رئیس جمهور: برنامه هفتم در جهت رفع موانع رشد و توسعه کشور تنظیم شده‌ است

8:41 - 28 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۳۷۹
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
رئیس جمهور: برنامه هفتم در جهت رفع موانع رشد و توسعه کشور تنظیم شده‌ است
رئیس جمهور در جریان تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه به مجلس شورای اسلامی گفت: برنامه هفتم با نگاه به ظرفیت‌های دولتی و خصوصی و در جهت رفع موانع رشد و توسعه کشور تنظیم شده‌ است.

خبرگزاری میزان - آیت الله سید ابراهیم رئیسی در جریان نشست علنی امروز (یکشنبه، ۲۸ خردادماه) مجلس شورای اسلامی و به منظور تقدیم لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور، به صحن علنی مجلس رفت.

رئیس جمهور در این جلسه گفت: در اواخر شهریور ۱۴۰۱ سیاست‌های ابلاغی نسبت به برنامه هفتم از طرف مقام معظم رهبری به همه دستگاه‌ها ابلاغ شد. سازمان برنامه و بودجه درگیر لایحه بودجه ۱۴۰۲ بود که کار برنامه هفتم از دی ماه آغاز شد و پیش‌نویس آن تا اسفندماه تهیه شد و در فروردین و اردیبهشت ماه در جلسات دولت لایحه مورد بحث قرار گرفت، و بعد از رفت و برگشت‌هایی که انجام شد نهایتاً این لایحه تکمیل شد و امروز تقدیم مجلس می‌شود.

آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۵ درصد برنامه‌های گذشته اجرایی شده است گفت: در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه از تجارب برنامه‌های گذشته استفاده شده تا با آسیب‌شناسی نسبت به ریشه یابی علل اجرایی نشدن این برنامه‌ها اقدام شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه در این برنامه سه سند داریم گفت: یک سند برنامه در خصوص مستندات، تحلیل‌ها و آسیب‌شناسی و راهکار‌های تحلیلی، یک سند شامل برنامه‌ها، مسائل و احکام پیش‌بینی شده و یک سند مربوط به مقرراتی است که نیاز به قانون ندارد و در حوزه وظایف دولت است.

وی گفت:برنامه هفتم توسعه الهام گرفته از سیاست‌های ابلاغی، برنامه تحولی دولت و نیز با نگاه آسیب‌شناسانه به تجربه شش برنامه توسعه پیشین تنظیم شده است.

آیت الله رئیسی با بیان اینکه همه ظرفیت‌های دولتی و خصوصی در برنامه هفتم دیده شده است، ادامه داد: این برنامه در جهت رفع موانع توسعه کشور تنظیم شده است.

رئیس جمهور با اشاره به این نکته برنامه هفتم با نگاه میدان دادن به مردم و همراه داشتن مشارکت مردمی تدوین شده گفت: دولت هدایت، حمایت و نظارت را برعهده دارد و نقش مردم در این برنامه بسیار مهم است.

وی گفت: توسعه زنجیره ارزش صنایع معدنی، پتروشیمی و پروژه‌های پیشران اقتصادی، فعال‌سازی اقتصاد دریا و امنیت غذایی و کشاورزی و مستقل شدن کشور در تولید نهاده‌های دامی در برنامه هفتم پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: تحول علمی، اجتماعی و فرهنگی و همچنین ارتقاء نظام مدیریت کشور و اصلاح نظام اداری که با افزایش بهره‌وری امکان‌پذیر است نیازمند توجه شما نمایندگان است البته مسئله مهم در فرهنگ، سبک زندگی ایرانی اسلامی است که مورد تأکید رهبری نیز است، هرچند اولویت ما مسائل اقتصادی است، اما نباید این امر ما را از مسائل فرهنگی غافل کند، بنابراین فرهنگ مورد تأکید کامل ما در برنامه هفتم قرار دارد.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این موضوع که باید سالانه یک میلیون مسکن در کشور ساخته می‌شد و آن‌ها که در گذشته نساخته‌اند باید پاسخگو باشند ادامه داد: مصوبه جدید مجلس در خصوص مسکن حرکت خوبی در جهت کنترل بازار مسکن بود.

وی ضمن بیان این نکته که با ایجاد منابع و بدون استقراض از بانک مرکزی تلاش کردیم کسری بودجه جبران شود، متذکر شد: بانک‌های مشکل‌دار که امکان اصلاح ندارند از نظام پولی و بانکی کشور حذف می‌شوند.

رئیس قوه مجریه با بیان اینکه کسری بودجه یکی از مشکلات ما است، گفت: با همکاری مجلس تلاش کردیم منابع و مصارف همخوانی داشته باشد، البته سالی که دولت را تحویل گرفتیم ۴۸۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشتیم که بدون استقراض از بانک مرکزی تلاش کردیم منابع و مصارف همخوانی لازم را داشته باشد و کسری بودجه از مشکلات بزرگ برای نظام اقتصادی است.

آیت الله رئیسی با یادآوری اینکه در برنامه هفتم توسعه مسائلی مانند انرژی، ترانزیت، گردشگری، کشاورزی و اقتصاد بومی دیجیتال مدنظر قرار گرفته است، گفت: باید در این حوزه کار کرد، زیرا زمینه کار بسیار داریم البته نسبت به تعهدات دولت و ساماندهی شرکت‌های دولتی هم برنامه‌هایی را مدنظر قرار داریم و تلاش کردیم مسائل مهم و دارای اولویت از جمله مسائل اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/


P-r
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۸
0
0
سلام براساس بودجه ۱۴۰۲ مقرر شد افزایش سن اجباری بازنشستگی برای سال ۱۴۰۲ شامل نشود لذا براین اساس کارمندان وکارگران برنامه ریزی کرده اند.درصورتی که افزایش سن تدریجی براساس برنامه هفتم شامل امسال نیز (۱۴۰۲) گردد واقعا ظلم آشکاردولت و
عدم تعهد مصوبات مجلس به گفته هایشان خواهد بود
خدایار ظهور امام زمان (عج)تعجیل بفرما
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *