همدان و رویداد بزرگ بینالمللی گردشگری
به گزارش گروه جامعه ، چهلمین اجلاس بین المللی اعضای وابسته سازمان جهانی جهانگردی سازمان ملل متحد، امروز با حضور برخی مقامات جمهوری اسلامی ایران، دبیرکل سازمان جهانی گردشگری، اعضای وابسته سازمان جهانی گردشگری از ۲۷ کشور و فعالان صنعت گردشگری کشور در همدان، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی در سال ۲۰۱۸، آغاز میشود.
این اجلاس که برای نخستین بار در ایران برگزار میگردد به مدت سه روز ادامه خواهد داشت و طی آن، با محوریت موضوع تحول دیجیتال در صنعت گردشگری، به مسایل مختلف گردشگری جهان، از قبیل: راههای همکاری بهتر، توسعه صنعت گردشگری، تعامل بیشتر سازمان جهانی و بخشهای غیر دولتی کشورها، ترویج و تعمیم گردشگری به کلیه سطوح و لایههای اجتماعی مردم، ارتقای کیفیت خدمات گردشگری، بهره وری بیشتر از گردشگری در دیپلماسی و گسترش صلح و مسالمت جهانی، گردشگری پایدار با حفاظت از محیط زیست و منابع و سرمایههای متعلق به نسلهای آینده، تسهیل سفر و باز کردن مرزها و رفع موانع تجربه ناشناختهها و موهبت دیدار زیباییهای کمیاب جهان و لذتهای واقعی برای همگان، رفع مشکلات اداری و کاری و تشکیلاتی و نهادسازی و ایجاد بسترهای قانونی حضور بیشتر کشورها در مجامع و نهادهای بین المللی و جهانی و... میپردازد.
جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۱۸ شاهد دو دستاورد و رویداد بزرگ بین المللی بود: تبریز ۲۰۱۸، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی؛ و همدان ۲۰۱۸، پایتخت گردشگری کشورهای آسیایی.
رویداد تبریز، ۱.۵ میلیارد مسلمان و نیز علاقمندان به حوزههای فرهنگی- تاریخی را معطوف به عظمت جایگاه ایران در حوزه فرهنگ و تمدن اسلامی و به تبع آن قابلیت و ظرفیت فراوان و کم نظیر گردشگری ایران در این بخش کرد.
همچنین همدان ۲۰۱۸، علاوه بر بیش از ۴.۵ میلیارد جمعیت جهان در قاره آسیا، اذهان جهان را به گذشته فرهنگ و تمدن بشری به ویژه کهنترین تمدنها متوجه میکند و با باز یادآوری نقش ملتهای مختلف در روند پیشرفت و تحولات حیات انسان، ارزشمندی و جاذبههای ایران و تمدن ایرانی را از حیث زیبائیهای علمی و فرهنگی و تاریخی و هنری و صنایع دستی و اکوتوریسم و آنتروپولوژی و سوشیال توریسم و رشتههای گوناگون برای گردشگران با علایق ویژه در منظر جهانی قرار داده است. این مساله، دستاورد و ظرفیت بزرگی برای کشور ماست که بیش از همه باید بخش خصوصی، این موهبت را در راستای توسعه کسب و کار خویش قدر بداند.
چند نکته در رابطه با رویداد همدان لازم به ذکر است:
الف- حضور نمایندگان سازمانهای گردشگری از ۲۷ کشور، و در راس آن دبیرکل سازمان جهانی گردشگری سازمان ملل، پیام روشنی دارد و ان این است که تلاشهای امریکا و مخالفان جمهوری اسلامی ایران و بازیهای سیاسی شان، دست کم در عرصه صنعت گردشگری کشور تاثیری نداشته است. آمارها حاکی از رشد بیش از ۵۰ درصدی سفر گردشگران خارجی در نیمه اول سال به کشور است. با توجه به نشانهها و شواهد موجود، قطعاً در زمان باقیمانده تا پایان سال شاهد حضور گردشگران بیش تری از اروپا و... به ویژه در زمینههای تاریخی- فرهنگی، علمی و هنری و اجتماعی و... خواهیم بود.
عرصه گردشگری با اینکه بشدت تحت تاثیر مسایل سیاسی و روابط بین الملل است، اما واقع گرایی کشورها در رابطه با حقایق جهانی و تلاشهای دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران و ظرفیتهای ارزشمند گردشگری کشور و تدابیر و تلاشها و تعاملات سازمان متولی، تلاشهای امریکا را- دست کم در حوزه گردشگری- بلااثر کرده است.
ب- این اجلاس بزرگ که یقیناً اثرات و دستاوردهای مهم و بلندمدت و پایدار در جهت کسب جایگاه واقعی گردشگری کشور خواهد داشت، حاصل همکاری و تلاش مشترک بخش دولتی و خصوصی است. افزایش تعاملات و گسترش همکاری و مشارکت بخش خصوصی در برنامه ها، همواره نتایج چشمگیر و ممتاز دارد. باید به این نکته در تداوم فعالیتها توجه کرد. ما باید به سهم مناسب و شایسته خود از گردش مالی صنعت گردشگری و برخورداری از مزیتهای اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی دومین صنعت بزرگ جهان دست یابیم.
ج- حضور شخص دبیر کل، حاکی از جایگاه و اهمیت ایران و موثر بودن آن در معادلات بین المللی و رکن تصمیم سازی و تصمیم گیری، خط مشی گذاری و جهت دهی به رویکردها و برنامهها برای توسعه صنعت گردشگری جهان است. به عنوان میزبان و به نیابت از بخش خصوصی و دست اندرکاران و برنامه ریزان و برگزارکنندگان اجلاس، از توجه و حضور شخص پولولیکاشویلی در این اجلاس سپاسگزاری میکنم. امیدواریم در دوره مسوولیت ایشان، چنانکه رویکرد سازمان در گذشته بوده، در بعد نگاه جهانی و سازمانهای فراملی و فراسازمانی، شاهد گسترش تعاملات و همکاریها و بسترسازی هر چه مساعدتر حضور گردشگران جهان در ایران و باشیم. همانگونه که شعار سازمان جهانی گردشگری است، هدف " گردشگری برای همه" را در عمل تحقق بخشیم.
د- برای بخش خصوصی گردشگری، فرصت بسیار ارزشمند و مغتنمی است که تلاش سازندهای در بخش بازاریابی و معرفی توانمندی های خود و ظرفیتهای گردشگری کشور و گسترش همکاریها به صورت هدفمند و نهادمند و چارچوب دار بلندمدت داشته باشند. با توجه به شعار سال سازمان جهانی گردشگری- گردشگری و تحول دیجیتال- باید به سمت تجهیز خود به فناوریهای نوین، شفافیت، اعتمادافرینی، و تحقق مولفه های: سرعت، دقت، صحت، اطمینان، امنیت، کیفیت و مطلوبیت، مشتری مداری، روزآمدی و نوآوری و خلاقیت و اطلاع رسانی بایسته و شایسته و... در فرآیند کسب و کار پیش برویم وگرنه نمیتوانیم همپای تحولات شتابان صنعت باشیم و به پایگاه و جایگاه مناسب خود نایل شویم.
ه- همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، تبریز، مشهد، اصفهان و شیراز و...، پنجرههایی است که بتوانیم سیما و پرتو حقیقت ایران را به جهان بتابانیم. قرن حاضر، قرن برخاستن آسیاست و هزاره حاضر، دوره شکوفایی آسیا ارزیابی میشود. به عنوان یک کشور آسیایی و به عنوان مردمی، دارندهی یکی از کهنترین و برجستهترین تمدنهای بشری، باید همت کنیم تا سیمرغ فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی را به زیباترین و تماشاییترین وجه به جهان معرفی کنیم تا صنعت گردشگری کشور شکوفا گردد. آینده اقتصاد و پیشرفت و دوام نظام سیاسی کشور - بنا به نظر صاحبنظران برجست کشورمان- تا حد بسیار بالایی به صنعت گردشگری بسته است. گردشگری میتواند ضمن حفظ منابع بین نسلی، در روندی فزاینده و رو به تزاید، صمن تامین درآمد و رفاه عمومی، وابستگی کشور را به منابع استراتژیک و حساس و تجدیدناپذیر کاهش دهد و تهدیدهای فراوان موجود را به فرصتهای ارزشمند سازنده و برگ برنده در اختیار کشور تبدیل کند. تنها پیش نیاز برای تحقق این هدف، توجه جدی ارکان مرتبط و همکاری کارگشای بخش دولتی، غیردولتی و بخش خصوصی اعم از فعالان صنعت و حوزه علمی و پژوهشی آن است.
معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری