گزینه‌های جانشینی دبیرکل ناتو/نگاهی به پیمان نظامی غرب و چالش‌های پیش روی آن

8:30 - 25 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۷۶۴۰
گزینه‌های جانشینی دبیرکل ناتو/نگاهی به پیمان نظامی غرب و چالش‌های پیش روی آن
در روز‌های اخیر نام‌هایی چون «مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک و «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس برای تصدی دبیرکل ناتو مطرح شده است.

خبرگزاری میزان - ماه‌هاست که اروپا درگیر یک بازی بی‌پایان درباره این موضوع است که چه کسی می‌تواند جایگزین «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو شود.

استولتنبرگ قرار است پس از نزدیک به ۱۰ سال ریاست، از این سمت کناره‌گیری کند.

تاکنون گزینه‌های بسیاری برای جانشینی دبیرکل فعلی مطرح شده‌اند؛ بسیاری از این افراد گفته‌اند که علاقه‌ای به فعالیت در این زمینه ندارند.

در تمام این مدت، آمریکا به طور قابل توجهی در مورد این موضوع مغفول مانده است، و صرفاً نشان می‌دهد که «جو بایدن»، رئیس جمهور این کشور به یک نامزد رضایت نداده است و به شدت از کار استولتنبرگ تمجید می‌کند. 

در حالی که رئیس ناتو از نظر فنی با اجماع انتخاب می‌شود، تایید کاخ سفید وزن زیادی دارد. 

این موضوع ناتو را در هاله‌ای از ابهام قرار داده است؛ در حالی که برخی از اعضا می‌گویند که زمان آن فرا رسیده است که چهره‌ای تازه برای دبیرکلی انتخاب شود، وظیفه ناتو بسیار حساس شده است. 

تعداد کمی از سران ارشد اروپایی وجود دارند که هم در دسترس هستند و هم می‌توانند حمایت تمام ۳۱ عضو اتحاد را برای این پست بلند مرتبه به دست آورند. 

نتیجه این است که با رسیدن به زمان تعیین شده برای نشست سالانه ناتو در ماه جولای، همه نگاه‌ها به واشنگتن معطوف شده است.

دیپلمات‌های کشور‌های عضو در مورد آنچه در انتخاب دبیرکل بعدی ناتو اتفاق خواهد افتاد، اختلاف نظر دارند. 

در حالی که بسیاری از نامزدها هنوز اصرار دارند که در رقابت حضور نخواهند داشت و استولتنبرگ بار‌ها گفته است که قصد دارد به نروژ، جایی که نخست وزیر آن بود، بازگردد، به نظر می‌رسد همه گزینه‌ها روی میز باقی می‌مانند. 

گزینه‌های اصلی دبیرکلی ناتو

در روز‌های اخیر، ۲ مدعی احتمالی که اغلب در محافل دیپلماتیک از آن‌ها نام برده می‌شود، یعنی «مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک و «بن والاس»، وزیر دفاع انگلیس هستند. 

فردریکسن اخیرا با بایدن در کاخ سفید دیدار کرد و گمانه‌زنی‌هایی در مورد آینده او ایجاد کرد. نخست وزیر دانمارک به عنوان یک دبیرکل زن از یک کشور اتحادیه اروپا که حامی سرسخت اوکراین است، یک گزینه اصلی به حساب می‌آید.

با این حال وی در صحبت با خبرنگاران در واشنگتن، گفت: من برای هیچ شغل دیگری غیر از شغلی که اکنون دارم، نامزد نیستم و این موضوع پس از ملاقات من با رئیس جمهور آمریکا تغییر نکرده است. 

اختلافات در میان اعضا

اما در محافل ناتو، روایت متفاوت است. ۴ دیپلمات اروپایی گفته‌اند که نام فردریکسن همچنان به عنوان یک گزینه جدی برای این پست مطرح است. 

با این حال، فردریکسن با چالش‌هایی مواجه است: دانمارک در کمتر از یک دهه پیش بیشترین حضور در ناتو را داشت؛ و همه کاملاً مشتاق حضور فردریکسن در این رقابت نیستند. 

اما او با یک نبرد سخت روبرو است. بسیاری از متحدان این ائتلاف ترجیح می‌دهند که یک رئیس سابق دولت را در این نقش ببینند؛ و برخی از پایتخت‌های اتحادیه اروپا اعلام کرده‌اند که با نامزدی از کشوری غیر از اتحادیه اروپا مخالفت خواهند کرد. 

تعدادی نام دیگر، از جمله «کاجا کالاس»، نخست وزیر استونی و «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا، هنوز گاهی اوقات به عنوان گزینه دبیرکلی ذکر می‌شوند.

برخی از دیپلمات‌ها هم با هیچ یک از گزینه‌ها موافق نیستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *