رویکرد جدید آموزشوپرورش سوق دادن دانشآموزان به کارآفرینی است/ موفقیت لزوما با ورود به دانشگاه معنا نمیشود
به گزارش گروه جامعه ، محسن حسینیمقدم در همایش و کارگاه آموزشی سرگروههای کارآفرینی سراسر کشور که به میزبانی استان گلستان برگزار شد گفت: آموزش و پرورش، تحول در موضوعات مختلف را آغاز کرده و یکی از مهمترین این بخشها، بخش کارآفرینی است. یکی از معضلاتی که امروزه گریبانگیر جامعه شده و همه از سیاستگزاران، مجریان و خانوادهها در آن سهیم هستند این است که ما انتظار داریم فرد دیگری برای ما، کار دست و پا کند یا اینکه همه انتظار دارند وارد دانشگاه شوند، مدارک عالیه را کسب کنند تا بتوانند در یک اداره استخدام شوند.
وی ادامه داد: متاسفانه ورود به بازار کار هدف شناخته نمیشود. فرض کنیم شخصی وارد دانشگاه شد و همه مباحث تخصصی را هم به صورت عملیاتی فرا گرفت، خلاقیتی هم داشت و یک ایدهای را ارائه کرد، اینکه بتواند این ایده را به محصول تبدیل کند در جای خودش جای بحث دارد. معمولا این فرد نمیتواند با یک کارفرما صحبت کند و ایده و محصول خود را ارائه دهد و سرمایهگذار را برای سرمایهگذاری متقاعد کند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای به راز موفقیت کارآفرینان مطرح اشاره کرد و گفت: وقتی سرگذشت بسیاری از کارآفرینان مطرح را مطالعه میکنیم به این نتیجه میرسیم که راز موفقیت را از دانشگاه کسب نکردهاند و حتی شاید بعضیها دانشگاه را در میانه راه رها کردهاند؛ بنابراین موفقیت لزوما با ورود به دانشگاه معنا نمیشود.
وی افزود: در دوره اول متوسطه دانشآموزان در درس کار و فناوری با تعدادی از حرف و مشاغل آشنا میشوند، دستورزی میکنند، محصولاتی تولید میکنند. خلاقیت و کارآفرینی دانشآموزان در تولید این دست سازهها مثال زدنی است که گاهی از معلمان و بستههای آموزشی جلوترند و وقتی در پایان کار محصولات خود را در بازارچههای کسبوکار ارائه میکنند صحنههای جالبی را از کارآفرینی و ... میتوان دید.
کسب نمره بالا یا پایین در یک درس نمیتواند ملاک سنجش هوش دانشآموزان باشد
حسینیمقدم در ادامه سخنان خود به تغییر نگاه خانوادهها نسبت به آموزشهای هنرستانی اشاره کرد و گفت: باید خانوادهها و دانشآموزان به این باور برسند که میتوان با گرفتن دیپلم فنیوحرفهای و کاردانش، بسیار بیشتر از یک مهندس دانشگاه رفته، تئوری خوانده، درآمد کسب کنند و این کسب روزی حلال در جای جای فرهنگ ایرانی اسلامی ما و در سند تحول بنیادین، به کرات به آن اشاره شده و از طریق تحصیل با کیفیت در این شاخهها، قابل دست یافتن است.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای افزود: دانشآموزان در توانمندیها باهم متفاوتاند و کسب نمره بالا یا پایین در یک درس، نمیتواند ملاک سنجش هوش دانشآموزان باشد بلکه توانمندیها باید براساس هوشهای متنوعی که وجود دارد سنجیده شود. ما در مدارس با رنگین کمانی از هوشها و تواناییهای مختلف روبهرو هستیم که باید شرایط و بستری را فراهم کنیم که هرکدام در جای خود به ظهور برسد.
حسینی مقدم وظیفه امروز آموزش و پرورش را فراهم کردن بستری مناسب برای شناساندان استعدادهای دانشآموزان دانست و گفت: البته امیدواریم بتوانیم با کمک اولیا و هدایت ما، به آن سمت و سوی صحیح از پرورش تک بعدی دانشآموزان جلوگیری کرده و با رویکرد جدید آموزش وپرورش دانشآموزان را به سمت خلاق بودن، نوآوربودن و کارآفرین شدن سوق دهیم.
وی به برنامه ایجاد هنرستانهای کارآفرین در شاخه فنیوحرفهای اشاره کرد و گفت: هدف این است که در این قبیل هنرستانها علاوه بر کسب شایستگی در دروس تخصصی و ... با بهرهگیری از تمام امکانات هنرستان ضمن آشنایی با فرهنگ کسب وکار و کارآفرینی، به کسب مهارتهای مختلفی مانند کار تیمی و حل خلاقانه مساله، بازاریابی و فروش، مهارت نه گفتن، مهارت مذاکره، مهارت مدیریت بر استرس و خشم، تصمیمگیری در شرایط بحران و. را نیز فرا گیرند.
مدیرکل دفتر آموزشهای فنیوحرفهای گفت: تاکنون به تعدادی از این هنرستانها اعتباراتی نیز تخصیص داده شده که امیدواریم روزی برسد بتوانیم همه هنرستانهای کشور را تحت پوشش این قبیل برنامههای کیفیت بخشی ببریم.
حسینیمقدم خطاب به حاضران در این نشست گفت: از همه شما به عنوان سرگروههای کارآفرینی در استانها تقاضا دارم که علیرغم همه محدودیتها و سختیهایی که پیش پای شماست با جدیت به این موضوع نگاه کنید و پیش بروید تا انشاالله بتوانیم کارافرینی را از موضوعی که فقط در گفتار و زبان میآید به صحنه عمل و جامه عمل برسانیم.