اولویت کشور استفاده از ریل ملی/ افتتاح راه آهن مراغه-ارومیه طی هفته آینده
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل با بیان اینکه خوشبختانه تمامی کارهای تکمیلی و نصب خطوط این پروژه به اتمام رسیده است، گفت: ایستگاه راه آهن مراغه- ارومیه یکی از زیباترین ایستگاههای ریلی کشور به شمار میرود.
خبرگزاری میزان -
به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، خیرالله خادمی در نشست خبری امروز از تکمیل راه آهن ارومیه (مهاباد- ارومیه) خبر داد و بیان کرد: مقرر شده بود تا پایان این هفته پروژه ریلی با حضور رئیس جمهور به بهره برداری برسد، اما به دلیل شرایط بد جوی آب و هوا افتتاح این پروژه به هفته آینده موکول شده است.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تمامی کارهای تکمیلی و نصب خطوط این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: ایستگاه راه آهن مراغه- ارومیه یکی از زیباترین ایستگاههای ریلی کشور به شمار میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در دو سه ماه گذشته مراحل سیر این پروژه آماده شده و قطار به انتهای خط رسیده است.
خادمی توضیح داد: با احداث این مسیر ریلی هم مردم آذربایجان و هم مردم شمال کردستان میتوانند به راحتی به مراکز شهر متصل شوند.
وی ادامه داد: برای توسعه سایر بخشهای اقتصادی این راه آهن نقش موثری دارد و ما در این پروژه سعی کردهایم از زیرساختهای ایمن و مطمئنی استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مهمترین مزیتهای این پروژه را نزدیکی به مراکز شهر دانست و گفت: این راه آهن حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با دو مرز اصلی فاصله دارد و دسترسی به این مرزها بسیار سهل و آسان است؛ همچنین به مرزهای اشنویه و کمرچین نیز که ترددهای بسیاری در آن انجام میشود دسترسی موثری دارد.
خادمی عنوان کرد: فاصله ایستگاه تا شهر حدود ۶ کیلومتر است و ما خوشبختانه از تمامی صنایع و تأسیسات برای ایجاد امکانات رفاهی استفاده کردهایم.
وی ادامه داد: طول این مسیر ریلی ۱۸۳ کیلومتر است که از مراغه جدا میشود. ۸۵ کیلومتر از مسیر مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و هم اکنون ۹۸ کیلومتر باقی مانده از مسیر که مهاباد تا ارومیه را شامل میشود تا چند روز آینده به بهره برداری میرسد و ما شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان منابع مالی هزینه شده برای ۹۸ کیلومتر را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی کل این پروژه حدود ۱ هزار میلیارد تومان است.
خادمی یادآور شد: ۴۰ درصد از اقدامات زیرسازی این پروژه از سال ۹۲ به بعد انجام شده و ما در طول این مدت سعی کردهایم از بهترین ماشین آلات و ادوات ریلی تولید داخل استفاده کنیم.
وی به فعالیتها و توسعه شبکه ریلی کشور در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: ساخت ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر ریل جدید مصوب و موافقت شده بود که از این میزان ۳ هزار و ۲۹۵ کیلومتر در حال اجرا است و در قالب ۳۳ طرح این پروژههای ریلی ساخته میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: ۵ هزار و ۲۵۲ کیلومتر راه آهن نیز در حال مطالعه است و مابقی پروژهها نیز در مرحله تکمیل مطالعات و تأمین اعتبار و برای ارائه مناقصه مطرح شده است.
خادمی گفت: ۱۵۳۳ کیلومتر از این پروژهها طراحیشان آغاز نشده و تنها در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
وی افزود: ۹۷۰ کیلومتر از مسیر ریلی در طول سالهای ۹۶ تا ۹۷ انجام شده که این میزان از اتصالات ریلی شامل اتصال به ۵ مرکز استان میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اتصالات مهم ریلی ایران به افغانستان بوده است، گفت: این مسیر شامل خواف به هرات است که در بخشی از این پروژه وارد خاک افغانستان میشویم و در این پروژه ساخت ۶۳ کیلومتر جزء تعهدات ما به شمار میرود.
خادمی اظهار کرد: در سال ۹۶ در قالب دو طرح اتصال همدان و اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی را داشتیم و حدود ۴۴۰ کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: سه استان شامل آذربایجان غربی، گیلانغرب و آذربایجان شرقی از مهمترین استانهایی بودند که به شبکه ریلی متصل شدند و با اتصال میانه به تبریز به طول ۱۱۴ کیلومتر مسیر تهران به تبریز کوتاه میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مسیر ریلی خواف به هرات را ۱۳۹ کیلومتر عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۷۰ کیلومتر از پروژههای ریلی را به اتمام برسانیم و یا حداقل آماده بهره برداری کنیم.
خادمی با اشاره به اینکه متوسط بهره برداری از خطوط ریلی در سال را ۱۸۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین خطوط ریلی که به بهره برداری رسیده ۲۵۰ کیلومتر در سال ۸۸ بوده است که در طول یک سال انجام شده است، اما ما توانستیم سالانه ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی را به بهره برداری برسانیم که یک عدد قابل توجه در بخش ریلی کشور به شمار میرود.
وی با بیان اینکه تمامی ساخت و طراحی خطوط شبکه ریلی توسط مشاوران و متخصصان مجرب داخلی انجام میشود، یادآور شد: تمامی اقدامات روسازی، زیرسازی و ادوات داخلی با استفاده از تولید داخلی انجام میشود و تنها ریل از کشورهای خارجی وارد میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه به افتتاح راه آهن رشت- قزوین بعد از پروژه مراغه- ارومیه اشاره کرد و بیان کرد: راه آهن رشت- قزوین یکی از زیباترین پروژههای ریلی کشور به شمار میرود که از استان گیلان عبور میکند و زمینه ساز کاهش تصادفات و همچنین کاهش ترافیک در مسیر شمالی کشور میشود.
خادمی درباره راه آهن تبریز نیز اظهار کرد: تلاش میکنیم تا پایان سال شبکه ریلی را به بستان آباد برسانیم و این مسیر را تکمیل کنیم تا مردم بستان آباد و جنوب آذربایجان شرقی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.
وی افزود: در این پروژه ریلی راه آهن از میانه جدا میشود و ما در این حوزه باید تأمین مالی را تکمیل کنیم تا از طریق آن بتوانیم پلهای بزرگی که در این بخش وجود دارد را بسازیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این پروژه ریلی ۱۶ هزار تن ورق لازم است که طی یک سال آینده باید تأمین شود.
خادمی با بیان اینکه برای احداث این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون مترمکعب خاک برداری انجام شده است، اظهار کرد: این حجم از خاک برداری معادل ۳.۵ برابر عملیات خاک برداری بزرگترین سد خاکی کشور است و در این پروژه از احجام بسیار گسترده استفاده شده است.
وی توضیح داد: در این پروژه ۳۷ کیلومتر تونل حفاری شده و ۱۷ کیلومتر پل بزرگ بالای ۲۰ متر احداث میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در تمامی پروژههای ریلی در صورتی که ظرفیت زیادی در حوزه باری و مسافری داشته باشد تبدیل به خطوط ریلی دو خطه میشود، اما در این پروژهها اکثر خطوط یک خطه است.
خادمی درباره ریل ملی در این پروژهها نیز توضیح داد: هیچ ایرانی وجود ندارد که اگر کالای باکیفیت در کشور تولید شود از آن استفاده نکند تمامی مسئولان و یا مدیران کشور سعی میکنند از کالای با کیفیت و تولید داخل استفاده کنند در این پروژهها نیز ما پیگیریهای لازم را برای استفاده از ریل ملی انجام دادهایم و قراردادهایی با کارخانجات ذوب آهن منعقد کردهایم، اما در این بخش اصلیترین مشکل تأمین نقدینگی است.
وی با بیان اینکه با بازدیدهایی که از کارخانجات ذوب آهن داشتهایم آنچه که تولید شده است باید در حجم انبوهی انجام شود و از سوی دیگر به تأیید بازرسان بین الملل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که ریلهای تولید شده در کارخانجات به تأیید نهایی برسد قراردادهای منعقد شده برای تولید انبوه نیز منعقد میشود.
خادمی در ادامه به راه آهن چابهار- سرخس نیز اشاره کرد و افزود: پیشرفت کل پروژه ۳۵ درصد بوده و پیشرفت مراحل زیرسازی نیز به ۵۰ درصد رسیده است؛ کل طول این پروژه ۶۱۰ کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی قسمت جنوبی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وی توضیح داد: شرکت ساخت آماده انعقاد قرارداد با هر پیمانکاری که در قالب BOT بخواهد فعالیت کند است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توضیح داد: متأسفانه هیچ پیمانکاری تمایل به فعالیت در قالب BOT را ندارد و اکثر سرمایه گذاران به دنبال تأمین فاینانس هستند.
خادمی اظهار کرد: امسال خوشبختانه گرههای فاینانس خارجی در مجلس و دولت بازگشایی شده و پیمانکاران میتوانند به راحتی از این فرصت استفاده کنند.
وی در ادامه به پروژه راه آهن رشت- قزوین نیز اشاره کرد و افزود: تا مسیر انزلی ساخت این پروژه بر عهده شرکت ساخت است و از مسیر انزلی تا رشت به شرکت راه آهن واگذار شده است؛ در این پروژه بعد از رسیدن به رشت دو شاخه میشود که یک شاخه از آن به بندر انزلی متصل میشود و در یک شاخه دیگر به آستارا و کشور آذربایجان متصل میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره تأثیرگذاری افزایش قیمت ارز بر پروژههای عمرانی گفت: افزایش قیمت ارز بر روی تمامی بخشها تأثیر گذاشته و ما در حوزه ماشین آلات، تجهیزات و مصالح مصرفی با این مشکل مواجه شدهایم.
وی با بیان اینکه خوشبختانه تمامی کارهای تکمیلی و نصب خطوط این پروژه به اتمام رسیده است، افزود: ایستگاه راه آهن مراغه- ارومیه یکی از زیباترین ایستگاههای ریلی کشور به شمار میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: در دو سه ماه گذشته مراحل سیر این پروژه آماده شده و قطار به انتهای خط رسیده است.
خادمی توضیح داد: با احداث این مسیر ریلی هم مردم آذربایجان و هم مردم شمال کردستان میتوانند به راحتی به مراکز شهر متصل شوند.
وی ادامه داد: برای توسعه سایر بخشهای اقتصادی این راه آهن نقش موثری دارد و ما در این پروژه سعی کردهایم از زیرساختهای ایمن و مطمئنی استفاده کنیم.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مهمترین مزیتهای این پروژه را نزدیکی به مراکز شهر دانست و گفت: این راه آهن حدود ۵۰ تا ۶۰ کیلومتر با دو مرز اصلی فاصله دارد و دسترسی به این مرزها بسیار سهل و آسان است؛ همچنین به مرزهای اشنویه و کمرچین نیز که ترددهای بسیاری در آن انجام میشود دسترسی موثری دارد.
خادمی عنوان کرد: فاصله ایستگاه تا شهر حدود ۶ کیلومتر است و ما خوشبختانه از تمامی صنایع و تأسیسات برای ایجاد امکانات رفاهی استفاده کردهایم.
وی ادامه داد: طول این مسیر ریلی ۱۸۳ کیلومتر است که از مراغه جدا میشود. ۸۵ کیلومتر از مسیر مراغه تا مهاباد در سال ۹۲ به بهره برداری رسیده و هم اکنون ۹۸ کیلومتر باقی مانده از مسیر که مهاباد تا ارومیه را شامل میشود تا چند روز آینده به بهره برداری میرسد و ما شاهد اتمام این پروژه خواهیم بود.
معاون وزیر راه و شهرسازی میزان منابع مالی هزینه شده برای ۹۸ کیلومتر را ۴۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش ریالی کل این پروژه حدود ۱ هزار میلیارد تومان است.
خادمی یادآور شد: ۴۰ درصد از اقدامات زیرسازی این پروژه از سال ۹۲ به بعد انجام شده و ما در طول این مدت سعی کردهایم از بهترین ماشین آلات و ادوات ریلی تولید داخل استفاده کنیم.
وی به فعالیتها و توسعه شبکه ریلی کشور در چند سال گذشته اشاره کرد و افزود: ساخت ۱۰ هزار و ۸۵ کیلومتر ریل جدید مصوب و موافقت شده بود که از این میزان ۳ هزار و ۲۹۵ کیلومتر در حال اجرا است و در قالب ۳۳ طرح این پروژههای ریلی ساخته میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بیان کرد: ۵ هزار و ۲۵۲ کیلومتر راه آهن نیز در حال مطالعه است و مابقی پروژهها نیز در مرحله تکمیل مطالعات و تأمین اعتبار و برای ارائه مناقصه مطرح شده است.
خادمی گفت: ۱۵۳۳ کیلومتر از این پروژهها طراحیشان آغاز نشده و تنها در مرحله مطالعاتی قرار دارد.
وی افزود: ۹۷۰ کیلومتر از مسیر ریلی در طول سالهای ۹۶ تا ۹۷ انجام شده که این میزان از اتصالات ریلی شامل اتصال به ۵ مرکز استان میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یکی از اتصالات مهم ریلی ایران به افغانستان بوده است، گفت: این مسیر شامل خواف به هرات است که در بخشی از این پروژه وارد خاک افغانستان میشویم و در این پروژه ساخت ۶۳ کیلومتر جزء تعهدات ما به شمار میرود.
خادمی اظهار کرد: در سال ۹۶ در قالب دو طرح اتصال همدان و اتصال کرمانشاه به شبکه ریلی را داشتیم و حدود ۴۴۰ کیلومتر از این مسیرها به بهره برداری رسیده است.
وی تصریح کرد: سه استان شامل آذربایجان غربی، گیلانغرب و آذربایجان شرقی از مهمترین استانهایی بودند که به شبکه ریلی متصل شدند و با اتصال میانه به تبریز به طول ۱۱۴ کیلومتر مسیر تهران به تبریز کوتاه میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل مسیر ریلی خواف به هرات را ۱۳۹ کیلومتر عنوان کرد و گفت: امیدواریم تا پایان سال ۹۷۰ کیلومتر از پروژههای ریلی را به اتمام برسانیم و یا حداقل آماده بهره برداری کنیم.
خادمی با اشاره به اینکه متوسط بهره برداری از خطوط ریلی در سال را ۱۸۰ کیلومتر اعلام کرد و افزود: بیشترین خطوط ریلی که به بهره برداری رسیده ۲۵۰ کیلومتر در سال ۸۸ بوده است که در طول یک سال انجام شده است، اما ما توانستیم سالانه ۵۰۰ کیلومتر شبکه ریلی را به بهره برداری برسانیم که یک عدد قابل توجه در بخش ریلی کشور به شمار میرود.
وی با بیان اینکه تمامی ساخت و طراحی خطوط شبکه ریلی توسط مشاوران و متخصصان مجرب داخلی انجام میشود، یادآور شد: تمامی اقدامات روسازی، زیرسازی و ادوات داخلی با استفاده از تولید داخلی انجام میشود و تنها ریل از کشورهای خارجی وارد میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل در ادامه به افتتاح راه آهن رشت- قزوین بعد از پروژه مراغه- ارومیه اشاره کرد و بیان کرد: راه آهن رشت- قزوین یکی از زیباترین پروژههای ریلی کشور به شمار میرود که از استان گیلان عبور میکند و زمینه ساز کاهش تصادفات و همچنین کاهش ترافیک در مسیر شمالی کشور میشود.
خادمی درباره راه آهن تبریز نیز اظهار کرد: تلاش میکنیم تا پایان سال شبکه ریلی را به بستان آباد برسانیم و این مسیر را تکمیل کنیم تا مردم بستان آباد و جنوب آذربایجان شرقی بتوانند از این مسیر استفاده کنند.
وی افزود: در این پروژه ریلی راه آهن از میانه جدا میشود و ما در این حوزه باید تأمین مالی را تکمیل کنیم تا از طریق آن بتوانیم پلهای بزرگی که در این بخش وجود دارد را بسازیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در این پروژه ریلی ۱۶ هزار تن ورق لازم است که طی یک سال آینده باید تأمین شود.
خادمی با بیان اینکه برای احداث این پنج مسیر ریلی ۱۱۳ میلیون مترمکعب خاک برداری انجام شده است، اظهار کرد: این حجم از خاک برداری معادل ۳.۵ برابر عملیات خاک برداری بزرگترین سد خاکی کشور است و در این پروژه از احجام بسیار گسترده استفاده شده است.
وی توضیح داد: در این پروژه ۳۷ کیلومتر تونل حفاری شده و ۱۷ کیلومتر پل بزرگ بالای ۲۰ متر احداث میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل تصریح کرد: در تمامی پروژههای ریلی در صورتی که ظرفیت زیادی در حوزه باری و مسافری داشته باشد تبدیل به خطوط ریلی دو خطه میشود، اما در این پروژهها اکثر خطوط یک خطه است.
خادمی درباره ریل ملی در این پروژهها نیز توضیح داد: هیچ ایرانی وجود ندارد که اگر کالای باکیفیت در کشور تولید شود از آن استفاده نکند تمامی مسئولان و یا مدیران کشور سعی میکنند از کالای با کیفیت و تولید داخل استفاده کنند در این پروژهها نیز ما پیگیریهای لازم را برای استفاده از ریل ملی انجام دادهایم و قراردادهایی با کارخانجات ذوب آهن منعقد کردهایم، اما در این بخش اصلیترین مشکل تأمین نقدینگی است.
وی با بیان اینکه با بازدیدهایی که از کارخانجات ذوب آهن داشتهایم آنچه که تولید شده است باید در حجم انبوهی انجام شود و از سوی دیگر به تأیید بازرسان بین الملل برسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در صورتی که ریلهای تولید شده در کارخانجات به تأیید نهایی برسد قراردادهای منعقد شده برای تولید انبوه نیز منعقد میشود.
خادمی در ادامه به راه آهن چابهار- سرخس نیز اشاره کرد و افزود: پیشرفت کل پروژه ۳۵ درصد بوده و پیشرفت مراحل زیرسازی نیز به ۵۰ درصد رسیده است؛ کل طول این پروژه ۶۱۰ کیلومتر است و پیشرفت فیزیکی قسمت جنوبی این پروژه به ۶۰ درصد رسیده است.
وی توضیح داد: شرکت ساخت آماده انعقاد قرارداد با هر پیمانکاری که در قالب BOT بخواهد فعالیت کند است.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل توضیح داد: متأسفانه هیچ پیمانکاری تمایل به فعالیت در قالب BOT را ندارد و اکثر سرمایه گذاران به دنبال تأمین فاینانس هستند.
خادمی اظهار کرد: امسال خوشبختانه گرههای فاینانس خارجی در مجلس و دولت بازگشایی شده و پیمانکاران میتوانند به راحتی از این فرصت استفاده کنند.
وی در ادامه به پروژه راه آهن رشت- قزوین نیز اشاره کرد و افزود: تا مسیر انزلی ساخت این پروژه بر عهده شرکت ساخت است و از مسیر انزلی تا رشت به شرکت راه آهن واگذار شده است؛ در این پروژه بعد از رسیدن به رشت دو شاخه میشود که یک شاخه از آن به بندر انزلی متصل میشود و در یک شاخه دیگر به آستارا و کشور آذربایجان متصل میشود.
مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل درباره تأثیرگذاری افزایش قیمت ارز بر پروژههای عمرانی گفت: افزایش قیمت ارز بر روی تمامی بخشها تأثیر گذاشته و ما در حوزه ماشین آلات، تجهیزات و مصالح مصرفی با این مشکل مواجه شدهایم.
ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخشهای موردنیاز علامتگذاری شدهاند *