کتب کمک آموزشی درجه یک در کتابهای درسی جدیدالتالیف معرفی میشوند/ آغاز ثبتنام اینترنتی مجدد کتب درسی
به گزارش گروه جامعه ، محمد ناصری در نشست شانزدهمین جشنواره کتاب رشد گفت: موضوع کتاب و خواندن فلسفه وجودی دفتری است که در سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی به عنوان انتشارات و تکنولوژی آموزشی از آن یاد میشود.
وی در ادامه گفت: ارتقای خواندن و بسترسازی برای تولید مواد خواندنی موضوع مناسبی است که در طول تاریخ به جز این وظیفه اصلی سایر موارد را پوشش میدهیم.
ناصری گفت: استانداردسازی مربوط به منابع مکتوب نیست و آموزش و پرورش شرط استاندارد بودن و مغایر نبودن را میشناسد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: پیشینه فرهنگی ما شان بالایی را برای خواندن و کتاب قایل است.
دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: امر کتاب را به جامعه تنزل ندهیم کتابهای کمک درسی یک بخش کوچکی از کتابهاست که اگر بیش از نیاز به آن پروبال دهیم از فلسفه وجودی خواندن میمانیم.
ناصری ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته اعلام کرد که کتب کمک درسی در دبستانها ممنوع است این کتب ضررهایی داشت و فضایی را در مدارس ایجاد کرده بود که به محض اعلام این موضوع ما نیز اعلام کردیم کتب درسی را در دبستانها نمیپذیریم.
ناصری گفت: کتب کمک درسی در متوسطه به شرطهایی میتوانند قابل استفاده باشند این کتب باید استاندارد و مطابق با اهداف آموزش و پرورش باشد. این کتب جز برنامه درسی نیست و میتواند دانشآموزان را تقویت کند.
وی افزود: کتب کمک درسی باید به صورت غیراجباری و توصیهای در مدارس قابل دسترس باشد.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: این جشنواره در سال ۷۹ برگزار شد و امسال شانزدهمین دوره آن برگزار میشود. در اوایل، این جشنواره دوسالانه بود و در دهه اخیر برای طنین انداختن صدای کتاب و رسمیت دادن به خواندن کتب مناسب، این جشنواره را برگزار میکنیم.
دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: در مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش اعلام شده است که سیاستگذاری، استانداردسازی و هدایت تولید مواد و رسانه آموزشی مرتبط با آموزش و پرورش را سازمان باید راهبری کند.
ناصری افزود: یکی از مهمترین برنامهها برای تولید ناشران برگزاری نشستها و کارگاههای تخصصی است تا رویکردهای کتب درسی تبیین شود.
دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: در سالهای اخیر راهنماهای تولید کتابهای مناسب را تدوین کردیم. این راهنماها بعد از اسناد جدیدالتالیف بازنگری خواهند شد که در این جشنواره ۵ راهنما رونمایی میشود.
ناصری گفت: شورای سیاست گذاری را دوبار در سال با حضور معاونان آموزش و پرورش و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تشکیل میدهیم.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: کتابهای مناسب در سایت ما دائما معرفی میشوند این کتب حداقل از ۱۰۰ امتیاز ۶۰ امتیاز میگیرند و آنان را در جزوه فهرستگان کتب مناسب منتشر میکنیم.
وی افزود: کتب درجه یک که امتیاز بالای ۹۵ دارند و معمولا به ۱۰ تا ۲۰ مورد میرسند را در انتهای کتب جدیدالتالیف درج میکنیم که البته استفاده از آن اختیاری است. انتشار فصلنامه تخصصی کتاب تحت عنوان جوانه را داریم که موضوعات مرتبط با حوزه نشر را دنبال میکند.
دبیر شانزدهمین جشنواره کتاب رشد افزود: ما در این جشنواره ۱۰۲۷ ناشر کتاب داشتیم که در این دوره ۴ هزار و ۹۰۲ عنوان کتاب در چاپ اول به دست ما رسیده است که بالغ بر نیمی از آنان مناسب بود.
ناصری گفت: هزار و ۱۳۶ کتاب از این تعداد کتاب درجه یک و دو بودند و در ۳۰ گروه داوری که هر گروه ۳ داور است بررسی شدند. این گروههای ۳۰ گانه کتب تمام دورهها را بررسی کردند.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: گروهی به عنوان کمیته ملی کار و فرایند داوران را بررسی میکنند. ۳ مدیرکل سازمان که کار تالیف کتب را انجام میدهند عضو این کمیته ملی هستند.
ناصری گفت: ۳۱ عنوان از ۳۰ گروه داوری به عنوان کتب برگزیده انتخاب شدند و ما در این جشنواره از آنان تجلیل میکنیم.
وی افزود: این جشنواره روز دوشنبه ۱۲ آذر در مرکز آفرینشهای فرهنگی کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود که کتب در قالب نمایشگاه در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.
وی گفت: تنها مرجعی که استاندارد بودن کتب را میتواند اعلام کند سازمان پژوهش و دفتر ماست. ما هیچ ناشری را تایید نمیکنیم بلکه کتب را تایید میکتیم عمده کتب نامناسب ما در فرایند داوری مربوط به کتب کمک درسی است.
مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: حوزه پیش دبستان و داستان همیشه از حورههای پرطرفدار بودند و امسال نیز بیشترین کتابها در این دو حوزه بوده است.
وی در پاسخ به این سوال که آیا کتب ترجمه نیز در جشنواره تقدیر میشوند گفت: سیاست ما تقویت تالیف بوده است. ترجمه موضوعیت دارد، اما در قیاس با تالیف همیشه تالیف در رحجان بوده است.