نگرانی غرب از شهرک سازی‌ها در کرانه باختری/ درباره طرح رژیم صهیونیستی چه می‎دانیم

13:58 - 10 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۰۹۷۳
نگرانی غرب از شهرک سازی‌ها در کرانه باختری/ درباره طرح رژیم صهیونیستی چه می‎دانیم
دولت‌های استرالیا، کانادا و انگلیس نگرانی خود را از تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی در اراضی اشغالی اعلام کردند.

خبرگزاری میزان - دولت‌های استرالیا، کانادا و انگلیس در بیانیه‎ای اعلام کردند که به شدت نگران رویداد‌های اخیر در کرانه باختری اشغالی، از جمله تصمیم رژیم صهیونیستی برای گسترش شهرک‌های غیرقانونی خود در منطقه در بحبوحه خشونت‌های فزاینده هستند و گفته‌اند که اقدامات رژیم صهیونیستی چشم‌انداز کاهش تنش‌ها را بیشتر کاهش می‌دهند.

وزرای خارجه سه کشور گفته‎اند: ما از اسرائیل می‌خواهیم که این تصمیمات را لغو کند. توسعه مستمر شهرک‌ها مانعی بر سر راه صلح است و بر تلاش‌ها برای دستیابی به راه‌حل دو دولتی از طریق مذاکره تأثیر منفی می‌گذارد.

بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای مذکور همچنین نسبت به تغییرات در روند تصویب شهرک‌سازی‌های جدید در ۱۸ ژوئن (۲۸ خرداد) ابراز نگرانی کرد.

بر اساس این مصوبه، اختیاراتی گسترده به «بزالل اسموتریچ»، وزیر دارایی افراطی رژیم صهیونیستی برای تسریع در ساخت شهرک‌ها اعطا شده است.

به گزارش «نیویورک تایمز»، تلاش‌های رژیم صهیوینستی برای گسترش شهرک‌های صهیونیست‎نشین در کرانه باختری اشغالی در سال جاری تشدید شده است که منعکس‌کننده دستور کار کابینه افراطی این رژیم و محکومیت بین‌المللی عملی است که بیشتر کشور‌ها می‌گویند ناقض قوانین بین‌المللی است. 

منتقدان می‌گویند که گسترش شهرک‌ها چشم انداز هرگونه توافق صلح جامع با فلسطینی‌ها بر اساس راه حل دو دولتی را تضعیف می‌کند. 

وضعیت فعلی چگونه است؟

به گفته یک گروه ضد شهرک‌سازی رژیم صهیونیستی، در ۶ ماه پس از روی کار آمدن کابینه ائتلافی «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، که افزاطی‌ترین کابینه در تاریخ این رژیم است، مقامات مجوز ساخت ۱۳ هزار واحد مسکونی جدید در شهرک‌های کرانه باختری را تصویب کرده‌اند.

این بالاترین رقم ثبت شده از سال ۲۰۱۲ و زمانی است که این گروه به طور سیستماتیک نظارت بر ساخت و ساز‌های واحد‌های مسکونی شهرک‎نشینان در سرزمین‌های اشغالی را آغاز کرد.

در این هفته، مقام‎های برنامه ریزی ساخت نهایی حدود ۵ هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی را آماده کردند. 

بیش از ۸۰۰ واحد هم در مراحل نهایی یک فرآیند تایید چند مرحله‌ای هستند که اغلب سال‌ها به طول می‌انجامد.

اخیراً با افزایش خشونت‌ها در کرانه باختری، کابینه رژیم صهیونیستی طرح‌هایی را برای ساخت خانه‌های مسکونی جدید و کاهش تشریفات اداری برای تسریع روند برنامه‎ریزی و همچنین اقدام تهاجمی‌تر علیه فلسطینیان ارائه کرده است. 

پس از عملیاتی در خارج از شهرک «عیلی» کرانه باختری در ۲۰ ژوئن (۳۰ خرداد)، که در آن ۲ مبارز فلسطینی چهار شهرک نشین را به هلاکت رساندند، «نتانیاهو» اعلام کرد که قصد دارد هزار خانه دیگر در آن شهرک برای شهرک‎نشینان بسازد.

کابینه او همچنین چند روز قبل برنامه‎ریزی برای ساخت ۴ هزار و ۷۰۰ خانه دیگر در سراسر کرانه باختری، بخشی از کل وعده ساخت ۱۰ هزار واحد مسکونی برای شهرک نشینان را اعلام کرد.

در این ماه، کابینه صهیونیستی روند تصویب ساخت و ساز جدید شهرک‌های صهیونیست نشین در کرانه باختری اشغالی را تسهیل و نظارت بر این موضوع را از وزیر جنگ این رژیم، به وزیر دارایی واگذار کرد.

وزیر دارایی رژیم صهیونیستی یک فعال سابق شهرک‎سازی است که از الحاق کرانه باختری به دیگر اراضی اشغالی حمایت می‌کند.

آمریکا هم به شدت طرح‌های ساخت مسکن جدید و همچنین تغییراتی را که به منظور تسریع برنامه ریزی برای ساخت و ساز‌های آینده در شهرک‌ها انجام می‌شود، محکوم کرده است.

تاریخچه شهرک سازی‌های رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی کرانه باختری را به همراه قدس شرقی در جنگ خاورمیانه در سال ۱۹۶۷ تصرف کرد و به سرعت به صهیونیست‌ها اجازه داد در آنجا مستقر شوند. 

مجمع عمومی سازمان ملل، شورای امنیت سازمان ملل و دیوان بین المللی دادگستری همگی گفته‌اند که شهرک سازی‌های رژیم صهینونیستی ناقض کنوانسیون چهارم ژنو است. 

این کنوانسیون که پس از جنگ جهانی دوم توسط ۱۹۲ کشور تصویب شد، می‌گوید که یک جریان اشغالگر نباید بخش‌هایی از جمعیت غیرنظامی خود را به سرزمینی که آن را اشغال کرده است منتقل کند.

همچنین اساسنامه‌ای که دادگاه کیفری بین المللی را در سال ۱۹۹۸ تأسیس کرد، چنین انتقالاتی را به عنوان جنایات جنگی طبقه بندی می‌کند.

تاکنون چند شهرک ساخته شده است؟

بیش از ۱۳۰ شهرک با مجوز کابینه رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۶۷ ساخته شده است.

علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ سایت ساخت و ساز شهرک از دهه ۱۹۹۰ بدون مجوز کابینه ساخته شده است.

مقام‎های صهیونیست در حال کار بر روی مجوز عطف به ماسبق برای بسیاری از آن‌ها هستند.

برخی از شهرک سازی‌ها تحت همه کابینه‌های این رژیم در دهه‌های گذشته ادامه داشته است.

اکنون بیش از ۴۰۰ هزار شهرک نشین صهیونیست در در کرانه باختری زندگی می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *