسته به مقدار کافی برگه صحیح کند و این در حالی است که هنگامی تصحیح اوراق به صورت دستی بود در پایان خرداد تمام برگههای امتحانات نخست صحیح شده بود و نمراتشان هم اعلام شده بود و دانشآموزان به نمراتشان دسترسی داشتند، اما در حال حاضر هنوز قسمت زیادی از برگهها صحیح نشده است، ضمن اینکه مواردی سربرگ نام دانشآموز در برگه وجود داشت و مصحح میتوانست مشخصات دانشآموز را ببنید و از این رو بنظر میرسد دقت کافی، برنامهریزی مناسب و فراهم کردن زیرساختهای مناسب برای تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی صورت نگرفته بود.
این دبیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مجلس و آموزش عالی باید در مورد درصد تاثیر امتحانات نهایی در کنکور بازنگری کنند، اظهار کرد: حق بسیاری از دانشآموزان ضایع شده است و بنابراین طرح سوالات مفهومی و تصحیح اوراق الکترونیکی برگههای امتحانی نه تنها مشکلی از آموزش و پرورش حل نکرد بلکه به مشکلات قبلی هم اضافه شد و راهکار مفیدی برای دانشآموزان، معلمان و برای سیستم آموزشی کشور نداشت.
انتهای پیام/
واقعا دشوار هست نمره خوبی در امتحانات نهایی گرفتن
ه