زمینه آزادی ۲۰ زندانی جرایم غیرعمد و محکومیت‌های مالی در دزفول فراهم شد

11:26 - 20 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۷۱۸
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تعداد نظرات: ۱ دیدگاه
زمینه آزادی ۲۰ زندانی جرایم غیرعمد و محکومیت‌های مالی در دزفول فراهم شد
در جشن گلریزان شهرستان دزفول زمینه آزادی ۲۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد و محکمیت‌های مالی فراهم شد.

خبرگزاری میزان-در جشن گلریزان شهرستان دزفول که با حضور مدیران قضایی این شهرستان، مدیرکل اداره اقدامات تامینی و تربیتی استان و سایر مسئولان استان و شهرستان دزفول برگزار شد، زمینه آزادی ۲۰ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد و محکمیت‌های مالی فراهم شد. 

به گفته دادستان عمومی و انقلاب شهرستان دزفول ۹۰۵ میلیون تومان وجه نقد جمع آوری شد و جمعی از خیرین نیز تهیه ۵۰۵ میلیون تومان بسته معیشتی و ۱۶۰ میلیون تومان در قالب تهیه فرش و موکت برای خانواده زندانیان را به عهده گرفتند.

مهدی آماده در سخنان خود در این مر اسم، اظهار کرد: این انجمن اهداف متنوعی دارد که یکی از آن‌ها آزادی زندانیان جرائم مالی غیرعمد است، اما به طور کلی مبالغ تهیه شده توسط انجمن، در سه بخش آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و محکومیت‌های مالی، اجرای برنامه‌های حمایتی و فرهنگی در زندان و حمایت از خانواده زندانیان هزینه می‌شود.

رئیس هئیت مدیره انجمن حمایت از زندانیان آماده افزود: سال گذشته ۳۶ میلیارد و ۲۷۲ میلیون ریال توسط این انجمن برای آزادی زندانیان، کمک به خانواده زندانیان و کمک به مجموعه زندان‌ها هزینه شد.

آماده تصریح کرد: یکی از اهداف سازمان زندان‌ها، اصلاح و بازپروری زندانیان است که این انجمن تلاش دارد تا با ارائه برنامه‌های هدفمند، زمینه را برای بازگشت زندانیان آزاد شده به ارتکاب به جرم کاهش دهد.

وی با تاکید بر اهمیت حمایت از خانواده زندانیان، گفت: طی یک سال گذشته ۸۰ مورد سرکشی از خانواده‌های زیر پوشش انجمن حمایت از زندانیان دزفول انجام شد که نتیجه این بازدید‌ها آشنایی بیشتر با مشکل خانواده مددجویان و استفاده از برخی کمک‌های قانونی به زندانیان بوده است.

دادستان عمومی و انقلاب دزفول افزود: در همین مدت سه هزار و ۲۹۲ خدمات مشاوره‌ای انجام و ۱۳۰ مددجو به کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی شدند. همچنین اختصاص هزینه چهار میلیارد ریالی به ستاد دیه برای پرداخت جرایم زندانیان غیرعمد و ایجاد اشتغال مستقیم برای ۱۹ نفر از مددجویان از دیگر اقدامات انجمن حمایت از زندانیان دزفول در سال ۱۴۰۱ بوده است.

آماده گفت: خیران این شهرستان سال گذشته ۱۷ میلیارد و ۳۴۵ میلیون ریال برای آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومیت‌های مالی پرداخت کردند که با این مبلغ، زمینه آزادی ۶۴ نفر از مددجویان فراهم شد.

وی گفت: هم اکنون ۴۳۰ خانواده مددجو تحت پوشش انجمن حمایت از زندانیان شهرستان دزفول هستند که با کمک خیرین سال گذشته ۱۶ میلیارد ریال به این خانواده‌ها در قالب توزیع سه هزار و ۳۷۲ بسته معیشتی، بهداشتی، نوشت‌افزار و البسه کمک شد.

رئیس دادگستری دزفول نیز گفت: در سال‌های گذشته به دلیل آثار مخرب زندان و افزایش جمعیت کیفری، سیاست قوه قضاییه بر حبس‌زدایی و کاهش جمعیت کیفری تغییر کرد.

فیصل مزرعه ادامه داد: با تصویب قانون مجازات اسلامی و قوانین مصوب به منظور کاهش جمعیت کیفری، استفاده از پابند الکترونیکی و مجازات‌های جایگزین در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفت.

وی گفت: با اجرای سیاست مجازات‌های جایگزین، جمعیت محکومان جرایم کیفری عمدی کاهش داده شد، ولی در جرایم غیرعمدی و محکومان مالی به دلیل اینکه فرد محکوم حق‌الناسی به گردن دارد، قضات در این پرونده‌ها محدودیت‌هایی دارند.

رئیس دادگستری دزفول افزود: کمک خیران در این جشن گلریزان تنها برای محکومانی مالی هزینه می‌شود که به دلیل شرایط اقتصادی و بی ثباتی بازار توان عمل به تعهد خود را ندارند و به دلیل تعهدات مالی در زندان هستند.

رئیس دادگستری دزفول نیز در این مراسم، اظهار کرد: کاهش جمعیتی کیفری یکی از سیاست‌های قوه قضائیه در راستای کاهش آسیب‌های ناشی از زندان برای مجرمان جرائم غیرعمد و خانواده‌های آنان، اجرای هرچه بهتر برنامه‌های اصلاحی در زندان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه است که انجمن حمایت از زندانیان و ستاد دیه در این زمینه نقش موثری دارند.

فیصل مزرعه گفت: استفاده از پابند الکترونیکی و مجازات‌های جایگزین حبس نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار قوه قضاییه قرار گرفته است و قضات باید به نحو شایسته از این تسهیلات استفاده کنند، اما اجرای این تسهیلات در جرایم غیرعمدی و محکومان مالی به دلیل اینکه فرد محکوم حق‌الناسی به گردن دارد، امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه این شهرستان دزفول در انجام کار‌های خیرانه در استان پیشتاز است، افزود: کمک خیران در این جشن گلریزان تنها برای محکومانی هزینه می‌شود که به دلیل شرایط اقتصادی و بی‌ثباتی بازار توان عمل به تعهدات خود را نداشته و ناگزیر گرفتار زندان شده‌اند.

مدیرکل اقدامات تامینی و تربیتی استان خوزستان نیز در این مراسم ضمن قدردانی از کمک‌های خیرخواهانه خیرین استان، گفت: اکنون ۲۶۰ زندانی جرای غیرعمد و محکومیت‌های مالی در زندان‌های خوزستان در حال سپری کردن محکومیت خود هستند که امیدواریم در پویش‌های مختلف و جشن‌های گلریزان، به‌زودی زمینه آزادی کلیه این مددجویان فراهم شود.

انتهای پیام/


کاظم جلیل پور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۱
0
0
با عرض سلام نحوه ازاد کردن یک زندانی مالی غیر عمد را دارم
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *