شکایت تیک‌تاک از ایالت مونتانا/ماجرای ممنوعیت استفاده از تیک‎تاک چیست؟

11:41 - 02 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۴۱۱۸
شکایت تیک‌تاک از ایالت مونتانا/ماجرای ممنوعیت استفاده از تیک‎تاک چیست؟
این ممنوعیت که قرار است از اول ژانویه اجرایی شود، تیک‌تاک را از فعالیت در مونتانا منع می‌کند.

خبرگزاری میزان - شرکت مالک نرم‌افزار ویدیویی تیک‎تاک پس از تصویب شدن قانونی که بر اساس آن، ایالت مونتانا به طور مؤثر این برنامه را در مرز‌های خود ممنوع می‌کند، شکایتی را علیه دولت مونتانا در شمال غربی آمریکا آغاز کرده است.

به گزارش «الجزیره»، در شکایتی که به دادگاه منطقه‌ای آمریکا در مونتانا ارائه شد، تیک‌تاک وعده داد با آنچه که به عنوان تلاش غیرقانونی برای محدود کردن استفاده از آن توصیف می‌کند مبارزه کند.

نماینده این شرکت رسانه‌های اجتماعی در پرونده دادگاه، گفت: ما ممنوعیت غیرقانونی تیک‌تاک در مونتانا را به چالش می‌کشیم تا از تجارت خود و صد‌ها هزار کاربر این نرم افزار در مونتانا محافظت کنیم.

این شکایت می‎گوید که این ممنوعیت «آزادی بیان را با نقض متمم اول» و همچنین سایر حمایت‌های قانون اساسی کاهش می‌دهد. 

در حالی که بسیاری از ایالت‌ها و آژانس‌های فدرال آمریکا دسترسی به تیک‌تاک را در دستگاه‌های دولتی محدود یا ممنوع کرده‌اند، قانون مونتانا فراتر رفته و این برنامه را به طور کامل در این ایالت ممنوع می‌کند.

این ممنوعیت که قرار است از اول ژانویه اجرایی شود، تیک‌تاک را از فعالیت در مونتانا منع می‌کند و فروشگاه‌های برنامه را از ارائه این نرم افزار برای دانلود منع می‌کند و همچنین بر اساس آن، متخلفان با جریمه مواجه می‌شوند. 

گروه‌های حقوقی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا (ACLU) نیز قانون این ممنوعیت را زیر سوال برده‌اند و به دنبال شواهدی هستند که نشان می‌دهد این برنامه یک تهدید امنیت ملی است.

همچنین پنج کاربر تیک‌تاک در این ایالت نیز هفته گذشته شکایتی را در تلاش برای مسدود کردن قانون قبل از اجرایی شدن آن تنظیم کردند.

آغاز اقدامات آمریکا برای ممنوعیت تیک‌تاک

به گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، این یکی از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی با حدود ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در آمریکا است، اما در ماه‌های اخیر، دولت فدرال و قانونگذاران ایالتی تلاش‌ها را برای ممنوعیت تیک‌تاک تشدید کرده‌اند.

در دسامبر ۲۰۲۲، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا لایحه‌ای را تصویب کرد که استفاده از این نرم افزار را در همه دستگاه‌های فدرال، از جمله تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ و تبلت‌ها ممنوع می‌کرد. 

بیش از نیمی از تمام ایالت‌ها در سراسر آمریکا تیک‌تاک را در همه دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده‌اند. در همین حال، از استفاده از این نرم افزار در برخی کالج‌ها و دانشگاه‌ها مانند دانشگاه A&M تگزاس، دانشگاه Auburn و دانشگاه ویسکانسین سیستم ممنوع شد.

به گزارش «سی‌ان‌ان»، یک ماه پیش، در آوریل ۲۰۲۳، مونتانا اولین ایالت آمریکا بود که قانونی را تصویب کرد که به طور کامل تیک‌تیک را در تمام دستگاه‌های شخصی ممنوع می‌کند.

با افزایش محدودیت‌ها در سراسر آمریکا و افزایش آنچه «نگرانی‌های امنیتی در مورد این پلتفرم» خوانده شده، عمدتاً به دلیل این است که این نرم افزار متعلق به شرکت چینی ByteDance است، آینده تیک‌تاک در آمریکا همچنان نامشخص است.

آیا کشور‌های دیگر هم تیک‌تاک را ممنوع کرده‌اند؟

تیک‌تاک در برخی از کشور‌ها مانند هند و استونی به طور کامل ممنوع شده است. 

به گزارش «آسوشیتد پرس»، سایر کشور‌هایی که ممنوعیت‌های جزیی را مانند آمریکا اعمال کرده‌اند شامل استرالیا، بلژیک، کانادا، دانمارک، فرانسه، لتونی، هلند، نیوزیلند و نروژ هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *